Mest läst just nu

MacWorld

Telefonerna blir dyrare och Tele2 hjälteförklaras

Meny

Håll debatten levande

Frågor om vårt kommentarsystem, se vår FAQ: idg.se/faq

Kommentatorn ansvarar själv fö;r sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Trippelsäkra dina filer

2, 19 TB?

2012-12-28 12:09

Vad skribenten verkar missa är att storleken på sparade filer stiger exponentiellt med antalet datorer/paddor/kameror/musikspelare i hemmet. En sund backup strategi måste förvisso ta hänsyn till en rimlig prioritering, men jag undrar hur man tänkt sig att till exempel en fotograf skall använda en "Himmels"-tjänst för backup. Speciellt med tanke på att det numera finns billiga minneskort som, var för sig, utan vidare fyller ett iCloud konto. Jag är inte en fotograf men jag har över 60GB bara bilder.

Totalt har jag (idag) 2,19 TB lagrat på redundant NAS.
Vänligen skicka mig en länk till billig "himmel".
Det blir dyrt.

Tjänsterna hänger inte med verkligheten.

CONRAM

2, 19 TB?

2012-12-28 13:36

Har du tittat på CrashPlan+ Unlimied för en dator?
Knappast dyrt.

S K Itsnack

2, 19 TB?

2012-12-28 16:23

Jag tänkte just föreslå Crashplan. Jag har lyxat till det och kör med ett familjeabbonemang bara åt mig själv - obegränsad backup av upp till 10 datorer med hjälp av ett väldigt enkelt och funktionellt GUI (är uppe på ca 1,5 Tb och fem, sex datorer för tillfället). Jag kör det både på Windows och Linux. Det har dessutom en funktion där man kan göra en backup från en dator till en annan så de filer jag kan tänkas behöva återskapa snabbt säkerhetskopierar jag både till min egen server och till Crashplan. Det kostar några kronor men jag tycker inte att det är dyrt.

Just funktionen att göra en backup mot en annan dator gör att man inte behöver betala något om man inte vill om man har en kompis med backupbehov så går det att använda varandras diskutrymme om man vill. (I teorin iaf, jag har inte testat det själv annat än med ett enda konto men eftersom man kan skapa en kod som man kan ge till sina vänner så tror jag att det fungerar.) Data krypteras också och man kan själv välja hur skyddat från insyn det skall vara.

REx Luthor

2, 19 TB?

2012-12-28 16:32

Crashplan mellan tvbå egna datorer på olika platser kan ju fungera ypperligt om man har tjogtals med TB som skall kopieras.

Jag har 100MB bredband, men ändå tar det tid backa till Backblaze.

"vanligt folk" däremot som har en 500GB eller 1TB hårddisk som de behöver backa sina foton/musik etc på, DÅ är Backblaze eller liknande kanon.

Man får t o m en spårmöjlighet till en stulen dator med Blaze.....
Vidare skyddar det mot brand, översvämning...

Vad som INTE är bra är attdet är knepigt få tillbaka sina data om det brinner..

Att "beställa" en 1TB klump för Zippning och överföring tar TIIIIIID, att beställa en ny Hårddisk med DHL med innehållet - kostar flis....

GoflorpOSX

2, 19 TB?

2012-12-28 17:52

Jo, det tar tid... Som tur är så kan man välja ut det man skall återställa så att man kan ta det som är mest bråttom först för att sedan ta hem resten allt eftersom.

Jag har gjort motsvarande när jag säkerhetskopierat mot Crashplan - jag började med det viktigaste för att allt eftersom lägga till mer och mer.

REx Luthor

2, 19 TB?

2012-12-28 15:09

En fotograf genererar ofta mängder med data. 60GB är ingenting. Tjejen jobbar med bioakustik och på sommaren när hon spelar in fladdermöss så kan hon generera runt 10GB av data .JPG och till 90% .WAV filer om dagen. Det kanske är extremt men spelar man in 16 bitars mono-ljud i 384Khz sampling så blir det en del data.

I och med att du säkert har en polare som också har 2,19 TB så skulle ni båda må bättre av att inte köra raid i NAS utan att du kör en enkel disk i ditt NAS och sedan synkar mot en disk i din polares NAS. Han gör samma sak såklart. Båda har data på två diskar och också två fysiska platser.

Neptune

2, 19 TB?

2012-12-28 15:45

@SK Itsnack
Det är den totala lagringen från flera burkar som delar på ett gemensamt filbibliotek. Crashplan kan låta ok, men jag tror ärligt talat inte de räknar med mina/såna mängder data om det räknas "på en dator".

@Neptune
Det är en mardröm du beskriver. Redundant diskyta i ett medelstort företag kostar skjortan och så käkas nån TB upp ett antal gånger i månaden av pressfolk och marknadsnissar. ;)

Solklar lösning i radhus/lägenhet eller liknande. Kanske även i grannvillor. Men det skall ju stämma med vad man vill åstadkomma och så skall det ju finnas lite grannsämja. nu är ju iofs mitt upplägg lite mer komplicerat än så (WHS2011/RAID5/12HDD) men det går säkert att förenkla.

CONRAM

2, 19 TB?

2012-12-28 16:26

Marknadsnissar och pressfolk kan man låta göra backup till /dev/null. Obegränsat med utrymme och blixtsnabbt. De skapar ändå inget vettigt ;-)

Återskapa från /dev/random och de kommer aldrig att märka någon skillnad...

REx Luthor

2, 19 TB?

2012-12-28 19:58

LoL... Så sant.. ;)

Alliansen

2, 19 TB?

2012-12-28 18:51

Nu har tjejen bara två anställda så det är runt 10GB data varje dag de gör undersökningar vilket är ungefär tre ggr veckan i snitt. Så upp till 30GB i veckan av genererad data men i snitt kanske 15GB då inte alla undersökningar ger data. Där de inte hittar fladdermöss, vilket dom spelar in, så sparas heller inte data då fladdermusdetektorerna triggar inspelningar på ultraljudsfrekvenser. Hörs inga sådana, ja då triggar heller inte utrustningen att spela in datan. (Utrustningen är rätt geekig och kul faktiskt :D)

Denna data måste sparas som bevis om det skulle bli laglig prövning av t.ex byggnadslovsbeslut fattade med datan som grund.

Att få tre personer att hantera sin data på ett vettigt sätt är svårt och en mardröm som du säger. När tjejen sedan säger att hon vill ha all data med sig på sin laptop hela tiden, ja då blir det ännu svårare då det inte är möjligt i längden. Jag började fundera på att sätta upp Direct Access, kör en 2008R2 på kontoret och en hemma, till kontoret så att hon alltid har åtkomst till alla filer men dock ej alla med sig. Jag har dock inte haft tid att uppgradera till WS2012 och sedan konfa DA och det har fått mig att fundera på att tjejen skall ju inte vara beroende av en massa teknik som hon själv inte kan förklara för någon annan. Kan hon förklara den för någon annan så kan hon söka hjälp av någon annan om jag inte är hemma.

Så nu funderar jag dock på att köra sync mot en NAS hemma och från den en synk till Amazon Glacier då hon sällan behöver referera till filerna och dom är ganska väl kategoriserade, men åtkomst till datan är alltid möjlig bara hon har en internet uppkoppling. Så för tillfället funkar DFSr men jag funderar lite på hur det skall se ut i framtiden för att bli så enkelt och flexibelt som möjligt för henne.

Jag vet att FreeNAS t.ex har Amazon Glacier stöd nu. Så vi får se.

Neptune

2, 19 TB?

2012-12-28 17:45

Bioakustik? Fladdermöss? Får jag tala med damen i fråga? Jag tycker detta ämne verkar oerhört intressant? Jag har själv hört fladdermöss både i en orienteringssituation och vid jakt, och hört hur olika deras ekolokalisering låter. Lite expertkunskap skulle kunna vara trevligt. Luktar artikel lång väg.

JörgenS

2, 19 TB?

2012-12-28 18:39

Jo absolut. Jag skickar ett mail. Om inte hon kan direkt så har hon kontakt med de som kan. Hon känner alla de hon köper sin utrustning av t.ex. Hon jobbar dock i UK som jag men är aktiv även internationellt och hjälper till att bygga upp en fladdermusförening i södra Sverige för tillfället och hon kommer under våren att vara i Sverige och göra workshops. Jörgen om du verkligen vill ha en naturupplevelse och ljudupplevelse så vill du höra de sociala ljuden och se fladdermöss svärma. De gör detta oftast på morgonen från runt en timme till en halv timme innan de kommer tillbaka från nattens jakt. BBC spelade in morning swarming of bats på ett an tjejens fladdermusnästen för några år sedan som ett exempel på naturens bästa stunder. Tror programmet hette "Natures top 40".

Neptune

2, 19 TB?

2012-12-29 11:54

Jag har lokal kopiering till en hårddisk nattetid med script osv.
Lokal kopiering till Time-Machine
Off-site med BacBlaze.com

Detta på två datorer och med 100Mbit-lina.

Fungerar ypperligt. BackBlaze tar väl 5USD/månan...

GoflorpOSX

Molntjänster bra OM de krypteras rätt

2012-12-28 12:18

att lägga ut manus på en molnlagringstjänst, speciellt en som har det finstilta "allt som läggs upp hos oss ägs av oss", vilket nog är vanligare än vad de flesta tror.

Krypteringen SKA ske i klienten INTE i servern!

Dessutom måste krypteringen vara helt transparent frö användaren, annars är risken stor att man hoppar över den. Boxkryptor för Dropbox är ett exempel.

Vill man inte använda molntjänster finns ju fortfarande DVD 5GB för nån krona styck, jag har en uppsättning - krypterad naturligtvis - på landet, som offline backup.

En billig NAS för Raid 1 (speglade diskar) med en extra disk jag roterar en ggn i månaden och förvarar i garaget på vinden är mitt huvudsaklika filförsvar.

Mina foton - det är ju en 100 GB vid det här laget - har jag dessutom på två av hemmets PC-klienter/laptops, varav en vanligen är med mig på jobb.

Jag känner mig rätt säker. Fast osvuret är bäst. Det viktigaste för nattsömnen är nog att man gjort en riskanalys och medvetet bestämt nivån på åtgärder.

Christian Nissen

Molntjänster bra OM de krypteras rätt

2012-12-28 12:56

Ja, DVDer är inte så dumma. Filer som jag betraktar som viktiga (dvs, i huvudsak mail, några dokument, bilder och filmer på familjen) brukar jag lagra på Bluray/DVD, både lokalt och externt. Farmor blir alltid glad över en DVD med filmer, och samtidigt får man ju en extern backup, typ.
Bluray tycker jag är väldigt smidigt. Har en 24GB-videokamera, så när jag "tömmer" den till datorn gör jag alltid 1-2 bluraybackuper också, en sådan 24GB- tömning passar ju perfekt på 1 skiva.

Molnet använder jag mest som transit; Sugarsync för att automatiskt kopiera bilder/filmer från mobilen till hemdatorn. Känns som att man vill ha snabbare internet och billigare lagring om molnet ska fungera. Tror det kommer att bli vanligare att man kör egna molnservrar, stående hos släktingar eller att man går ihop i ett kompisgäng om en server.

mktst

Molntjänster bra OM de krypteras rätt

2012-12-28 14:59

Det där med att köra molnet som transit håller jag med om. Jag funderade på att bygga en klient som utnyttjar DropBox, Google Drive, SkyDrive etc. enbart för att synka delta där klienten applicerar delta när förändringarna synkats ner till en annan enhet. Om det redan skulle finnas så hade det ju vart grymt.

Neptune

Molntjänster bra OM de krypteras rätt

2012-12-28 16:36

Jag har dumpat DVD/Blu-Ray för en hårddiskdocka och lösa hårddiskar. Hårddiskar är så billiga nu så det är inte något större problem att köpa ett par några extra att använda för backup. (Ett visst fabrikat som jag inte kommer ihåg just nu skickar disken i en plastlåda som kanske inte är optimal men duger till att flytta och förvara diskarna i om man är någorlunda varsam.)

Låt en stå i dockan under någon vecka där det görs dagliga backupper och plocka sedan med dig den till jobbet, bankfack eller liknande och stoppa i en ny disk. Plocka sedan med dig den äldsta hem igen för att rotera diskarna.

Förutom backuppen av data till Crashplan som jag beskriver ovan så gör jag också diskbackupper av installationen varje natt enligt hur jag beskriver här. För att det skall gå snabbt att få igång systemet om det skiter sig. Crashplan har ju den nackdelen att det inte är direkt snabbt.

Mina fotografier och annat oersättligt brukar jag också kopiera ut till disk och förvara på annan ort förutom Crashplan.

"Mina dokument" synkar jag automatiskt med "Second Copy"* mot en Boxcryptorkrypterad lagringsyta bland molnen så att jag alltid kommer åt det jag arbetar med.

*) Jo, jag vet att detta är en artikel under MacWorld men säkerhetskopiering är ett universiellt problem och motsvarande program finns säkert till Macar.

REx Luthor

Molntjänster bra OM de krypteras rätt

2012-12-28 14:52

Eget backup skript synkar till servern, servern kör DFSr till en server på tjejens kontor. Viss annan data synkas också till SkyDrive. Ingen överbliven redundans med raid data finns alltid på minst tre diskar och minst två olika platser efter 24 timmar och det viktigaste finns även i molnet. Nog för mig.

Neptune

Molntjänster bra OM de krypteras rätt

2012-12-28 15:30

Låter trevligt.

Hade velat köpa raspberry moderkort, koppla in en extern hårdisk, installera linux med något synk program och ställa den hos syskon eller kompis, och sen ha den synkandes mot min hårdvara hemma.
engångs kostnad 15 hundra för hårdvara, beroende på storlek på hårdisken. inte stött på mjukvara som gör detta, tjänster med månadskostnad är mer populärt av någon anledning :-/

TruB

Molntjänster bra OM de krypteras rätt

2012-12-28 15:41

Med linux har du ju rsync och massor med andra saker. Skall du ställa det hos någon annan så dela på kostnaderna så kan dom synka sin data till dig och ny har en korsvis extern backup.

Själv byggde jag det med två HP Proliant N40L Microserver för 1500 styck.

Neptune

Ett enklare sätt

2012-12-28 12:40

är att skaffa konto på Backblaze.com (eller ngn liknande tjänst, det finns massor).

Sedan backas allt man har upp till deras server.

Folk med förföljelsemani/histrionitendenser kan säkert komma med andra förslag.

Att använda sin DropBox som backup, nja....

GoflorpOSX

OT

2012-12-28 12:47

Visst är backup viktigt men det är också banktjänster.
Nu ligger nordea.se nere igen (igår oxå), kanske vore något för idg.se att rapportera om istället för en massa med menlösa rykten och annat illa översatt trams.

OBS. ingen kritik mot denna artikel eller artikelförfattare.

Prontor

OT

2012-12-28 20:02

Kan väl inte ha drabbat så många, för Nordea har väl knappast mer än ett fåtal kunder kvar som vägrar/inte kan byta bank, eller?

Alliansen

iCloud

2012-12-28 13:11

>> Även iCloud kan hjälpa dig, men då får du nöja dig
>> med att skydda det Apple tycker är viktigt.

Det här stämmer ju inte riktigt. Det finns faktiskt en mapp under användarbiblioteket dit man kan dra vilka filer man vill och iCloud syncar dom snällt oavsett filtyp.

Kuf

Backblaze

2012-12-28 21:40

Kör Backblaze. Funkar utmärkt. En stor fördel är att jag kan få en hårddisk med backupen om värsta olyckan skulle vara framme. Inte roligt att tanka hem hundratals Gb. Varför är ni så kära i Dropbox? Det är förvisso en fin tjänst men fasen ingen backup.

virtualware

Backblaze

2012-12-29 19:34

Crashplan har också samma "feature", dvs man kan få all sin data skickad hem till sig på en disk.

Inte så skoj att tanka hem hundratals Gb om blixten slår ner, då väntar ja hellre nån vecka på en disk med all data =)

MystiQu

En variant.

2012-12-29 00:07

Jag har en mac mini som filserver där jag har kopplat till ett diskkabinett (Drobo) med inbyggd redundans. Den "disken" synkar jag mha "Carbon copy cloner" typ varannan vecka eller efter behov till en externdisk och förvarar den på jobbet. Den är så klart krypterad så om den skulle få fötter kommer ingen åt datat.

Alla lokala systemdiskar klonas också med CCC då och då ifall det skulle hända något med datorerna eller om jag gör någon uppgradering/installation så jag kan backa om det blir nåt fel. Har även en timemachine.

ReineW

Crashplan

2012-12-29 19:31

Själv så har ja följande uppsättning som ja känner mig säker med:
-Bilder, Dokument mm på en speglad disk
-Daglig backup till backup-disk
-Kontinuerlig backup till Crashplan

Det enda ja saknar som grädden på moset är en NAS i en annan byggnad som jag kan backa upp till ;)

MystiQu

Punkt 4: "Räkna ihop utrymme"

2012-12-31 13:08

I artikeln står under punkt 4 att man kan klicka på de olika mappar man vill säkerhetskopiera, sedan trycka cmd-i på tangentbordet för att visa info för varje enskild mapp, och sedan addera ihop totalen från alla dessa info-rutor för att erhålla värdet på den mängd datautrymme som behövs i molnet.

Rätt ofta finns dock alla dessa mappar samlade i en och samma användarmapp, och då kan det vara enklare att precis som tidigare nämnt klicka på de mappar man vill säkerhetskopiera, men i stället trycka cmd-alt-i på tangentbordet. Då får man upp en enda info-ruta för samtliga de markerade mapparna, med totalen redan sammanräknad.

PixelHermit

Comments powered by Disqus
Microsoft släpper nya Office-appar för Iphone

- MacWorld:

Här är nya Dropbox för IOS med stöd för Office

- MacWorld:

Telefonerna blir dyrare och Tele2 hjälteförklaras

- MacWorld:

Ipad

Allt hårdare konkurrens för Ipad


- MacWorld:

Apple

Apple är nu värt 700 miljarder dollar


- MacWorld:

Icloud

Därför är bildbiblioteket i Icloud försenat

Är du nöjd med Icloud?

- MacWorld:

3 snabba tips

Tre snabba tips till OS X


- MacWorld:

Användare rapporterar om lättrepade Iphone 6-skärmar


- M3:

Test: Här är bästa aktivitetsarmbandet