Mest läst just nu

MacWorld

Apple Watch
Tim Cook: Apple Watch lanseras i fler länder i juni

Meny

Håll debatten levande

Frågor om vårt kommentarsystem, se vår FAQ: idg.se/faq

Kommentatorn ansvarar själv fö;r sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Så får du in Mac i it-strategin

Haha

2013-01-17 13:22

"När cheferna börjar använda något nytt dröjer det inte länge förrän medarbetarna vill följa efter". Yeah right.

Fibb

Haha

2013-01-17 14:56

Tja det är så det brukar hända, men det betyder inte att medarbetarna inte skulle ha velat det tidigare än bossarna. Oftast är det cheferna som ligger efter. Men när väl de tar till sig ny teknik då händer saker.

Juan_

Haha

2013-01-17 17:24

jag måste säga dig emot där. Det är nämligen ofta som chefen får en ny "häftig pryl" och då måste hela företaget ändra sin policy utefter detta. Ofta efter en sån förändring så är klagolåten från samtliga "åh nej, varför en ny pryl, de gamla fungerade bra!"

En Din Ding Värld

Haha

2013-01-17 20:32

Der var det jag syftade på med, Men när väl de tar till sig ny teknik då händer saker.

Däremot ser jag sällan fenomenet att andra skulle tänka "åh nej, varför en ny pryl, de gamla funkade.

Men det är kanske det som är skillnaden mellan svensk och finsk företags kultur.

Juan_

Haha

2013-01-17 20:59

Eller mer som...
Svensk företagskultur = Åh nej, det finns inget MS Windows på den, det nya kan omöjligt funka.

resten av världens företagarkulturer = Okej, något nytt, hur kan det fungera ihop med vad vi har idag och kan det rent av fungera bättre.

grolim

Haha

2013-01-17 21:08

Kortvarianten:

"- Den jackar inte in snyggt i vårt AD."

Kjell Kamsvag

Haha

2013-01-18 00:06

Så mac fientlig som finnar är, så tillhör vi inte gänget som är "= Okej"...

Avundsjuka, och bakåtsträvande är mottot.

Juan_

Haha

2013-01-18 12:31

Jag har varit med om att VD:n gått och skaffat sig en pryl, och eftersom han har den så skall alla (i mitt fall hela säljarkåren) ha en.

Att prylen låg och dammade och vi (IT) fick uppdatera och dona med den varje gång säljarna kom in till kontoret, visade att det var x antal pengar utslängda till ingen nytta. Men chefen fick sitt igenom, trots att vi sade ifrån...

När det var dags för ny omgång uppgradering, så övertygade vi cheferna att låta oss ta fram en produktlinje som vi ansåg passade. Och se, alla använde de prylar som vi fixade fram, eftersom vi visste vad som efterfrågades. Resultatet lät inte vänta på sig, alla säljare ökade sin effektivitet dessutom.

Så ja, syndromet "åh nej, en ny pryl" gäller, men när det grundar sig på vad verksamheten behöver och inte vad chefen anser är "häftigt" så blir också resultatet annorlunda.

En Din Ding Värld

Mac = konsumentprodukt

2013-01-17 16:51

Enda riktiga problemet med Mac är att Apple inte är så intresserad av företagsmarknaden. Visst, man har infört stöd för AD och har en vettig administration av fler klienter nu. Hur pigga är Apple på att snabbt uppdatera sin miljö för mindre, udda problem? Microsoft kanske inte alltid är så snabba på att rätta buggar men de har ett tydligare fokus på den här marknaden än Apple. Lite elakt sagt behöver de ha ett bättre fokus på buggar men som ansvarig skulle Apples dåliga fokus vara mitt största problem.

I övrigt skulle jag inte tveka att köra Mac på jobbet men visst finns en del att tänka på.

Meniac

Mac = konsumentprodukt

2013-01-17 17:14

Det hindrar inte dessa iaf:
http://www.dn.se/ekonomi/jobb/de-bor-pa-arbetsplatsen

Mattias C

Mac = konsumentprodukt

2013-01-17 17:26

En av de största utmaningarna är de trånga livscyklerna utan bakåtkompabilitet på ny hårdvara. När ny hårdvara kommer har du två val, supportera ytterligare en version av OSX eller migrera alla äldre till senaste. Detta får man göra varje år.

I ett litet företag spelar detta ingen större roll, men om du måste får du det jobbigt. Lägg därtill att innehållet upp till version 10.X.3 kan ändras mycket så har du ett helvete, det kan vara ett halvår som du tvingas ligga unstable då hårdvaran redan finns på företaget. Detta är inget som Apple vill prata om, och deras fokus ligger (enligt en konsult från Apple) till 99% på skolor och hemanvändare.

TokTrollet

Mac = konsumentprodukt

2013-01-17 19:32

En hyfsat uppdaterad 10.5.x - 10.8.x haringa problem med detta. Då stödjer du ändå mer än 10 år gammal hårdvara. Samma ramverk i OS:et. Det går i princip alltid att nedgradera två versioner t.ex. 10.6 på de maskiner som kom i somras.

Förstår inte riktigt vad du pratar om. Det stämmer inte med verkligheten.

Schuckert

Mac = konsumentprodukt

2013-01-17 22:04

Men man har en del att tänka på som företag, som kanske ska köra gamla program eller använda gammal hårdvara. Ok, inte som i industrin kanske, där man fortfarande ibland stöter på burkar som kör Windows NT4 - de är inte så lätta att serva alltid, svårt med hårdvara.

Ska man köra Mac Classic-program (vilket faktiskt en del företag fortfarande gör för register, bokföring, etc) måste du ha en Mac som kör 10.4 så den kan emulera classicläget. Dvs, du bör ha en dator från typ 2005. Ska du ha en dator som ska köra PowerPC-program får den inte köra Lion eller Mountain Lion, för Apple tog bort Rosetta i Lion. Ska man köra 32-bitarsprogram (typ, drivrutiner till, tja, jag har ett trådlöst nätverkskort som nu inte funkar) kan det strula i Mountain Lion. Min gamla Canonscanner funkar inte, då den bara tycks ha PPC-drivare, men det fixade Vuescan. (OBS, drivrutinskrångel etc finns såklart i Windows också, speciellt om företag gått i kaputten, men det är ändå Windows som de flesta tillverkare främst utvecklat för)

Jag är intresserad av hur du nedgraderar en ny Macbook Pro till att köra Snow Leopard (och därmed kunna köra PowerPC-prog via Rosetta). Det måste väl ändå bli en del strul med grafikkort osv? (vilket jag känner igen från min PC jag nu kör OSX på, men där väljer jag ju själv grafikkort som fungerar).

Det är ett problem att Apple ofta bara släpper säkerhetsuppdateringar i 3-4 år (max) för operativsystemen. Microsoft i minst 10, ofta ännu mer.

mktst

Mac = konsumentprodukt

2013-01-17 22:50

Konkurrensen är ju färdig och MS står kvar som ensam vinnare på företagen. Övriga system monteras ner och avvecklas...

Kjell Kamsvag

(Inlägget är borttaget av moderator)

2013-01-18 05:38


Mac = konsumentprodukt

2013-01-18 08:13

Med monteras när och avvecklas avsåg jag t ex Novell, Notes etc.

Vad beträffar Apple skulle jag snarare säga motarbetas då IT-avdelningen vill ha homogen MS-miljö.

Kjell Kamsvag

Mac = konsumentprodukt

2013-01-18 08:54

Undrar varför mitt inlägg raderades? Det var inte menat som något påhopp, men de skickliga moderatorerna gjorde väl som vanligt och misslyckades.

Jag upplever i vilket fall att strävan efter en homogen miljö snart inte existerar längre. Jag konfigurerade nyss in en iPad i en miljö som visserligen aldrig varit helt MS, men åtminstone 95%. Ser den utveckligen överallt i princip.

Vinkelberg

Mac = konsumentprodukt

2013-01-17 22:37

Apple delar inte din entusiasm, och det duger inte att köra osupporterat med sämre funktionalitet i ett större företag, om ens i något företag.

http://support.apple.com/kb/HT2186

TokTrollet

Mac = konsumentprodukt

2013-01-18 05:40

Edit: Fel av mig - Ignorera.

Vinkelberg

Mac = konsumentprodukt

2013-01-18 08:52

Helt fel, såg nu vart mitt inlägg hamnade. Tar bort denna dubbelpost.

TokTrollet

Datorer är inte så bra alltid.

2013-01-17 18:20

Älskar IT-Prylar men ärligt talat vet jag inte om jag förknippar dom med verkligt arbete och förstår inte hur människor kan tjäna pengar på att sitta framför dom dagarna i enda.
På min arbetsplats vilken är på fältet används inte datorer, bara telefoner som närmaste kusin.
Hade man kunnat ta bort steget med att fakturera hade 90% av den administrativa personalen kunnat sägas upp och fältarbetarna kunnat lösa detta som man gjorde förr i tiden med pengar i handen.
Datorer på min arbetsplats används bara för att chefen ska ha koll på "grafen" budgeten.
Hade man tagit bort datorn från chefen hade man haft nytta av honom. Man hade träffat honom oftare och han hade haft en mer social kontakt med kunder.

De enda personer som bör använda datorer "PC" är ingenjörer som jobbar med grafiska arbeten och konstruerar bilar båtar byggnadsritningar.. CAD.

Främst stör jag mig på det omständiga med fakturering för det känns som det är otroligt omständigt. Omständigt om ni fattar:)

Behöver du hjälp?
Ring inte till någon som sitter bakom en PC!
Ring killen med telefonen!

Peace!

Kannibal

Datorer är inte så bra alltid.

2013-01-17 19:08

Intressant kommentar. Trodde inte jag skulle finna den på IDG bara. Men jag håller med dig angående PCn. Den hör inte hemma på en normal arbetsplats.

Ihr Seid Verfluchte Hunde

Datorer är inte så bra alltid.

2013-01-18 00:06

Ibland undrar man om det blivit effektivare.

Tidigare.
Ute och reste, samlade alla kvitton på hög. Ge till sekreteraren sedan klart (stå och snacka lite skit också).
Idag.
Scanna alla kvitton, sänd in dessa. Fyll i alla konstiga nummer, som man inte hittar. ringa supporten i Indien, förklara problemet (få rådet starta om applikationen).

Tidigare.
Tidsskrivning på ett färdigtryckt A5 papper, lägg i postfacket.
Idag.
Öppna tidsraporterings systemet, scrolla-scrolla-scrolla försök hitta rätt ordernummer, tryck sänd. Reject felaktigt tidsformat angivet, ändraändra. Sänd, reject kontering stämmer inte (äsh gör det senare).

Tidigare.
Boka möte, kolla filofaxen inskrivet och bestämmt.
Idag.
Swhooooch, hela kalandern är full med inbjudningar Lite senar i trappen, varför kom du inte på mötet (näää hade annat att göra, och tror bestämt att jag inte svarade på inbjudan).

Tidigare.
Ring-ring, "vet du var mojängen är".
Idag
Pling e-post trillar in (ligger CC med tvåhundra andra). "Vet du var mojängen är" (resultat. 199 replay-all, "Näää!!!!")

Tidigare.
Tråkigt på jobbet, fika samt skjuta gummisnoddar, kanske prova att kopiera 100-lappar.
Idag.
Slösurfa

Linux & Windows olika sidor av samma mynt

Datorer är inte så bra alltid.

2013-01-17 19:17

Det är lugnt finns gott om amishsamhällen för dig att flytta till.

aluser

(Inlägget är borttaget av moderator)

2013-01-17 21:06


Håll

2013-01-17 19:16

skräpet så långt bort som möjligt från företags användarna... helvete vad dyrt det blir kan jag bara säga...
Speciellt när en del av applikationerna man kör inte finns till Mac... då blir det en windows licens med i bilden + administrationen av denna, dvs. den dubbla drifts bördan.. är inte speciellt intressant att byta ITSM verktyget bara för att man vill ha mac på skrivbordet...

Nisse...

Håll

2013-01-17 19:28

Berätta mer. Vilket extrem minoritet företräder du? Inte för att förringa fakta i ditt uttalande, men jag har aldrig hört det förut trots 25 år som Mac-konsult.

Schuckert

Håll

2013-01-17 19:47

Oj då! Var har du då jobbat som mac-konsult? På Apple eller?

dap

Håll

2013-01-17 20:22

Nej. Utanför Apple. I verkligheten. :-D

Schuckert

Håll

2013-01-17 20:04

Jag började min karriär som mactekniker för 15 år sen och har drivit webbhotell med Linux, satt upp Exchange, Lync, Active Directory med mera. Apple blir sämre på företagsmarknaden, exempelvis tog dom bort support för Smartcard I OSX utan någon som helst förvarning, man plockar bort Xserve och alla SAN produkter, försämrar Final Cut till ett Gameboy allt för att lägga resurser på iphone. OSX Server är en lekstuga, GUI fungerar inte vilket resulterar att man måste göra majoriteten av administrationen I krångliga consoleprogram. Windows med AD, GPO, PKI, MDT skapar en robust miljö som jag önskar Apple kunde ta efter iaf LITE av.

Anders Johansson

Håll

2013-01-17 20:34

Lyft blicken. Rejält! Vem bryr sig om AD och GPO idag mer än IT-avdelningar rädda om sitt skinn. Det stadiet passerades för ett tag sedan på Mac-sidan. Mac OS X Server funkar ypperligt i rena Windows-nätverk. Problemet är att Windows-sysadm inte gör det. Det är inte så lite skämmigt för dem att man får visa hur t.ex. DNS fungerarnär de tror att man är klar.
XServe var trevliga, men när två Mac mini springer varv runt den förra är det glömt.
Lekstuga å ena sidan och krånglig Terminal å andra. Hur skall du ha det? Båda samverkar!
...och FinalCut. Vad saknar du föruotm det gamla GUI:t? Har du läst för mycket på klagospalterna? Finns inget för modern produktion som saknas idag. Har du en gammal Digibeta att jobba mot kan jag förstå.

Schuckert

Håll

2013-01-17 21:43

Haha, Mac mini som en seriös server - ja tjena.

Vad använder du på Macsidan om du vill ha en seriös företagsmiljö för sisådär 10 000 användare - som är så mycket bättre än AD och GPO? Hur många Mac mini ska du stacka upp bredvid varandra i racken, istället för att köra virtuellt?

Sen när företagets Javabaserade adminsystem inte fungerar längre, för att Apple bestämt att man inte får köra den senaste tillgängliga versionen - hur gör du då?

Jag har inget emot Apple, och jag skriver detta på en MacBook (den gamla härliga vita plastiga saken), men på företagssidan ligger de långt efter - hade det inte varit så så hade de redan haft en märkbar del av marknaden. Det finns fler anledningar än att IT-personalen är "trög"...

Peter Olsson

Håll

2013-01-17 22:49

Konkurrensen är ju färdig och MS står kvar som ensam vinnare på företagen. Övriga system monteras ner och avvecklas...

Kjell Kamsvag

Håll

2013-01-20 21:18

10 000 användare? Då kör du nog en eller två Mac Pro för användarna (OD) och till det Linux-baserade klientservrar. Varför tvinga sig till AD bara för att?

Javabaserat adminsystem? Snarare app i Obj-C men kan även nås via terminal eller webbläsare.

l¡nus

Håll

2013-01-20 21:33

Varför blandar du in Linux, vi pratar om att köra OSX här...

Peter Olsson

Håll

2013-01-17 23:15

Klart du inte bryr dig, mac "konsulter" jobbar mest åt mindre reklambyråer där tiden det tar att deploya en dator med program, skrivare, nätverksenheter, personliga inställningar etc. inte är viktig - Säg det till ett store bolag med 1.000 anställda eller 100.000 anställda då upptäcker du att för att jobbet inte ska ett par år så måste man anställa personal som manuellt går runt och åtgärdar detta. Group Policys är kraftfullt men för de som inte jobbar med Windows system tror mest att GPO styr vilken startsida man ska ha I Internet Explorer. Hänger inte riktigt med på vad DNS har med saken att göra.

Terminalen och GUI motarbetar snarare varandra då GUI sager en sak och consollen en annan.

Jag kör en MacPro hemma, har kört macpro sedan 1.1 och är väldigt nöjd, telefon är en Windows phone 8 och min padda är en Sony android device. Min labbserver hemma kör VMware ESXi och är en HP med 12TB disk. Jag väljer och köra de prylarna som är bäst, inte vad någon annan sager. Religion hör inte hemma här precis lika lite som mac hör hemma på storföreagen.

Anders Johansson

Håll

2013-01-18 09:08

Enkel matematik,ca. 5000 datorer, vi kör Remedy som det inte finns ngn. klient till mac, detta skulle då innebära 5000 mac datorer + en windows version som skall driftas, inte nog med att vi skulle ha ett system för att sköta mac, utan behålla befintligt för att hantera windows + alla licenser för windows.. och dubbla drifts system... slutnotan att byta ut win mot mac blev betydligt högre än att uppgradera till Win7 och behålla vårt itsm system fanns en de andra mjukvaror som inte gick att köra under mac heller..
Man ska inte heller förringa kostnade det innebär att byta ut ex. ett itsm system mot ett annat.... + all utbildning..
Hade Apple erjudit en medföljande Windows licens kanske det hade varit möjligt, men fortfarande tveksamt just när det gäller dubbla drifts bördan det innebär med att ha 2 olika OS plattformar att drifta..

Nisse...

Service

2013-01-18 07:22

Ett stort problem med Apple är att de inte erbjuder 3 år nästa dag på platsen service.

Sen så är det riktigt irriterande att Apple inte bryr sig om att hålla OS X framåtkompatibelt med sin hårdvara eller att hålla sin programvara framåt- och bakåtkompatibel med OS X.

Ztrobe

I takt med...

2013-01-18 07:39

att applikationerna flyttar in på webben (i en organisation på 13 000 anställda kör vi idag redan ekonomi- och personalsystem m.m. i webbverktyg) så spelar det inte så stor roll om du kör Mac eller PC (eller padda heller när allt kommer om kring).

devnull

I takt med...

2013-01-18 11:08

Jag håller med helt och fullt.

Det pågår en gigantisk mobil revolution som tvingar fram en ny typ av programvara som kan köras från vilken plattform som helst.
Och, i det följer att man inte längre är bunden till Windows.
(och i den här svängen åker Apple "snålskjuts" in i traditionella företag också)

Det här är en jobbig tanke för de som byggt sin karriär på en produkt (dvs. Windows), men är det så att man vill fortsätta inom det här området så måste man ta in att det väller in andra lösningar än det man själv föredrar.

Och, trenden går ju (som alla märkt) att verksamheten får mer och mer makt även över sitt IT-stöd.

DevPac

Comments powered by Disqus
Apple Watch

MacWorld

Tim Cook: Apple Watch lanseras i fler länder i juni

Apple

MacWorld

Stark Iphoneförsäljning lyfter Apples rapport

MacWorld

Iphone

Rosenrasande över Itunes – nu gör hans Iphone 6-annons supersuccé


MacWorld

IOS 8

Andra betaversionen av IOS 8.4 är här


MacWorld

Apple Watch

Se Apple Watch förvandlas till smulor


MacWorld

Urb-it

Få dina nätprylar levererade på studs


MacWorld

Finder

Så bemästrar du filhantering i Finder


MacWorld

Apple Watch med Iphone

Så påverkar Apple Watch Iphones batteritid


Sajter om it & teknik

  • CIO SwedenIt-strategi, affärsnytta och kundrelationer.
  • Cloud MagazineAllt om cloud computing.
  • Computer SwedenDagliga nyheter om it, telekom och affärer.
  • IDG.seDe viktigaste nyheterna från IDGs nyhetssajter.
  • InternetworldAllt om affärer på internet.
  • IT i vårdenMötet mellan vård och it.
  • IT24Affärerna och människorna i it-branschen.
  • M3Sveriges prylsajt
  • MacWorldAllt om Mac, OS X, Iphone och Ipad.
  • PC för AllaSveriges största och mest lästa datortidning.
  • Säkerhet24Mötesplatsen för alla it-säkerhetsansvariga i Sverige.
  • TechWorldFör it-avdelningar, it-chefer och it-proffs.
  • IT.Branschen Sveriges enda branschtidning för IT-återförsäljare.

Andra områden

  • Anbud24För anbudsansvariga och bid managers.
  • CFO World Nätverket för Sveriges ekonomiproffs.
  • Lag & rättRegler och verktyg för miljöproffs.
  • MiljöaktuelltHållbar utveckling för proffs och beslutsfattare.
  • Studio För dig som producerar ljud och musik.
  • Upphandling24 Oberoende nyhetssajt om offentlig upphandling.

Tjänster

Stäng