Instagram köptes nyligen upp av Facebook, och i söndags kom första slaget mot den senares stora konkurrent av statusuppdateringar, Twitter. Instagram stängde hastigt och lustigt av stödet för Twitter-kort, vilket innebär att Instagram-foton som delats med mikrobloggen inte längre kan visas direkt och du måste istället klicka på länken.

Svaret från Twitter dröjde bara några timmar, för under natten presenterade företaget nya funktioner i de officiella iOS- och Androidapparna som ger fotoeffekter och filter som påminner om Instagram direkt i appen.

Effekterna kommer från Aviary, vars utvecklarpaket används i över 2 000 mobil- och webbappar, bland annat Flickr, Yahoo och Shopify. Till att börja med finns 8 ”klassiska” effekter som svartvitt, vintage och gritty.

Samtidigt som Twitterappen får fotoeffekter får den även automatisk färg- och exponeringskorrigering och ett enkelt verktyg för att beskära bilder i likhet med Apples fotoapp.

iOS-versionen av uppdaterade Twitter har ännu inte nått butiken än men skulle enligt företaget komma under måndagen amerikansk tid.