Apple har tidigare meddelat problem med onlinetjänster som iCloud via sin supportsida men någon samlad informationssida har inte funnits. Detta har företaget nu ändrat på med en ny sida som enkelt och tydligt visar vilka tjänster som fungerar till 100 procent och vilka som för närvarande har någon form av problem.

När en tjänst är drabbad av problem visas detta i en detaljerad tidslinje där du i efterhand kan följa vilka tjänster som var utsatta, hur länge det höll på och ofta en ungefärlig uppskattning av hur många användare som var drabbade.



I skrivande stund, som exempel, är samtliga tjänster fullt aktiva. Men i tidslinjen kan vi se att det för fem timmar sedan skedde ett kort avbrott i flera iCloudtjänster (dokument, Photo Stream, journaler och backup). Några timmar dessförinnan var e-posttjänsten nere i cirka 20 minuter för 2,15 procent av användarna.

Om du ofta tycker Apples onlinetjänster strular kan du bokmärka www.apple.com/support/systemstatus/ och snabbt kolla vad som är fatt.