Mest läst just nu

MacWorld

Trådlös lagring till Apple-prylarna

Meny

Håll debatten levande

Frågor om vårt kommentarsystem, se vår FAQ: idg.se/faq

Kommentatorn ansvarar själv fö;r sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Så mycket betalar Apple för klock-app

Så går det!

2012-11-12 11:37

När man stjäl någon annans design får man hosta upp licenspengar.

o b n o x i o u s

Så går det!

2012-11-12 11:43

Ja faktiskt! Stort av Apple att föregå med gott exempel.

*Alex*

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-11-12 11:45


Så går det!

2012-11-12 11:55

Inte stjäla - kopiera eller plagiera. Orden har redan tydliga definitioner.

I detta fall är det närmare plagiat eftersom det är nästan identiskt och inga referenser till originalet fanns.

Natanael L

Så går det!

2012-11-12 12:03

"Jisses sen NÄR är det STORT att göra rätt och inte stjäla?"

Det har alltid varit stort att göra rätt för sig. Tyvärr tycker inte alla företag det...

*Alex*

Så går det!

2012-11-12 12:06

Ibland är det lättare att göra rätt för sig när man blir upptäckt med handen i kakburken ;)

LostBinary

Så går det!

2012-11-12 12:33

I min värld har det aldrig varit STORT att göra rätt för sig. Däremot NORMALT och FÖRVÄNTAT. Tror det var nåt i den vägen som "Android o Linux är friheten o Framtiden" syftade på.

.sun

Så går det!

2012-11-12 14:12

Med tanke på hur apple håller på och begär licenspengar för struntsaker så förväntas de själva betala. Inget stort i det, speciellt inte då just klockdesignen är den första punkten som verkligen är likt.

True story

Så går det!

2012-11-12 15:54

Till skillnad från MacMini och iPod touch?

http://samsungcopiesapple.tumblr.com/

Kanske läge att besöka optikern?

Prontor

Så går det!

2012-11-12 19:33

Sluta upp med att lägga upp dina lögnaktiga länkar! Du har blivit överbevisat tusentals gånger att den länken är värdelös och gjort av en äpplefänbojjzzz, vi börjar nästan tro att det är du som gjort sidan.

Lägg ner Troll!

Baron von Schneider

Så går det!

2012-11-13 00:09

Hellre blind än appletaliban, skämt åsido så är du redan överbevisad och som sagt så är din länk fortfarande lika värdelös som den alltid har vart.

True story

Så går det!

2012-11-12 12:41

Stort? De blev ju påkomna med att ha plagierat designen UTAN att ha gjort rätt för sig...

Response.End

Så går det!

2012-11-12 11:56

Helt rätt. Vill man ha lite slantar från alternativ versamhet så måste man hålla tiden, - även juridiskt. Det borde även SJ göra i flera sammanhang. Vill man ha mycket pengar så finns det som bekant en väldigt välfylld sådan kassa som många gärna vill ha del utav. Det känns skönt att lite av mina tusenlappar som jag betalt i Apple produkter åtminstånde hamnade i ett seriöst land i Europa, när det denna gången inte hamnade på mitt eget konto.

OwnerX

Så går det!

2012-11-12 11:59

Är det stöld när man betalar licens?

Men visst, man skulle kunna önska att processen hade varit att först betala för licens, sedan använda designen, inte tvärtom.

#100

Så går det!

2012-11-12 12:02

Ja det är ju inte alla företag som ens efteråt vill betala för sig...

*Alex*

Så går det!

2012-11-12 12:20

Självfallet är det inte stöld när man betalar, det är bara brist på egen förmåga att göra något bättre.

unoengborg

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-11-12 12:30


Nej, det är för f-n inte stöld!

2012-11-12 12:36

Snälla baronen, slå upp ordet "stöld" i en ordbok. Oavsett om Apple betalar för sig eller inte, så är det ingen stöld. En stöld förutsätter att ägaren blivit av med något.

Vad exakt menar du att SBB blivit av med i det här fallet?

.sun

Nej, det är för f-n inte stöld!

2012-11-12 12:55

> slå upp ordet "stöld" i en ordbok

ur SAOB

STÖLD
2) i oeg. l. bildl. anv. av 1; särsk. om plagiat

jobac

Nej, det är för f-n inte stöld!

2012-11-12 14:14

Det är väl den definitionen mediamaffian använder om piratkopiering men fortfarande stor skillnad på kopiering och stöld.

True story

Nej, det är för f-n inte stöld!

2012-11-12 19:40

Som jag försökt förklara. Stölden i äpplets fall är att de tjänar pengar på något som de olovligen tagit.

Mediamaffians piratkopieringskampanj borde också riktas mot de som kopierar och sedan säljer kopiorna, dessa är just en stöld då upphovsmannen förlorar intäkter.

Baron von Schneider

Nej, det är för f-n inte stöld!

2012-11-12 20:47

Nämenväntahärnuliteva. Du kan ju inte gärna jämföra Apples plagiat med piratkopiering så där:

"en stöld då upphovsmannen förlorar intäkter"

Om man bränner av en DVD o säljer den själv så kan jag köpa argumentet att upphovsmannen går miste om en potentiell intäkt (dock är det ju inte säkert att köparen av piratkopian hade köpt originalet om inte kopian fanns, eftersom det ofta är sjukt stor prisskillnad). Men vilka intäkter menar du att SBB gått miste om iom att Apple plagierat en fysisk klocka till en digital dito?

Det är ju liksom inte riktigt samma marknad de två vänder sig till. Alltså, Apple har inte stulit något i ordets rätta bemärkelse, men likväl har de gjort sig skyldiga till ett lagövertramp som de nu vackert får betala för. Och det man kunde önska var ju så klart att de betalat för sig innan de plagierade, istf för efter att de blev tagna med fingrarna i syltburken. Finns ju inget som tyder på att om inte SBB reagerat så skulle Apple självmant hivat upp en licenspeng, eller?

.sun

Nej, det är för f-n inte stöld!

2012-11-12 21:15

För det första. CD/DVD:n som piratkopieraren säljer till någon gör att denne tjänar pengar på andras alster. Och det kvittar ju om köparen inte hade köpt originalet, han har betalat för kopian, alltså har upphovsmannen förlorat på det.

När det gäller SBB så är det damma sak. Apple har snott idén från någon och säljer konceptet utan att göra rätt för sig. SBB förlorar på det eftersom de hade kunnat få in pengar (vilket de gjorde sedan) för den skyddade designen. En stöld är det i vilket fall som helst, de hade ju inte från början tänkt betala för designen.

Men om du blir nöjd med det så kan jag väl kalla detta för en plagiat som Apple själva skulle starta kärnvapenkrig för om det gällt några av deras sk patent.

Baron von Schneider

Nej, det är för f-n inte stöld!

2012-11-12 16:11

...och om vi skriver ut förkortningarna så är det alltså
"i oegentlig eller bildlig användning av 'om handlingen (eller verksamheten) att stjäla' särskilt om plagiat"

Slå gärna upp "oegentlig" och "bildlig" om du är osäker på deras betydelser.

På ren svenska betyder det du skrev att om man använder stöld om plagiat, så är det inte tal om en stöld i ordets rätta bemärkelse. Alltså. Apple har inte stulit något från SBB, de har plagierat.

.sun

Nej, det är för f-n inte stöld!

2012-11-12 19:38

Tyvärr så är det en idiot som anmälde inlägget, och säkerligen en äpple fan till moderator som tog bort inlägget.

För att svara på frågan, även om jag håller med om ditt resonemang i grund, stölden kommer sig av att upphovsmannen förlorar intäkter då någon olovligen använder sig av en design för att själv tjäna pengar på det.

Baron von Schneider

Så går det!

2012-11-12 13:15

Bara ibland. En förutsättning för att få ersättning är att du har tillräckliga juridiska muskler för att få pengar. Att sälja jeans är helt OK så länge det inte står Lewis på jeansen. Att ta och sälja fotografier av människor är OK i Sverige. Bara fota på. I Danmark får du inte fotografera människor på privat mark och det gäller också företags mark. Och passfotona är inte offentliga i Danmark. Publicerar du ett foto av någon som är fotograferad på privat område är det straffbart i Danmark. Inte i Sverige. När det gäller "kopior av andras verk" finns ett intressant fall i Sverige. En konstnär målade ett porträtt av Christer Pettersson (frikänd för mord på Palme). En fotograf stämde konstnären för kopiering. Konstnären erkände han använt fotot som förlaga för porträttet men blev frikänd i tingsrätten. "Det var för stor skillnad". Tyvärr hade inte fotografen råd att överklaga. För hur stor skillnad mellan original och kopia det måste vara i Sverige hade varit intressant.

jannejanne

Ur led är tiden

2012-11-12 12:03

.............

Schäfern - http://www.piratpartiet.se

Ur led är tiden

2012-11-12 14:54

Det var tider när vi hade ur som visade tiden med LED...

thommym

Ur led är tiden

2012-11-12 19:43

Jag har kvar både en nattduksbordsklocka och ett armbandsur med LED-siffror, för att inte tala om mitt armbandsur där tiden visas digitalt (1/0)...

Baron von Schneider

Egen Design

2012-11-12 12:14

Som jag påpekat tidigare så är Apples version så pass mycket ändrad att den inte kan förväxlas med originalet och därmed inte gör intrång i mönsterskyddet:
• 5-minutersmarkeringarna är fetare
• 5-miutersmarkeringarna är ca 2x så långa som minutmarkeringarna vs ca 3x så långa
• Timvisaren är kortare
• Tim- och minutvisarna är avsmalnande på originalet
• Sekundvisarens markering är mindre

Ni som är intresserade av klockor vet att det finns många hundra exempel på "Homage-ur" där likheterna med originalet är väsentligt större än detta fall. Se tex på Rolex Submariner från 1954 som inspirerat och kopierats i det oändliga, eller den uppsjö av varianter som gjorts av originalen av de tyska Fliegeruhren av Laco, Stowa, IWC och Archimede. Och då lär till och med Submariner vara mycket lik en annan tillverkare klocka.

Sammantaget är Apples ändringarna så stora och tydliga att Apples version ska betraktas som en egen design. Det råder dock inget tvivel om vara man har hittat sin inspiration, men någon designstöld av stationsuret är det inte.

Kn Bölja

Egen Design

2012-11-12 12:27

Visst har du rätt i det. Men med tanke på att Apple anser Android är en kopia av iOS trots avsevärt större skillnade än vad vi ser mellan Apples klockvariant och orginalet känns det rimligt att de betalar. Om de själva är petnoga, så får de nog räkna med att andra kommer att behandla dem med samma petnogrannhet, speciellt som där finns gott om pengar att hämta

unoengborg

Egen Design

2012-11-12 12:34

Håller med.

Men det som sticker ut är ju faktiskt att apple har designat något som inte alls är så vackert som orginalet, utan gjort en ful kopia utan DET.

rat

Egen Design

2012-11-12 12:36

Javisst, om Apple tar bort den röda pricken på sekundvisaren kan jag hålla med dig. Då ser det ut som vilken IKEA-klocka som helst.

zuluz

Egen Design

2012-11-12 19:44

Dags för IKEA att stämma skiten ur Apple...

Baron von Schneider

Egen Design

2012-11-12 12:37

+1, Jag tycker att det är en mycket bra jämförelse. Å andra sidan ser ju patentträsket annorlunda ut nu (i min mening missbrukas möjligheten till patent). Lange & Söhne var väl också en av orginaluren till som levererades till Luftwaffe? För övrigt är Stowas klockor riktigt fina. Jag har själv en Stowa Chronograph 1938. Bra skit :)

Choban

Egen Design

2012-11-12 12:51

Glömde att nämna det uppenbara plagiatet (eller ska vi säga "Homage") av teckensnittet Helvetica som Microsoft kallar Arial (1982). Här är ändringarna så små att många inte ens kan se dem, och ändå anses Mircrosofts variant vara en egen design.

Kn Bölja

Egen Design

2012-11-12 15:44

Arial skapades av Monotype. G och R är två bokstäver som man lätt kan se skillnad på, men jag håller med att de är lika. Du tänker nog på MS Sans Serif, även kallat Helv, som är en variant av Helvetica.

erak

Egen Design

2012-11-12 16:10

Ok, fel av mig. Det är väl den omständigheten att Arial ingår i Windows samt i Officepaket som gjorde att jag förknippade det med Microsoft. Och visst kan man se skillnad på typsnitten, men det är ganska subtila skillnader vid en snabb anblick; snarare mindre än i exemplet med klockorna.

Kn Bölja

Om Apple klocka är en kopia ...

2012-11-12 14:10

... av den Schweiziska klockan så är Samsungs Galaxy S en kopia av iPhone ...

Eftersom alla är överens om att Apple inte kan ta patent på ett så "generellt utseende" så är det märkligt att alla är överens om att man kan få patent på en rund cirkel med några streck i ...

Nu ÄR det en väldigt vanlig design, då jag vet att åtminstone alla klockor på Stockholms central samt alla 100 tunnelbanestationer ser exakt likadana ut, komplett med den röda punkten som verkar vara anledningen till bråket, så den Schweiziska järnvägen måste tjäna biljonbelopp bara på att licenser på en röd punkt.

Sedan kan man ju undra varför det var så viktigt för Apple att ha den röda punkten att de var beredda att betala för det. Hade ju varit billigare att bara ändra den till en blå punkt i stället.

White Rabbit

Om Apple klocka är en kopia ...

2012-11-12 14:21

Ta och läs toppkommentaren ovanför, där finns nämligen en utmärkt analys om varför det inte är ett plagiat eller kopia. Gör sedan en lika noggrann analys mellan Galaxy S och iPhone eller be någon med fungerande syn och hjärna att göra det åt dig. Det kanske tar tid men skillnaderna kommer bli uppenbara. Hade själv problem med att se skillnaden mellan klockorna i början men det betyder inte att det är kopior på något sätt.

True story

Om Apple klocka är en kopia ...

2012-11-12 14:25

Min poäng är att jag tycker inte att Galaxy S ÄR en kopia av iPhone, lika lite som jag tycker att den här klockan är en kopia av den Schweiziska ... den är rund och har en vit bakgrund, vilket miljarder klockor värden över också har. Så den enda påtagliga likheten JAG ser är den röda punkten, vilket måste vara en jävligt dyr röd punkt om den Schweiziska järnvägen ska ha betalt från alla som använder den. Och då borde det ju ha varit enklare att bara byta den än att betala miljardbelopp för att få ha kvar den. Det är ju inte så att iPadanvändarna skulle bry sig i alla fall ...

White Rabbit

Om Apple klocka är en kopia ...

2012-11-13 00:07

Jag förstår din poäng men om det nu handlar om en sådan patetisk designgrej kan de väl få ha kvar den röda pricken utan att betala för den. Varför betala för en sådan sak även om det råkar vara likt. Vi vet att det är fysisk omöjligt att kopiera något på det sättet ändå. Sannolikt baseras det hela på hur apple betett sig mot sina konkurrenter den senaste tiden annars skulle Schweiziska SJ lika gärna kunna stämma vilken annan klocktillverkare som helst.

True story

Ekonomisk skada

2012-11-12 14:35

Undrar hur mycket Mondaine som betalt sin licens förlorade på Apples tilltag?

Cugel

Ekonomisk skada

2012-11-12 15:16

Stämmer du en privatperson i Sverige måste du kunna påvisa skada, stämmer du ett företag är det mer fritt fram.

hvCAD

Om det hade varit tvärtom?

2012-11-12 16:11

Så hade inte summan sett likadan ut kan jag tänka mig.

Martin Johansson

Comments powered by Disqus

- MacWorld:

Trådlös lagring till Apple-prylarna

Icloud

- MacWorld:

Apple uppdaterar Iwork för Icloud

- MacWorld:

USA:s regering: Barn kommer dö på grund av kryptering


- Computer Sweden:

Därför väljer Apple Sverige


- MacWorld:

OS X Yosemite

Första betaversionen av OS X 10.10.2 släppt


- MacWorld:

Fem spel som utnyttjar Metal för maxad grafik i Iphone


- MacWorld:

Sony hoppar av filmen om Steve Jobs

"Sony hoppar av filmen om Steve Jobs"


- MacWorld:

Därför sprack Apples samarbete med GT Advanced