Mest läst just nu

MacWorld

Homekit
Nu är de första Homekit-prylarna här

Meny

Håll debatten levande

Frågor om vårt kommentarsystem, se vår FAQ: idg.se/faq

Kommentatorn ansvarar själv fö;r sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Därför sparkades Applecheferna

Apple är på väg utför

2012-12-07 07:48

de behöver verkligen rycka upp delar av sin företagskultur med rötterna.

Hjälper det här?

Troligen inte, dekiskulturen formas av en växande skara mellanchefer som bygger byråkrati som skydd för sina små imperier.

Man kan alltid mäta ett företags väg mot förfall genom hur byråkratin och meningslösa rapporter tillåts växa till.

Om rockaden kommer att öka kreativiteten vet vi inte heller, låt oss hoppas det, branschen behöver den konkurrensen.

Christian Nissen

Apple är på väg utför

2012-12-07 08:44

Även Microsoft och Google är på väg att försvinna på grund av växande byråkrati och därmed missad teknikutveckling.
Jag skulle tro att varken Apple, Microsoft eller Google finns kvar i sina nuvarande former om 80 år.

Berger Brosa

Apple är på väg utför

2012-12-07 09:20

Om 80 år????
Du har nog helt rätt, varken Apple, Microsoft eller Google fins kvar i sina nuvarande former om 80 år. Men vilken industri kommer att göra det? Det är möjligtvis bara katolska kyrkan som kommer att finnas kvar i samma form som idag om 80 år.

Pär Lindén

Apple är på väg utför

2012-12-07 09:28

Fast han med den lustiga mössan har ju börjat twittra ...

Företag som försöker oförändra sig, försvinner mer eller mindre automatiskt. Ta Facit, svenska teko-industrin och varven som (skrämmande) exempel.
Och det räcker inte med att göra telefonskärmen lite längre eller plocka bort startknappen - det krävs radikala förändringar och stora nyheter i/på produkterna!

Berger Brosa

Apple är på väg utför

2012-12-08 00:00

Berger det är en myt att Facit inte försökte hänga med de stöttade och samarbetade ju med SHARP för att kuna leverera det modernaste för tiden, tyvärr bröt sig SHARP loss från Facit vilket inte var så lyckart för Facits vidkommande....

Kookaburra

Apple är på väg utför

2012-12-08 04:51

Jo, Facit försökte hänga med (många av mina kamrater hade fina Sharp-tillverkade Facit-räknare), men ack så försent insåg dom att framtiden inte längre låg i mekaniska bordsräknemaskiner.

Berger Brosa

Apple är på väg utför

2012-12-08 15:08

IBM grundades 1880, så jag skulle tippa på att de överlever 80 år till.

Helt klart är dock att rätt många av dagens företag behöver ryckas upp rejält. Med nuvarande kunskap inom ledarskap, arbetspsykologi och socialpsykologi ska inte företag behöva gå så dåligt som många av dem gör idag.

falde

Apple är på väg utför

2012-12-08 20:01

Vilka många av dagens företag menar du går så dåligt?

Kookaburra

Apple är på väg utför

2012-12-09 04:21

SAAB Automobil?

Berger Brosa

Apple är på väg utför

2012-12-09 07:55

Är SAAB automobil många företag? Gär nya SAAB verkligen så dåligt? Gamla SAAB sänktes av regeringen och Wallenberg....

Kookaburra

Apple är på väg utför

2012-12-09 07:58

OK, då säger vi att det går jättebra för SAAB ...
Boo.com då? Det måste ju vara ett bra exempel!

Berger Brosa

Apple är på väg utför

2012-12-09 08:04

Boo.com lades ned för länge sedan detär inget bra exempel på grund av att det är ett företag som aldrig var framgångsrikt på något annat än att dra in riskkapital....

Kookaburra

Apple är på väg utför

2012-12-09 08:07

Sturessons Datamedia då. Det måste ju vara ett lysande exempel på hur fel allt kan gå!

Berger Brosa

Apple är på väg utför

2012-12-09 21:29

Var det inte där du jobbade.....

Kookaburra

Apple är på väg utför

2012-12-09 21:51

Nope. Jag var bara på invigningspartyt i dom nya, större lokalerna som redan då var för små ...

Berger Brosa

Apple är på väg utför

2012-12-07 09:59

Du menar med pedofiler i ledningen som ensvist skyddas?

och möjligheten att köpa förlåtelse, med förändringen att du kan beställa avlat på nätet kanske...?

Christian Nissen

Apple är på väg utför

2012-12-07 11:51

Vatikanen råkar vara världens äldsta, fortfarande fungerande, institution. Dom reagerar långsamt -- det tog Vatikanen nästan 400 år innan påven till slut erkände att dom behandlat Galilei fel...

Folk gillar att köpa avlat. En modernare variant är att "klimatkompensera" sina flygresor: först betalar man, sedan är det ok att "synda"....

pausch

Apple är på väg utför

2012-12-07 11:55

Och privatkopiera sina vinylalbum till kasettband: först köper man ett Maxel UD C-90 med privatkopieringsavgift och sen har man inga samvetskval när man för över Sweets senaste album.

Berger Brosa

Apple är på väg utför

2012-12-07 14:35

"har man inga samvetskval när man för över Sweets senaste album" -- jag tror jag skulle få samvetskval av att lyssna på sådan musik... :-)

pausch

Apple är på väg utför

2012-12-07 14:39

Jamän det är inte dom första smör-albumen, utan Sweet Fanny Adams och dom som kom strax efter där Sweet lirar riktigt bra sjuttiotalshårdrock! Förvisso inte det senaste nu :- ).

Berger Brosa

Apple är på väg utför

2012-12-07 17:29

Ballroom Blitz för tjyven!

GoflorpOSX

Apple är på väg utför

2012-12-07 17:38

Are you ready Steve? Uh-hu.
Andy? Yeah.
Mick? Okey.
Allright fellows, let's gooooo!!

Berger Brosa

Apple är på väg utför

2012-12-07 21:28

Desolation Boulevard var ju rätt OK, Fanny Adams var ju så smörigt *Oj, nu fick jag nostalgiståpäls* måste bums leta fram mina gamla repiga Sweet album i källaren.

Totte_A

Apple är på väg utför

2012-12-08 04:45

På Spotify finns 17 album (hur dom nu lyckats få ihop så många) samt en massa singlar. Behövs ingen källare ...

Berger Brosa

Apple är på väg utför

2012-12-08 08:29

Det är ju ingen mystik!

Totte_A

Apple är på väg utför

2012-12-08 08:31

Nej, men du spar ryggen och slipper skrämma källarspökena :- ).

Berger Brosa

Apple är på väg utför

2012-12-08 09:24

Jag som såg fram emot att lägga på en 33:a på en gammal skivspelare, sedan slå igång och höra hått som smaskade till på väggen och få utbrista "Snor! Spöksnor!"

Totte_A

Apple är på väg utför

2012-12-08 09:31

:- )
Min lillebror är också halvtokig - spelar *bara* vinylplattor. Jag som tycker att folk som spelar lokala MP3-låtar är sååååå 1990-tal :- ).

Upptäckte just att Sparks inte finns på Spotify, så nu måste jag starta datorn för att lyssna på Propaganda från 1974 ...

Berger Brosa

Apple är på väg utför

2012-12-08 11:19

Varför håller ni på med såna nymodigheter som vinylplattor?

(sätter på Bill Haley's "Rock around the clock" på stenkaka...) :-)

pausch

Apple är på väg utför

2012-12-08 11:27

Tom Waits släppte en sprillans ny sjutiioåttavarvare förra året och enligt kännarna låter den mycket bättre än vinylversionen. Framför allt slipper man fasfelen eftersom den givetvis är monograverad.

Berger Brosa

Apple är på väg utför

2012-12-08 11:40

Men den 78-varvaren är alltså fortfarande en vinylskiva? Så att man slipper byta nål på pickup'en? Eller var det en äkta stenkaka, gjord i shellack, med tjocka spår och en speltid på max 3 minuter? I så fall lät den **inte** bättre än vinylskivan....

Det är klart det låter bättre när man ökar varvtalet på vinylskivan (om övriga förhållanden är oförändrade). Speltid kontra ljudkvalitet har alltid varit en besvärlig avvägning. Kring 1950, då det stora "vinylkriget" pågick (då man kunde köpa skivspelare för 33 varv **eller** 45 varv, men inte för bägge hastigheterna) åberopade de bolag som gjorde 45-varvare ljudkvaliteten, medan de som gjorde 33-varvare åberopade speltiden 33-varvarna vann för 12-tums-skivorna, medan 45-varvarna fanns kvar bland 7-tums-skivorna. Senare kom maxi-singeln, dvs 12-tummare som var 45-varvare, och visst lät dom bättre: klarare i diskanten, och de kunde styras ut mer också vilket förbättrade signal/brusförhållandet. En vinylskiva som är en 78-varvare låter givetvis ännu bättre.

Samma dilemma fanns bland banden (rullband och kassettband) och även för CD-skivan, men där var det en hastighet som blev dominerande: 4,75 tum/s för kassettbanden, och 1440 kbps okomprimerat för CD-skivan. Rullbanden kunde dock köras i olika hastigheter. 9,5 tum/s var vanligt bland konsumenter, 19 tum/s bland de konsumenter som var audiofiler. Proffsen körde med 38 eller 76 tum/s och då gick det åt band minsann!

pausch

Apple är på väg utför

2012-12-08 11:51

Det var enligt uppgift en helt äkta shellack-stenkaka och endast gjord i 504 exemplar (det är därför jag inte har den).

Klart att den låter bättre än vinyl eftersom vinyl låter bättre än CD enligt dom som förstår sig på :- ). Allra bäst måste dock fonografrullarna låta ...

Vinylälskarna kan ha en poäng, även om dynamiken på en LP bara håller runt 30dB, så är den i många fall ännu sämre på motsvarande CD-utgåva eftersom man envisas med att komprimera otroligt mycket nör man "remastrar". Detta kan göra att LPns ljud upplevs som "bättre".

Annars kan man alltid köpa en CD som Robert von Bahr totat ihop. Där snackar vi dynamik och avstängda kompressorer.

Jag körde 19"/s på bandaren - inte för att det gjorde nån skillnad, men det verkade mer seriöst :- ).

Genom att på Spotify gå in på Gary Numan och välja liknande artister hittade jag Sparks och "Propaganda" (måste vara nått slagsindexeringsbugg)! Lycklig!

Berger Brosa

Apple är på väg utför

2012-12-08 12:20

"Klart att den låter bättre än vinyl eftersom vinyl låter bättre än CD enligt dom som förstår sig på :- ). Allra bäst måste dock fonografrullarna låta ..."

Före fonografrullarna fanns bara levande musik. Och det är ju faktiskt det som låter allra bäst, i alla fall om man kör "unplugged" som man ju var tvungen att göra före den elektriska tidsåldern. Fast det är klart, lokalens akustik och artistens dagsform spelade förstås stor roll för upplevelsen....

Jag hörde en tydlig skillnad på 9,5" och 19" på bandaren, ända tills Tandberg introducerade ett fjärde tonhuvud, förmagnetiseringshuvudet. Då lät 9,5" plötsligt lika bra som 19". Jag hade i alla fall svårt att höra skillnad.

pausch

Apple är på väg utför

2012-12-08 12:30

Att jag inte hörde skillnad på 9,5 och 19" berodde förmodligen på att högtalarna var en mycket svag länk i min dåtida stereoanläggning innan jag tjänade pengar och kunde köpa rejäla doningar. Fast då var rullbandaren redan utbytt mot ett Akai GXC 39D kassettdeck (toppmatat).

Dagens ungdomar tycker att mobiltelefonens högtalare duger utmärkt för musiklyssnande. Undrar om masteringsteknikerna tar hänsyn till det :- ).

Berger Brosa

Apple är på väg utför

2012-12-08 12:53

Som allt annat är dagens ungar inte intresserade av kvalité, enbart av kvantitet. Massor av gratis hårt komprimerad musik genom en mobiltelefonshögtalare.

Jag menar dom har inte ens kvalitetstänk när det gäller att låta illa. Franska Främlingslegionen i Cancale 1981, dom kunde dom. Det var då jag och min far införde enheten en Cancale för oljud, likt en Farad ungefär.

En gammal orange Phillips monoskivspelare med högtalare i locket. på den snurrar en repig 33 vars LP skiva. Framför Högtalaren ligger en mikrofon. Andra änden på mikrofonen satt i en Gitarrförstärkare, redigt uppskuvad. Men det tar inte slut där! Framför gitarrförstärkaren sittr 3st stora militärgröna och rätt buckliga megafoner upptejpade, uppskruvade på max!

Skall det låta fördjävligt illa skall det fanimej göras med STIL!

Totte_A

Apple är på väg utför

2012-12-08 12:55

Ha-ha-ha!
Underbart!

Berger Brosa

Apple är på väg utför

2012-12-09 17:03

Man brukar räkna i micro-Farad eftersom en Farad är en väldigt stor enhet i förhållande till vad man brukar mäta (ungefär som om enheten ton vore standard istället för kg). :D

Natanael L

Apple är på väg utför

2012-12-09 17:22

Precis, en Cancale är som en Farad. En mobiltelefonhögtalare på full volym har väl 120 micro-Cancale i distortion ;-)

Totte_A

Apple är på väg utför

2012-12-09 20:12

Det där med storheter blir lätt trams.

Varför heter det "mobilbatteriet på 2000 milliamperetimmar"? när både standard och rimligheten säger att det borde betecknas 2Ah?

Farad är den härledda storheten för kapacitans egentligen Coulomb per Volt.

Men för massa tycks både standard och det som normalt används i talspråk vara det samma nämligen kg.

Christian Nissen

Apple är på väg utför

2012-12-09 22:00

"Varför heter det "mobilbatteriet på 2000 milliamperetimmar"?" -- säkert av marknadsföringsskäl. 2000 är ju ett mycket större tal än bara futtiga 2 ....

Vi får väl vara glada så länge dom inte drämmer till med t.ex. "2 000 000 000 nanoamperetimmar"...

Konstigt förresten att dom inte använder amperesekunder istället, eftersom sekund är den grundläggande SI-enheten för tid. 2000 mAh = 2 Ah = 7200 As och 7200 är ju större än 2000 vilket borde tillfredsställa marknadsnissarna.

pausch

Apple är på väg utför

2012-12-09 22:16

Ha-ha-ha!
Och väldigt sant!

Berger Brosa

Apple är på väg utför

2012-12-08 13:03

"innan jag tjänade pengar och kunde köpa rejäla doningar" -- köpa? Jag byggde mina högtalare, Stig Carlssons klassiska popboxar. Jag har fortfarande kvar dom. Jag byggde 800-ohms-varianten, tillsammans med ett rörslutsteg utan utgångstransfomator.

pausch

Apple är på väg utför

2012-12-09 04:20

Wahlin byggde mina (och en massa andras) högtalare.
Var på gång att bygga ett Voigthorn, men avsaknaden av snickarverkstad gjorde det omöjligt.

Berger Brosa

Apple är på väg utför

2012-12-09 09:03

Voigthornen hade bra kred på den tiden, med rätt element. Undrar om de inte brukade använda koaxelement?

Christian Nissen

Apple är på väg utför

2012-12-09 09:06

Hade faktiskt en 12" Philips-koax som jag bara hade en baffel till och spelade gitarr igenom.

Berger Brosa

Apple är på väg utför

2012-12-08 18:57

*lol* jag bytte till mig min Revox A77 HS 19/38 just mot ett toppmatat Akai kasettdäck 1972 eller så?

Högtalarna var Sperrlings monster horn, som lät riktigt bra på allt utom kammarmusik och andra pyspunkor... *lol*

Christian Nissen

Apple är på väg utför

2012-12-08 18:54

Lyssnade du på "Propaganda" med Sussane Freytag och Claudia Brücken med?

Jeez jag trodde jag var en av de få som hittade dem när pop/techno plötsligt dog i början av 90-talet?

A secret wish och 1234 är bland de bästa album jag någonsin hört i popsvängen.... *smile*

Christian Nissen

Apple är på väg utför

2012-12-07 15:20

@Berger Brosa FYI: The Sweet upphörde 1981. Såg dom i Grebbestad en gång - Brian Connolly var så illa däran att han nästan inte kunde stå upp, sorgligt att se.

Techjunkie

Apple är på väg utför

2012-12-07 15:28

Från allmusic.com: "In 1989, Scott and Tucker re-formed Sweet to record a live album at London's Marquee Club."

Det albumet skulle vara intressant att höra på ...

Berger Brosa

Apple är på väg utför

2012-12-07 11:55

"Det är möjligtvis bara katolska kyrkan som kommer att finnas kvar i samma form som idag om 80 år" -- inte ens katolska kyrkan förblir oförändrad. Vatikanen har t.ex., sent omsider, erkänt att dom behandlade Galilei fel....

Men om vi nu ska lämna kyrkan och återvända till IT-branschen så finns det faktiskt IT-företag som fanns redan för 80 år sedan. Ett uppenbart exempel är IBM, grundat i slutet på 1800-talet. Ett annat exempel är Ångpanneföreningen(!) som är mer än 100 år gammalt. Men visst fanns dom "i en annan form" för 80 år sedan, innan den första fungerande datorn hade byggts....

pausch

Apple är på väg utför

2012-12-07 12:05

Ja det är kul att IBM gjort exakt samma sak sen folkräkningen 1890 och bara anpassat sig efter tillgänglig teknik genom tiderna - först hålkort och tabulatoraskiner, senare 305, 1401, 360, 3090 och IBM PC.

Men vad gör IBM nu?

Berger Brosa

Apple är på väg utför

2012-12-07 14:27

IBM är nuförtiden betydligt mer osynliga, men IBM är inte overksamma. IBM gör idag huvudsakligen två olika saker:

1. IBM tillverkar hårdvara som används i persondatorer. Kolla in t.ex. din hårddisk, den kanske är tillverkad av IBM?

2. IBM tillverkar high-end-datorer för de som har mycket stora krav på prestanda. På den senaste Top-500-listan (som listar de 500 snabbaste datorerna i hela världen) från november 2012 ligger en Cray-dator på 1:a plats. Men datorer från IBM ligger på platserna 2, 4, 5, 6, 8 och 10, bland de 10 snabbaste.

I den förra Top-500-listan, från juni 2012, var det en IBM-dator som var snabbast i världen.

pausch

Apple är på väg utför

2012-12-07 14:29

Och så tillverkar dom biltullsystem och fixar tidtagning och resultat i Vasaloppet!

Berger Brosa

Apple är på väg utför

2012-12-07 14:36

Se där -- du vet ju vad IBM gör!!!

pausch

Apple är på väg utför

2012-12-07 14:47

Det är klart - både morfar, mamma och jag har jobbat på IBM.

Berger Brosa

Apple är på väg utför

2012-12-07 21:04

Varför frågade du då?

pausch

Apple är på väg utför

2012-12-08 04:41

Men jag vet inte allt som IBM håller på med nuförtiden.
Det verkar dock som dom inriktat sig mer mot konsultverksamhet. Jag har en kamrat som jobbar på IBM som affärsystemsinstallationskonsult och han flänger och far till dom största bolagen i Sverige.

Berger Brosa

Apple är på väg utför

2012-12-07 21:34

IBM gör en himskans massa grundforskning.

Forskning kring lagring, magnetism, material osv.

De innehar en himskans massa patent.

GoflorpOSX

Apple är på väg utför

2012-12-08 04:47

Ja, dom brukar leda fixa-flest-patent-ligan varje år om jag inte har helt fel för mig.
Och jag kan inte minnas att jag läst om att Samsung eller Apple skulle stämma IBM för något :- ).

Berger Brosa

Apple är på väg utför

2012-12-07 18:02

Religion har som tur är drabbats av digerdöden, och det bästa för oss alla vore om religion försvann snabbare än snabbt!

YesSirICanBoogie

Apple är på väg utför

2012-12-07 18:03

Opium är religion för folket!

Berger Brosa

Apple är på väg utför

2012-12-07 21:17

"Religion har som tur är drabbats av digerdöden" -- i Sverige (och Japan) är det så, det stämmer. Men vi är undantag, i alla andra länder har religionen en mycket starkare ställning än hos oss. I t.ex. USA vore det otänkbart för en presidentkandidat att offentligt medge att han är icke-troende. Skulle han göra det, då skulle han helt enkelt inte vinna valet.

Sedan kan religion faktiskt göra nytta ibland också, så att ta bort den helt är inget alternativ. Jag brukar kalla religion för "en psykologisk metod för att klara av stora svårigheter i livet". Och med "stora svårigheter" menar jag då om man t.ex. drabbas av en plågsam och dödlig sjukdom.

pausch

Apple är på väg utför

2012-12-08 15:24

Stora Kopparberg, mig bekant världens äldsta aktiebolag. Det finns kvar som Stora Enso. IBM är jo på dagis i jämförelse!

Fast om 50 år heter det kanske Applesoft;-)

Old Style Roughneck

Apple är på väg utför

2012-12-08 18:42

Applesoft finns redan!

Applesoft var namnet på den Basic-tolk som Microsoft skrev för Apple II och som fick ersätta den "Integer Basic" som Steve Wozniak hade skrivit. Wozniaks Basic-tolk skrevs ursprungligen för Apple I men modifierades även för Apple II och levererades i ROM i den första versionen av Apple II.

Wozniak fick aldrig till flyttalsaritmetik i sin Basic-tolk, så därför köpte Apple en Basic-tolk av Microsoft istället och kallade den för Applesoft Basic. Applesoft fanns i ROM i Apple II+ och senare Apple II-modeller.

Applesoft Basic levde även vidare i fiaskot Apple ///, i en modifierad form som fick heta "Apple Business Basic".

pausch

Apple är på väg utför

2012-12-08 18:50

Så är det.

Jag var med och skrev ett smör och bröd-paket i Applesoft, funkade rätt bra, men var naturligtvis riktigt långsamt med alla filer på en 100-120kB 5.25" floppy.... pionjärtid på alla sätt.

Christian Nissen

Apple är på väg utför

2012-12-09 04:15

Himla tur att den hade flyttal med tanke på att smör- och brödprogrammen säkert behövde ören och större tal är 32768 ...

Berger Brosa

Apple är på väg utför

2012-12-09 08:58

Övre gränsen för talstorlek i Integer Basic gick vid 32767, inte 32768. Negativa tal kunde däremot gå ner till -32768. Så om man i Integer Basic försökte sig på:

X = -32767-1
Y = -X

då blev det overflow i den andra operationen.

pausch

Apple är på väg utför

2012-12-09 09:00

Ja, järnvägar i det! Där har vi felet. Som jag har letat i trettio år!
Nu funkar det!

Tack snälla för hjälpen!

Berger Brosa

Apple är på väg utför

2012-12-09 09:01

Det gjordes med strängartimetik och inte flyttalskapaciteten i Applesoft. Jag minns inte begränsningen, men miljarder med ören var det allt.

De +32767 och -32768 var begränsningen i Apples Integer Basic. Det skrevs faktiskt ett bokföringsprogram även i den Basic-tolken av någon på Sigtuna internatet om jag minnss rätt. 1979 eller så. Jag såg det aldrig men kommunicerade en del med kunden.

Christian Nissen

Apple är på väg utför

2012-12-09 09:04

Hur var det men long integers på den tiden?
Dom brukar ju räcka ett tag för i allafall privatekonomiska program (om man inte heter Bill Gates).

Berger Brosa

Apple är på väg utför

2012-12-09 09:58

Första gången jag såg long integers på Apple II var i Microsoft FORTRAN som kördes under Apple II CP/M. Där hittade man även flyttal i både enkel (4 bytes) och dubbel (8 bytes) precision. Men dubbelprecisionsaritmetiken var *l*å*n*g*s*a*m*...

Flyttalsaritmetiken i Applesoft använde dock 5 bytes för sina flyttal: en byte för exponenten och de återstående bytarna för mantissan. Så Applesoft-flyttalen kunde användas istället för långa heltal, och talets värde kunde gå upp till 4294967295 (både plus och minus) innan de lägsta bittarna började avrundas bort. Att det funkade med upp till drygt 4 mijlarder både plus och minus berodde på att teckenbiten låg i exponent-byten.

pausch

Apple är på väg utför

2012-12-09 10:02

Intressant!
Tack för info.

Hade ingen aning om att det fanns en FORTRAN-kompilator till Apple II CP/M.
Jag hade IBMs FORTRAN-kompilator till min första PC 1983 (under IBM-DOS). Undrar om det egentligen var IBM som gjort den.

Berger Brosa

Apple är på väg utför

2012-12-09 10:20

Det fanns en FORTRAN-kompilator för Microsoft för vanlig CP/M, som även kunde köras på Apple CP/M, men den var rätt dyr. Microsoft paketerade om den för Apple CP/M, och sänkte priset på den versionen till en tredjedel, naturligtvis för att konkurrera med FORTRAN-komplatorn till UCSD-Pascal-systemet, som Apple sålde under namnet Apple Fortran.

Apple-CP/M-versionen av Microsoft Fortran hade speciell kod i sig som anropade 6502'an för att köra en subrutin som ändrade ett byte-värde, sedan kollade kompilatorn att byte-värdet verkligen hade ändrats, annars vägrade kompilatorn gå igång. Detta gjorde att Apple-versionen av Microsoft Fortran enbart fungerade på Microsofts Softcard (deras Z80-kort till Apple II för att köra CP/M). Detta upptäckte jag då jag började använda Apple-Card för att köra CP/M (tre ggr snabbare eftersom Z80'n kördes i 6 Mhz istället för 2 MHz, plus att den hade eget minne på 64K). Jag skrev ett brev till Microsofts huvudkontor om problemet -- och på den tiden fick man svar! Svaret var inte särskilt uppmuntrande, dom skrev att jag måste köpa standard-versionen av Microsoft Fortan för att köra den på Appli-Card. Men då hade jag förstås redan hittat var i koden som 6502'an anropades och patchat förbi "6502-testet" så att den patchade kompliatorn fungerade på Appli-Card.

pausch

Apple är på väg utför

2012-12-09 10:25

Jisses vilket minne du har! Det här hände ju för närmare 35 år sedan och jag kommer knappast ihåg "Error 7" på ABC-80 längre ...

Berger Brosa

Apple är på väg utför

2012-12-09 10:43

Att jag minns detta så bra beror på att jag pysslade mycket med det då. Jag behövde flyttalsaritmetiken i dubbel precision ibland (men använde den så lite som möjligt eftersom den var långsam) då jag ville skriva ett program som räknade ut solens, månens och planeternas upp/nedgång för årets alla dagar för valfritt kalenderår och valfri plats. Programmet tog en timme och en kvart att köra för en ort och ett år med Microsoft's Softcard (2 MHz Z80). Med AppliCard gick programmet 3 ggr snabbare: 25 minuter. Programmet skrevs senare om i först Pascal (för Turbo Pascal) och sedan C, och C-versionen producerar än idag tabellerna som finns på http://stjarnhimlen.se/stjh/

På en ordinär PC idag går programmet snabbare att köra än vad du hinner blinka. Att få fram data för 22 orter tar ca en sekund --- det skulle tagit drygt ett dygn i början på 1980-talet! Utvecklingen har gått framåt med rasande fart.

pausch

Apple är på väg utför

2012-12-09 10:52

Visst har det gått fort.

En Apple II med 1Mhz 8 bits single core processor och 4KB RAM kostade ca 10.000:- UTAN disk och monitor 1979.

4KB extra RAM kostade ca 1.600:-

Idag får du en PC med quad core 3Ghz 64 bits processor (ca 10000ggr snabbare) med 4GB RAM (1 miljon ggr större) för 4-5 tusen och då ingår HDD och DVD-brännare.

Moores lag tycks gälla fortfarande även om vi ständigt kommer till slutsatsen att det inte kan fortsätta...

Christian Nissen

Apple är på väg utför

2012-12-09 11:01

KPI-förhållandet mellan 1979 och nu är 3,7, så det är bara att räkna och skratta hela vägen till Elgiganten!
37 papp för en Apple II ...

Berger Brosa

Apple är på väg utför

2012-12-09 11:54

"37 papp för en Apple II ..." -- och det ansågs prisvärt. De flesta alternativen var ännu dyrare... folk vet inte hur bra dom har det idag! :-)

pausch

Apple är på väg utför

2012-12-09 12:05

Jag "plockade" ihop ett paket som jag ville ha med färgmonitor, dubbla diskstationer och bra med RAM. Detta skulle landa på ca 36 000 1979-kronor det vill säga ungefär 130 000 kronor i dagens penningvärde.

Som tur var fick jag inte råd med en Apple II, utan köpte min första IBM-kompatibla hemdator 19 år senare.

Berger Brosa

Apple är på väg utför

2012-12-09 15:15

Som tur var fick jag råd med en Apple II, tack vare ett arv. På den datorn lärde jag mig tilltäckligt mycket för att några år seare få ett jobb inom IT-branschen och en påtagligt högre lön. Så den Apple II'an har betalat sig väl.

pausch

Apple är på väg utför

2012-12-09 15:27

Jag fick också ett arv vid denna tid, fast detta omsatte jag i en svindyr Gibson Les Paul. På den lärde jag mig spela hårdrock, vilket varken givit mig jobb inom musikbranchen eller pengar ...

Berger Brosa

Apple är på väg utför

2012-12-09 15:34

Apple II:an var mitt första jobb. Som sedermmera utvecklades till allt möjligt kul.

Bl.a. fick jag 1980 träffa "the two Steves" personligen i Cupertino och nästan köpa en Apple I för runt 200USD, tyvärr avstod jag...

Christian Nissen

Apple är på väg utför

2012-12-09 15:38

Tyvärr har jag inte använt Apple II så mycket - bara skrivit lite korta BASIC-snuttar och gjort kalkyler i VisiCalc.
Det blev i stället snabbt PC för mig och personliga möten med en annan Steve och en Bill ...

Berger Brosa

Apple är på väg utför

2012-12-09 11:53

"(ca 10000ggr snabbare)" -- uppsnabbningen är större än så. 6502'an tuggade 8 bits åt gången, medan en 64-bits-CPU kan tugga 64 bits åt gången. Mitt eget lilla benchmark tyder på en uppsnabbning på ca 100 000 ggr istället.

pausch

Apple är på väg utför

2012-12-09 12:13

Det betyder att en körning som tog ett dygn då idag körs på cirka en sekund.
Eller att du idag kan hämta en kopp kaffe medan något körs som tidigare skulle tagit ett år.

Och om 30 år garvar dom läppen av sig åt dagens datorer ...

Berger Brosa

Apple är på väg utför

2012-12-09 15:19

Jag tycker inte man ska garva läppen av sig över det som var förut, för utan det hade vi idag inte haft det vi har.

Jag skulle också tro att största delen av dagens totala CPU-kraft används till att rita "små söta figurer" i allehanda GUI'er. Eller, som en träffsäker bild på FB sa för ett tag sen: "1969 -- uses a 64 kB computer to go to the moon. 2011 -- uses a 64 GB Iphone to upload duckfaces on Facebook" .....

pausch

Apple är på väg utför

2012-12-09 15:34

Vi får hoppas att någon år 2042 läser ditt inlägg och låter bli att skratta åt oss ...

Och det du skriver om CPU-kraften stämmer så väl - för mycket länge sedan, när Windows 3.1 var rykande färskt, jobbade jag på ett stort mjukvaruföretag där vi konstaterade, halvt på skoj, halvt på allvar, att 95% av processorns kapacitet gick åt till att flytta runt larviga fönster på skärmen.

Tack och lov att vi numera fått kraftiga GPUer som avlastar CPUn ...

Berger Brosa

Apple är på väg utför

2012-12-09 16:52

...och dessa GPU'er används för att göra animerade, gneomskinliga, etc fönster och ikoner. Sådant fanns inte på Windows 3.1's tid, den tidens hårdvara hade inte räckt till.

pausch

Apple är på väg utför

2012-12-09 10:55

Ku! Då gäller det att snabba sig till södra Stilla havet för att inte missa okultationen kl 13 idag :- ).

Jag märkte också för en tid sen att PCna fått fart när jag körde ett enkelt primtalsberäkningsprogram som jag skrev för skojs skull runt 1980.

Skulle vara intressant med en beräkningshastighetsjämförelsetabell med allt brån Besk, ABC-80, PC, AT, Pentioum och iPad 4 ...

Berger Brosa

Apple är på väg utför

2012-12-09 10:23

UCSD p-code compilers fanns i fler smaker än bara Pascal, även Fortran, Business Basic och kanske PL/1? fanns det att välja på. Fortran tror jag tom fanns till Apple II UCSD.

Christian Nissen

Apple är på väg utför

2012-12-09 10:26

IBMs Pascal-kompilator hade jag också till min första PC!

Berger Brosa

Apple är på väg utför

2012-12-09 10:30

"Fortran tror jag tom fanns till Apple II UCSD."

Stämmer bra. Men UCSD-Fortran var ett subset där bl.a. både långa integers och flyttal i dubbelprecision saknades. Lite väl begränsande i ett språk som huvudsakligen är avsett för siffertuggande.

pausch

Apple är på väg utför

2012-12-09 10:05

"Det gjordes med strängartimetik och inte flyttalskapaciteten i Applesof" -- Applesoft hade ingen strängaritmetik!

Det var ABC-80 (och ABC-800) som hade strängaritmetik. Blandar du ihop Apple II med ABC-80 kanske?

Däremot fanns ett dubbelprecisionspaket man kunde skaffa extra till Applesoft. Det paketet gjordes av Bob S-C, samme man som gjorde S-C-assemblern. Med dubbelprecisionspaketet fick man 20 siffrors noggrannhet, mot de normalt 9 siffrorna i Applesoft. Varje dubbelprecisionstal lagrades i en array av 2 flyttal. &-operatorn användes för alla dubbelprecisions-operationer. Att omvandla ett dubbelprecisionstal till enkelprecision var enkelt: man plockade bara ut det första av de två talen i arrayen. Att omvandla åt andra hållet var lika enkelt: man stoppade enkelprecisionsvärdet i det första talet i arrayen, och satte det andra talet till noll.

pausch

Apple är på väg utför

2012-12-09 10:16

Nej jag blandar inte alls ihop något.

Strängaritmetiken gjorde vi med subrutiner som skrevs i Applesoft. Skulle man lägga ihop två tal så var det GOSUB 10000 RETURN som gällde.

Långsamt? Visst men den flaskhalsen var floppyn inte beräkningen.

Christian Nissen

Apple är på väg utför

2012-12-09 10:18

Tänk vad mycke bättre det var med radnummer och subrutiner. Då begrep man ju vad som hände i programmen :- ).

Berger Brosa

Apple är på väg utför

2012-12-09 10:28

"Strängaritmetiken gjorde vi med subrutiner som skrevs i Applesoft" -- då körde ni säkert med decimal aritmetik. Eller också använde ni ett subrutinpaket från någon tredjepart.

GOSUB-gränssnittet var lite fult. Jag skulle ha använt & så att man kunde skriva t.ex.:

& A$ = B$ + C$

&-operatorn hoppade till en fast maskinadress där man kunde lägga ett JMP till sin egen kod. Den egna koden kunde sedan ta fram Applesoft's programpekare och själv börja tolka Applesoft-koden, som i exemplet ovan alltså skulle ge en addition med strängaritmetik istället för den vanliga sträng-konkateneringen.

pausch

Apple är på väg utför

2012-12-09 10:42

Subrutinpaketet skrev vi själva, Axel Bring från gamla Datamaskinnämnden och Besk/Trask systemerade om jag minns rätt. Mind You detta var 1979-80.

& minns jag vagt, undrar om inte den blev mer poppis iom de "Appledoftkompilatorer" som kom senare?

Christian Nissen

Apple är på väg utför

2012-12-09 10:46

Vad hette det administrativa system som använde detta subrutinpaket?

pausch

Apple är på väg utför

2012-12-09 10:53

Tyvärr - det har jag glömt.

Killarna som kodade kom från DataSAAB och deras D2X maskiner om jag minns rätt. Åke något...

Jag har det på disketter nånstans men inte haft igång någon av mina två Apple II på ett tag nu..
(10 år eller så *lol*)

Christian Nissen

Apple är på väg utför

2012-12-07 09:56

Visst är det så. Men Google är nog minst drabbat än så länge. Man har kvar lite av sin pionjäranda och färgstarka ledare.

Ditt tidsperspektiv tror jag är väl långt. Pyttemjuk omformas redan idag. Apple kommer att tvingas eller bli en spelare bland många.

Christian Nissen

Apple är på väg utför

2012-12-07 08:47

Hoppas du har fel, det behövs konkurrens. Vore synd om det bara finns en leverantör (Google Android, nej, jag räknar inte ens med Microsoft eftersom MS har nära nog bara en krusning över noll i andel). Vi konsumenter behöver konkurrens, då behövs även Apple, det tjänar alla på, vore även bra om MS kunden lyckas så konkurrensen hårdnar även ännu mer.

Me, myself and I

Apple är på väg utför

2012-12-07 09:57

Precis så.

Christian Nissen

Apple är på väg utför

2012-12-07 18:03

Agree, företag över en marknadsandel 25% inom vilken marknad som helst gör inte konsumenten mycket gott.

YesSirICanBoogie

Apple är på väg utför

2012-12-07 09:29

Hoppas du har fel. Men Apple var i mångt och mycket Steve Jobs. Han jobbade dock en hel del med att få in rätt personer på företaget inför sin hädanfärd. Tim Cook tror jag på. Att kicka Forstall kändes dramatiskt och inte så strategiskt men han verkar ju inte kunna samarbeta så han grävde sin egen grav.

Fortfarande gör Apple prylar som är väldigt lätta att använda och det är därför i a f jag använder dem. Att sedan börsvärdet kanske inte kommer hålla i sig är något som kan ge chefer panik och ta till dramatiska (felaktiga) åtgärder är nog den största faran för Apple. Om de koncentrerar sig på bra produkter så kommer börsvärdet att lösa sig. Om de gör som många företag att de koncentrerar sig på börsvärdet kommer produkterna att skita sig.

Meniac

Apple är på väg utför

2012-12-07 10:23

Att sparka en massa med höga chefer är nog så långt ifrån rockad man kan komma, tvärtom så samlar Tim C. ihop och fokuserar mer och böttre. Finns ingenstans i artikeln att antalet mellanchefer hos Apple ökar utan är väl kanske bara en förhoppning eller fria fantasier hos dig.

Sanningen är nog den att det aldrig roligt att dumpa aktier och sedan se företaget gå som tåget (Apple har en starkare produktlinje idag en någonsin i historien), man risker att bli en riktigt sur och bitter nisse som postar en massa med dravel för att rättfärdiga sin handling.

Ett gott råd Christian, gläds över vinsten, släpp Apple och försök gå vidare jag tror det skulle göra dig och gott och vi andra skulle uppskatta att slippa dina bittra och substanslösa gissningar.

Dock kan jag hålla med dig om att det behövs flera aktörer, synd bara att det nästan är bara Apple som stått för kreativiteten de senaste 15åren. Google, Dell, MS, HP, m.fl. har inte tillfört så mycket.

Prontor

Apple är på väg utför

2012-12-07 12:34

Apple är på väg utför?? Nja låter mer som önsketänkande än som fakta. Låt vara att dom inte längre är lika innovativa som tidigare men dom har en enorm marknad för sina produkter. Dessutom är det väl så att ingen här i all fall vet vad produkter, tjänster dom planerar. Så även om jag skälv får frossa av dom. tycker inte om en del Appel fenomen så kan jag inte annat än säga att företaget har haft (och har) en mycket god känsla för vad som fungerar på marknaden. Apple är nog "företaget" om man ska ge exempel på mycket medveten varumärkesstrategi och en mycket lyckat affärsmodell.

TaZZe2

Apple är på väg utför

2012-12-07 17:17

Att de tidigare gjort mycket väl ifrån sig motsäger ju inte på något sätt att de är på väg utför nu.

Christian Nissen

Apple är på väg utför

2012-12-07 18:08

Största förloraren är nog Microsoft, deras resa från monopol till där dom är nu är extreme, tom värre än Nokias fall från kung till pajas.

YesSirICanBoogie

Apple är på väg utför

2012-12-07 19:16

1998, 2001, 2007, 2010. Där har du årtalen då Apple har släppt nya innovativa kioskvältare som har förändrat folks syn på en viss produkttyp. Årtalen representerar iMac, iPod, iPhone och iPad.

Kompakta allt-i-ett-datorer, digitala musikspelare, telefoner och läsplattor. Inte en enda av dessa kategorier uppfann Apple. De klev bara in och tolkade kategorierna på sitt sätt och släppte minst sagt populära produkter därefter.

Respektive produktgrupp har givetvis utvecklats sedan sina ordinarie lanseringar, men inte så värst dramatiskt. Störst utveckling har nog iMac sett, som från början var en färgglad plastlåda med CRT-skärm, till skillnad från dagens slimmade variant med LED-skärm.
I övrigt har produkterna utvecklats i ganska små steg och ändå ökat markant i popularitet.

Fråga på detta. Hur ofta kan man vänta sig att Apple släpper en ny innovativ kioskvältare för att företaget ska anses vara "lika innovativa som tidigare"?

Jag tycker det är lite orättvist att förvänta sig en spelförändrare som iPhone varje gång de släpper en produkt. Vi har enligt min mening bara sett detta ske fyra gånger på 14 år, så nog tycker jag man kan ge Apple några år på sig innan man börjar undra hur det står till med utvecklingen.

ElDolko

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-12-07 17:15


Apple är på väg utför

2012-12-07 17:31

Lol, du är inte lite rolig du. Verkar som man träffade spiken på huvudet.
Tror du kanske har lite för höga tankar om dig själv, för egen del kan jag bara säga att dina inlägg i allmänhet är totalt ointressanta. Men kan stundom vara lite underhållande då du tar dig själv på så väldigt stort allvar att det blir humor. Ett gott råd, sluta läsa in saker som inte existerar!

Prontor

Apple är på väg utför

2012-12-07 18:09

Prontor, dags för dig att inse att vissa människor föds utan genen som ger en självinsikt!

YesSirICanBoogie

Apple är på väg utför

2012-12-07 18:43

jag förstår att du menar prontor... *lol*

Christian Nissen

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-12-07 21:04


Apple är på väg utför

2012-12-08 00:04

"de behöver verkligen rycka upp delar av sin företagskultur med rötterna."

Varför inbillar du dig det? Omorganistionen de nu gör är ju bara en vidareutvecklning av deras tidigare strategier och mest syftar till att förenkla för företaget som gör mer rätt an de flesta andra stora företag....

"Man kan alltid mäta ett företags väg mot förfall genom hur byråkratin och meningslösa rapporter tillåts växa till."
Du känner inte till Apple alls märker vi....

"Om rockaden kommer att öka kreativiteten vet vi inte heller, låt oss hoppas det, branschen behöver den konkurrensen."

Fionns det något kreativare datorföretag än Apple?

Kookaburra

Apple är på väg utför

2012-12-08 07:36

Idag finns det absolut mer kreativa mobilproducenter än Apple.

Christian Nissen

Apple är på väg utför

2012-12-08 11:46

Det där var en åsikt mer än något annat.

http://www.fastcompany.com/most-innovative-companies/2012/full-list
du kan ju argumentera att vara innovativ inte är samma sak som kreativ, men slutendan så är det du sa en åsikt och framförallt din egen.

Nog ingen som läser här som missat hur du "ogillar" apple, kanske dags att börja jobba på lite objektivitet och självinsikt.

TruB

Apple är på väg utför

2012-12-08 15:07

Here we go again. Du kommer med ett subjektivt påstående och vill få det till en absolut sanning.
Fast du kanske bara trollar som vanligt.

Prontor

Apple är på väg utför

2012-12-08 15:19

"Varför inbillar du dig det? Omorganistionen de nu gör är ju bara en vidareutvecklning av deras tidigare strategier och mest syftar till att förenkla för företaget som gör mer rätt an de flesta andra stora företag...."
Att det finns andra som gör mer fel är inte relevant, två fel blir inte ett rätt.
Det är ju märkligt ifall du anser att de flesta forskare inom arbetspsykolog och ledarskap inbillar sig saker. Ännu märkligare om du tror att Apple är så fulländat att dessa forskare inte ens behövs längre.

""Man kan alltid mäta ett företags väg mot förfall genom hur byråkratin och meningslösa rapporter tillåts växa till."
Du känner inte till Apple alls märker vi...."
Du menar att det som kommer ut om hur Apple fungerar är ren lögn? Har du några belägg för detta?

"Fionns det något kreativare datorföretag än Apple?"
IBM. De har lett patentligan rätt länge nu.

falde

Apple är på väg utför

2012-12-08 20:08

"Du menar att det som kommer ut om hur Apple fungerar är ren lögn? "
Nej inte ren lögn men mycket spekulationer är det. Apples störtsa problem är att efterfrågan på deras produkter är enorm...

"Det är ju märkligt ifall du anser att de flesta forskare inom arbetspsykolog och ledarskap inbillar sig saker. Ännu märkligare om du tror att Apple är så fulländat att dessa forskare inte ens behövs längre"
Dessa forskare behövs överhuvudtaget inte alls i de flesta fall speciellt inte i Apples.....

""Fionns det något kreativare datorföretag än Apple?"
IBM. De har lett patentligan rätt länge nu."
Ointressant jämförelse. Apple når slutkundne på ett helt annat sätt än IBM och har dessutom ett eget klientoperativsystem....

Kookaburra

Därför...

2012-12-07 09:04

Man fick ju ingen förklaring alls. Konstig rubriksättning...

kochauf

Därför...

2012-12-07 09:13

under "artikeln" finns en länk till hela intervjun.... uppenbarligen så orkade Jenselius inte klistra in allt i google translate och publicera det här, utan han tog bara en kortis (det är ju fredag, så han har väl viktigare saker för sig)

så svaret finns, kanske, i den (betydligt) längre intervjun ... eller så kanske rubrikmakaren har sniffat lite för mycket på glöggen

jobac

Därför...

2012-12-07 09:25

Rubrik: Därför sparkades Applecheferna

Första stycket: "I intervjun ger han inte specifika skäl till varför Apple nyligen valde att sparka flera chefer"

IDG i ett nötskal

Serveras väl kyld.

Därför...

2012-12-07 09:32

Ett rubriksättningsknep i det här fallet skulle vara att ändra rubriken till en fråga:
"Varför sparkades Apple-cheferna?". Då väcks ju samma intresse, men artikeln behöver inte ge svar på frågan.

Berger Brosa

Därför...

2012-12-07 09:42

Han sa bl.a. så här i artikeln:

"And there can’t be politics. I despise politics. There is no room for it in a company. My life is going to be way too short to deal with that. No bureaucracy. We want this fast-moving, agile company where there are no politics, no agendas."

Där kan man väl möjligen ana en anledning.

F.ö. är väl antagligen just politik inom företag det som till slut får de flesta att gå omkull, om inte av något annat.

Kalle stropp

Därför...

2012-12-07 10:11

Dom jäklarna satte sig på tvären, då ryker man.

Åsikter är inget det finns plats för i lämmelföretag som Apple, rakt fram bara.
Fall in i ledet eller försvinn!

henkoooooooooo

Därför...

2012-12-07 10:26

Har du någonsin jobbat i ett stort företag?

Om inte kan jag berätta att de inlägg ovan dig beskriver verkligheterna på sådana företag och "underdriver" det en hel del.

Juan_

Därför...

2012-12-07 11:58

Rubrikens enda syfte är att locka läsare ... och uppenbarligen fungerade rubriken....

Nuförtiden är det ganska få rubriker i media som inte är missvisande på ett eller annat sätt. Och det har bildats en speciell yrkeskår, "rubriksättare", som inte gör något annat än att skriva rubriker till andras artiklar. Dom jobbar givetvis under tidspress, och därför blir rubrikerna som dom blir...

pausch

Därför...

2012-12-07 15:34

Där vill jag inte riktigt hålla med dig - jag läser alla nyheter på nätet (World Wide Web) genom flöden, dvs RSS och det är sällan jag ser en missvisande rubrik.

Jag tror att det är så att gemene man främst kommer ihåg de rubriker som är missvisande och överdrivna och glömmer det stora flertalet som är alldeles korrekta.

Berger Brosa

Därför...

2012-12-07 21:10

Att kalla de flesta rubriker för "alldeles korrekta" är överord (om nu din definition inte är så svag att du anser att allt som inte är uppenbart missvisande är "alldeles korrekt"). Även om en rubrik inte är uppenbart missvisande är den som oftast vinklad ganska kraftigt.

Men OK, jag läser nyheter på resp. tidnings webbsajt. Har RSS-flödena andra rubriker än motsvarande artiklar på sajten?

Ibland har jag klagat hos artikelförfattaren att rubriken varit rejält missvisande, och då får jag alltid samma ursäkt: "det är inte jag som sätter rubriken". Några gånger har jag också fått beskrivningar på hur rubriksättningen går till.

pausch

Apples storhetstid snart här!

2012-12-07 09:57

Fram till nyligen har Apple fungerat hyfsat bra med flera graverande misstag med idiotiska produkter (Mobile Me, Maps för iOS etc). Men många av de problem som uppstått har berott på dålig integration och illa förberedda lanseringar av Betaprodukter.

Med Ive och Tim i spetsen kommer hela Appleupplevelsen att morderniseras och optimeras och med ett bättre samarbete med övriga grenar på äppleträdet kommer Apples framtida produkter bara bli bättre och bättre.

Världen har nu fått upp ögonen för det där andra datorföretaget som gör produkter med användaren i fokus! iPod och iPhone är inkörsporten. Det blir väldigt intressant att följa Apple och deras produkter de kommande fem åren.

Apples vision passar väldigt bra med vanliga användare som inte vill fördjupa sig i hur tekniken fungerar utan istället vill att tekniken hålls anpassad för människor utan speciella datorkunskaper.

En dator skall kunna användas av någon som aldrig sett en dator förut. Detta börjar ske med iPad och iOS och Apple kommer att driva denna linje med bättre och bättre människoanpassade lösningar.

Apple kränger inte prylar, de utvecklar lösningar som de själva längtar efter. Stor skillnad mot Microsoft och Samsung. Dessutom gör Apple en ansträngning att samtidigt skapa snygga saker som känns uppmuntrande att använda.

Nu när Apple satsar på att göra allt rätt - egna processorer, fullt integrerade lösningar, rätt design på både prylar och UI, då kan det bara gå bättre. Apples storhetstid är snart här!

Johan Niklasson

Apples storhetstid snart här!

2012-12-07 10:39

Apples vision fungerar väldigt bra med dem som har kunskap i hur tekniken fungerar.

Men man växer liksom upp, och så kommer man till punkten då man man inte vill bygga allt själv, utan vill ha färdiga paket som fungerar out of the box.

T.ex. finns ingen telefon som fungerar lika bra med exchange och caldav samtidigt som iphone gör. Visst den har kanske inte alla features, saknar vecko numrering osv, men den integrerar med exchange och caldav smärtfritt.
Den har 2 sätt att göra fullständiga backups samt att dessa går att kryptera. Vilken annan har detta "native".

Och efter att wifi-sync med itunes kom, så fungerar allt bakomkulisserna utan att jag behöver röra ett enda finger.

Juan_

Apples storhetstid snart här!

2012-12-07 10:39

Apples vision fungerar väldigt bra med dem som har kunskap i hur tekniken fungerar.

Men man växer liksom upp, och så kommer man till punkten då man man inte vill bygga allt själv, utan vill ha färdiga paket som fungerar out of the box.

T.ex. finns ingen telefon som fungerar lika bra med exchange och caldav samtidigt som iphone gör. Visst den har kanske inte alla features, saknar vecko numrering osv, men den integrerar med exchange och caldav smärtfritt.
Den har 2 sätt att göra fullständiga backups samt att dessa går att kryptera. Vilken annan har detta "native".

Och efter att wifi-sync med itunes kom, så fungerar allt bakomkulisserna utan att jag behöver röra ett enda finger.

Juan_

Apples storhetstid snart här!

2012-12-07 12:07

"En dator skall kunna användas av någon som aldrig sett en dator förut" -- men sådana personer är väl ändå ett snabbt utdöende släkte? Det är ju stört omöjligt att växa upp i dagens samhälle utan att ha sett en enda dator.... barnen börjar ju använda datorer redan vid 2-3 års ålder idag. Även alla äldre personer har åtminstone sett datorer idag, även om alla inte kan använda dem. Det skulle vara blinda personer då, dom kan av uppenbara skäl inte se några datorer. Men hur pass lätt är iPad att använda för en blind person?

Överlag har spridningen av GUI-baserade datorer försvårat datoranvändande för blinda personer. Det var mycket lättare att, som blind, använda datorer då textbaserade gränssnitt var normen, för då fanns "bildskärmar" som visade skärmen som blindskrift.

pausch

Apples storhetstid snart här!

2012-12-07 12:38

"En dator skall kunna användas av någon som aldrig sett en dator förut" -- men sådana personer är väl ändå ett snabbt utdöende släkte?" Du har med andra ord inte någon aning om vad dagen ungdomar vet om datorer.. i stort inget. Kunskapen bland unga sjunker för varje år om vad en dator är mer än en kul ball pryl att visa fyllefoton på.

TaZZe2

Apples storhetstid snart här!

2012-12-07 14:19

Dagens okunniga unga har i alla fall sett datorer, eller hur?

"Kunskapen bland unga sjunker för varje år om vad en dator är mer än en kul ball pryl att visa fyllefoton på" -- det där tror jag på. Och det är bara en konsekvens av att folk hela tiden "daddas" med allt mer lättanvänligare gränssnitt. Varför ska man anstränga sig när man inte behöver? Datoranvändarna delas då upp i ett A-lag som har åtminstone lite koll på vad dom gör med sina datorer, och ett B-lag som inte har en susning men tycker det är häftigt ändå. Och Apple har stor skuld till detta.

pausch

Apples storhetstid snart här!

2012-12-07 16:30

"Apple kränger inte prylar, de utvecklar lösningar som de själva längtar efter."

Anar jag ett visst mått av religösitet och fanatism i den meningen?

"Stor skillnad mot Microsoft"

Jasså?

Jag som trodde att det var MS kärnkompetens att utveckla just lösningar och tjänster.

Inte att sälja prylar som till skillnad ifrån Apple är rätt så marginellt för dem.

Nu säger inte att alla 100% av MS tjänster alltid är de bästa för alla (Bing tex), men samma saker gäller även för Apple (Mobile Me, Maps, etc).

Ser återigen ut som ett typiskt inlägg med starkt färgade glasögon.

Man får hoppas (eftersom jag gillar många av Apples prylar) att ledningen inte har samma naiva bild som vissa av deras användare/fanbouyz. Då går det isf verkligen snabbt utför med dem.

BärsåSprit

Tänk att man inte visste bättre...

2012-12-07 10:10

"Jony Ive har bättre smak än någon annan i hela världen, säger Tim Cook"

Och här satt jag i min lilla värld och trodde att smak var subjektivt. Så jag måste ha fel då när jag sitter med min Mac och iPad och tycker att utseendet på både enheterna och GUIt inte är snyggt. För smak var ju tydligen inte subjektivt så någons smak kan vara bättre än någon annans smak..

zmurf

Tänk att man inte visste bättre...

2012-12-07 10:49

Ja visst kan den vara det.

Håller därmot med dig om GUIt inte är snyggt. Jag hatar denna färg explosion som docken i OSX medför. Samma problem med gränssnittet i iOS.

Om de bara kunde införa ett "hue" filter eller gråskale filter samt "brightness" så skulle det hjälpa upp en hel del.

Juan_

Tänk att man inte visste bättre...

2012-12-07 11:06

Ja? Och det är Cooks subjektiva åsikt att Ive besitter den egenskapen. Inte kan du väl ha så dålig självkänsla att du funderar på om det är fel av dig att inte tycka om Apples design bara för att Cook tycker att hans chefsdesigner är typ bäst i världen?

Drinkpinne

Tänk att man inte visste bättre...

2012-12-07 11:30

Jag var sarkastisk. Jag tycker inte om kommentarer där man i princip säger en persons subjektiva åsikt är bättre än någon annans subjektiva åsikt och försöker få det att låta som att det är en objektiv sanning, vilket jag tyckte att den kommentaren lät som. Och med tanke på att Steve Jobs faktiskt var av åsikten att tycke och smak inte var subjektivt, utan att det fanns en objektiv sanning i vad alla tyckte var snyggt, så skulle det ju inte vara konstigt om Cooks också sitter med den teorin.

zmurf

Tänk att man inte visste bättre...

2012-12-07 11:38

Det finns nog en del fakta om vad som är snyggt. Vi har trots allt grafiska utbildningar, konstutbildningar mm där man lär ut "vad som är snyggt". Men hur sann denna kunskap är har jag ingen aning om.

TaZZe2

Tänk att man inte visste bättre...

2012-12-07 11:45

Att vara sarkastisk i vissa lägen uttrycker ju en osäkerhet runt sin egen självbild, ett självförsvar helt enkelt. Du hade bara kunnat avfärda det Cook sade om Ive med en axelryckning utan att försöka försvara dig mot något som inte har med dig att göra över huvud taget.

Typ. :)

Drinkpinne

Tänk att man inte visste bättre...

2012-12-07 11:54

sant.

zmurf

Tänk att man inte visste bättre...

2012-12-07 15:02

Steve Jobs var alltid den som visste bäst. Aldrig en marknadsundersökning, kunderna visste inte vad dom behövde. Och han hade rätt. Apple utan Jobs har aldrig fungerat - kanske inte nu heller. Det kan gå fort utför, se på Nokia, Facit, Ericssons telefoner etc

maccaddam

Köpläge nu

2012-12-11 13:43

Apple kommer snart att göra en "Iphone" igen fast denna gång med TV:en. När de släpper hela sitt nya anpassade EKO system för TV:en kommer de att revolutionera TV marknaden på ett sätt som kommer att ta Apple till en tätposition som TV tillverkare. Tror att den om möblering av management folk som nu skett är ett led i detta. Tror därför att det är köp läge för Apple aktier nu.

Justintime

Comments powered by Disqus
Sex snabba tips för Mac och Iphone

MacWorld

Sex snabba tips som gör det lättare att använda Mac och Iphone

Homekit

MacWorld

Så använder du dig av Homekit

MacWorld

Beats Pill XL

Apple återkallar Beats-högtalare på grund av brandfara


MacWorld

Apple Maps

Webbversion av Apple Maps på gång


MacWorld

Badelf gps för Iphone och Ipad

Problem med externa gps:er och IOS 8.3


MacWorld

Tim Cook

Apple tänker inte backa i krypteringsfrågan



MacWorld

Homekit

Nu är de första Homekit-prylarna här


Sajter om it & teknik

Andra områden

  • Anbud24För anbudsansvariga och bid managers.
  • CFO World Nätverket för Sveriges ekonomiproffs.
  • Lag & rättRegler och verktyg för miljöproffs.
  • MiljöaktuelltHållbar utveckling för proffs och beslutsfattare.
  • Studio För dig som producerar ljud och musik.
  • Upphandling24 Oberoende nyhetssajt om offentlig upphandling.

Tjänster

Stäng