Det amerikanska patentverket har i dag godkänt Apples begäran att varumärkesskydda termen ”retina”, rapporterar sajten Patently Apple.

Apples varumärkesskydd gäller bildskärmar för datorer, mobiltelefoner och övriga handhållna enheter. Med andra ord får konkurrenter som Samsung och HTC inte lov att marknadsföra liknande skärmar under termen ”retina display”.

Första gången Apple använde sig av retina-termen var i samband med lanseringen av iPhone 4 för 2,5 år sedan. I korthet handlar det om en skärm som har så hög upplösning att det mänskliga ögat inte kan urskilja enskilda pixlar på ett normalt betraktningsavstånd.


"Retina" är det latinska ordet för näthinna.

Retina-skärmen i iPhone och iPod Touch har 326 pixlar per tum (ppi). Vad gäller iPad och nya Macbook Pro ligger motsvarande siffror på 264 respektive 220 ppi. (Eftersom de sistnämnda apparaterna används på ett längre avstånd uppfyller de Apples definition trots ett lägre tal).

Avslutningsvis kan det påpekas att flera av Apples konkurrenter redan nu använder sig av skärmar med högre upplösning. Till exempel har Sony Xperia S en skärm på 342 ppi och Nokia Lumia 920 en skärm på 332 ppi.