Data från reklamnätverket Mopub visade tidigare i veckan att antalet iOS-användare som kör iOS 6 steg kraftigt efter lanseringen av Google Maps för iOS – något som vi och många andra kopplade samman med alla klagomål på Apples egna kartor.

Analysföretaget Chitika har en helt annan uppfattning. Företaget har följt utvecklingen sedan iOS 6 släpptes tillsammans med iPhone 5 och har den senaste veckan tittat extra noga på hur stor andel av iPhone- och iPadanvändarna som kör den senaste versionen av systemet.

Mellan midnatt 11 december och midnatt 17 december steg andelen som uppdaterat till iOS 6 från 71,5 till 71,5 procent – med andra ord inte alls.

Skillnaden mellan Chitikas och Mopubs data är att Chitika är begränsat till USA och Kanada, medan Mopub mäter trafik i hela världen. Och som av en händelse började Apple sälja iPhone 5 i Kina och 32 andra länder samtidigt som Google Maps blev tillgängligt. Med två miljoner telefoner sålda enbart i Kina under första helgen kan det vara rena nyköp som gav det stora utslaget i Mopubs data.

Google meddelade häromdagen att appen hade laddats ner 10 miljoner gånger, men det finns flera hundra miljoner iOS-enheter i världen och en majoritet kör redan iOS 6.