Håll debatten levande

Frågor om vårt kommentarsystem, se vår FAQ: idg.se/faq

Kommentatorn ansvarar själv fö;r sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Problem med pekskärmen i iPhone 5

Ah....

2012-11-10 09:08

"It just works!" :)

Rotten_Apple

Ah....

2012-11-10 09:19

Problemet är en feature ;-)

True story

Ah....

2012-11-10 09:48

1) Gå till Ebay.
2) Köp ny humor.
3) Byt användarnamn. Känns lite väl religiöst med Ditt nuvarande.

SwedishKiwi

Ah....

2012-11-10 11:47

Ett äkta applefan?
Test! Säg en enda sak med Apple som är riktigt dålig..

Martin Johansson

Ah....

2012-11-10 12:00

Visst, senatsman McCarthy, jag ska bevisa att jag inte nu eller någonsin varit medlem...

Det finns massor av saker som är dåliga. Den senaste och största är deras kartor i iOS, som man fortfarande lider av. En annan sak är deras tystnad. Visst förstår jag att en del av deras "grej" är att vara tystlåtna om det mesta, men när det gäller säkerhetsmässiga saker så måste de komma med fler "det här är problemet och vi jobbar hårt med det".

Jag använder Apples produkter, liksom jag använder andra. Tycker bara det är löjligt att kritisera folk för att vara "fans" och "anhängare" när man själv uppenbarligen tar saker och ting på för stort allvar.

SwedishKiwi

Ah....

2012-11-10 17:04

Fast problemet är nog tyvärr större att många tar för lätt på saker som eget ansvar och ägande, fri konkurrens, övervakning och kontroll av IT-prylar av storebror :-(

Apple problem med Kartor t.ex. hade varit ett betydligt mindre problem om de låtat användarna själv välja standardkartor i systemet, eller att köra vidare på de gamla tills nya kartorna blivit bra nog!!

Det är tvånget och styrningen som är det stora problemet!

Leifi Jansson

Ah....

2012-11-11 06:51

Ja för det gick inte före eller efter att installera de mapp applikationen man ville. iOS mapp jag det är inte helt bra, men de gånger jag testats i samma område som många andra kart underlag, de flesta kartor har mycket fel så är det bara. Apple saknar en helt del på POI området säger de, man runt här sakanar Google också det mesta.

Anders Arnholm

Ah....

2012-11-11 14:25

Och i Kontakter och Kalender? Kan du ersätta karrorna däri?

Natanael L

Ah....

2012-11-11 18:23

Hur byter jag karttjänst för kalendern i min Galaxy?

Kefr

Ah....

2012-11-11 19:02

Har Du provat

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.appiator.dampro&feature=more_from_developer#?t=W251bGwsMSwxLDEwMiwiY29tLmFwcGlhdG9yLmRhbXBybyJd

Leifi Jansson

Ah....

2012-11-11 19:36

"I värsta fall" så kan du byta kalenderappen till en som använder andra karttjänster.

Natanael L

Ah....

2012-11-10 11:57

OMG vilket problem, jag måste genast köpa en Samsung mobile för att jag brukar sitta och göra sådär med mitt finger varje dag, jag är så ensam.

GordonFlash

Ah....

2012-11-10 19:14

Du är inte ensam - du är bara patetisk.

Rotten_Apple

Ah....

2012-11-11 00:04

Det kommer från personen som har dedikerat sitt konto till hat mot Apple...

FulLitenHund

Ah....

2012-11-10 19:17

Tyvärr, jag tror inte ett telefonbyte hjälper ditt tillstånd.

H. Erp

Ah....

2012-11-10 12:46

Rotten_Apple

Jag undrar vad som är fel i huvudet på någon som kan hata ett varumärke så mycket som du? Vad hände när du var liten?

YesSirICanBoogie

Ah....

2012-11-10 13:25

+1

*Alex*

Ah....

2012-11-10 14:06

Jag tror att han satt under ett träd och fick ett fallande äpple i huvudet.

unikt_idg_namn

Ah....

2012-11-10 14:25

Det är nog en reaktion på vissa Apple fans benägenhet att ständigt hävda att alla Apples produkter minsann alltid fungerar utan minsta problem.

Count Zero Interrupt

Ah....

2012-11-10 14:30

Jaså, kan Du peka på vilka dessa är? Mig veterligen handlar det snarare om att en del "fans" ser en del problem som obetydliga eller åtminstone mindre än andra gör.

SwedishKiwi

Ah....

2012-11-10 16:44

Och dessa har en gemensam nämnare som alla "kritiker" inte har.

Kunskap om produkten och problemen.

Tjoflojt

Ah....

2012-11-10 18:42

Det är alltid lättare att hata något det går bra för, än tvärtom.

Enligt min erfarenhet så är det i nio fall av tio alltid Apple-hatarna som startar flame-wars och är allmänt dåliga på att visa respekt. Man liksom bara måste hålla på att vara skitjobbig, bara för att man vet att det alltid är nån Apple-människa som mer än gärna försvarar varumärket.

Jag menar, hur många Apple-människor sitter på WindowsWorld (om det nu finns nåt sånt) och spyr galla över allt dom läser?

Synd att så mycket energi går åt till sånt trams.

unikt_idg_namn

Ah....

2012-11-10 19:31

Dina impiriska studier lämnar mycket att önska.

Båda "sidorna" har väl ett likvärdigt antal fanatiker. Hos Apple-religiösa har du ju t.ex. GoFlorpOSX som fanbärare.

H. Erp

Ah....

2012-11-10 20:39

Man får väl inte peka ut trollen tyvärr men som sagt förutom GoFlorpOSX finns det några fler appletroll på samma nivå eller lite lugnare. Allt beror väl på vilken typ av artikel det är då även vissa troll verkar kunna hålla en seriös diskussion ibland.

En annan sak om alla trollkrig är att de oftast dyker upp på platser där många applefanatiker håller till men långt i från alla gånger är kritiken riktad mot apple, alltför ofta blandas andra produkter in i diskussionen så att det spårar ur i slutändan samtidigt som diskussionen generellt är mer sansade i andra tidningar än MacWorld.

True story

Ah....

2012-11-12 15:29

Nu tog du väl ändå i ända från tårna va?

I övrigt menar du nog Empiriska studier...

GoflorpOSX

Ah....

2012-11-10 20:35

Varför finns det så mycket kritik mot allt då om ingen av kritikerna har någon kunskap i ämnet?. Apple är ändå väldigt skonade från kritik jämfört med många andra och relativt sett beroende på hur mycket positivt som skrivs om dem i media.

True story

Ah....

2012-11-10 23:34

Om kunskap fanns så skulle kritiken inte till 99% bestå av trams.

Tjoflojt

Ah....

2012-11-11 10:24

Ja tramsig kritik finns det gott om tyvärr, dock är apple fortfarande väldigt lite drabbade av just detta, om man nu inte räknar med den tramsiga kritiken på den positiva sidan från appletrollen själva.

True story

Ah....

2012-11-10 22:39

Steve Jobs är död och Steve Jobs var Apple. Utan honom är det bara naturligt att liknande saker som detta inträffar. Kvalitetstänket är inte samma utan honom och Apple är inte längre vad det var med Steve Jobs. Bara att inse.

AndreasC81

Ah....

2012-11-10 23:37

Apple är bättre utan Jobs. Först nu det börjar hända lite nytt. Det hände inte ett skvatt sista 2 åren med Jobs. I år har de äntligen fått tummarna ur och släppt en ipad mini och en större iphone. Det hade aldrig hänt om Jobs hade varit kvar.

Little Mac

Ah....

2012-11-11 00:42

Haha du tror allvarligt talat inte att Jobs varit med om att ta fram även dessa produkter? För det har han givetvis varit och Jobs kommer vara inblandad i många av Apples kommande produkter under säkert minst de närmaste 5 åren. En sann visionär stoppas ju inte av en sådan petitess som döden...

Kookaburra

Ah....

2012-11-11 01:00

Nej det tror jag inte. Varför tog det då så jäkla lång tid för den att få ut telefoner med större display? Jo för att Jobs var helt emot det. Han var också helt emot mindre Ipads för att de tjänar mindre pengar på dem. Han var också helt emot app storen till en början.
Hade varit bättre om han hade dött några år tidigare. Då hade Apple haft ännu bättre produkter idag.

Little Mac

Ah....

2012-11-11 01:17

Little Mac de produkter som nu lanserats har Apple utvecklat under flera år så du kan lita på att Jobs varit inblandade i produktutvecklingen. Jobs var känd för att han bytt ståndpunkt något som ofta är bra om man är företagsledare....

Kookaburra

Ah....

2012-11-11 11:56

Jag tror du har missat en sak och det är inte den så fullt banala saken som att saker faktiskt började hända när Steve Jobs kom tillbaka till Apple. Det var Steve Jobs som gav upphov till produkter som iPod, iPhone och iPad. Utan dessa produkter hade vi inte haft smartphones och plattor av idag. Han stod för revolutionen och många andra tog så småningom efter istället för att hitta på något själva. Steve jobs har gått till världshistorien genom att vara en av tidernas absolut största revolutionär tillika visionär så förneka inte den mannen. Tycka vad man vill om honom men detta kan du inte ta ifrån honom.

Han var emot vissa saker, ja, men det var enbart för att det egentligen inte gick i linje med hans sätt att tänka eller i linje med hans bild av hur en bra produkt ska vara utformad och fungera.

AndreasC81

Ah....

2012-11-12 10:59

jada jada, Så fantastisk var inte Steve Jobs, man kan säga samma sak om Jonathan Ive. De var när han kom till Apple som snygga produkter kom ut som folk gillade.

Att design började bli viktigt på datorer är ingen slump. Datorer har blivit vanliga och är nu assessorer för den stora massan.
Kolla hur det vara med Ericsson och Nokia, Nokia var de första som förstod design var viktigt för mobiltelefoner.

Många glömmer också att Apple gjort många produkter som floppat med eller utan SJ.

Sh0rty2

Ah....

2012-11-12 11:16

Apple hade snygga produkter långt innan Ive började jobb där....

"Många glömmer också att Apple gjort många produkter som floppat med eller utan SJ."
Inte så många. Jobs är nog den företagsledare som både varit med att utveckla och lansera flest succéprodukter i rad.....

Kookaburra

Ah....

2012-11-11 11:51

Varken iPad mini eller iPhone med större skärm är något särskilt revolutionerande. Hade Steve Jobs fått levt och haft hälsan i behåll så hade världen fått se på många fler revolutioner. Revolutionären dog med Steve Jobs.

AndreasC81

?

2012-11-11 00:20

Som iphone 4as kvalitetssäkrade antenn?

Ninjakrabban

?

2012-11-11 06:54

En anten som fungerade, och funger förtfarande bättre en de flesta konkurenter från samma tid.

Anders Arnholm

????

2012-11-11 08:51

Anders Arnholm har båg fått i sig lite för mycket. Alternativt är han en robot. För det där han skriver är TOTALT obegripligt!

iZi!

Ah....

2012-11-11 00:41

Håller med. Mina Apple-produkter fungerar alltid klockrent. Nu är jag kanske lite unik eftersom jag aldrig någonsin scrollar skärmen så eller vet något spel som kräver det. Ibland kanske kan scrollar åt ett håll och sen ångrar man sig och scrollar tillbaka men det är det närmsta jag kommer. Testade på en kompis S3a, vilken skillnad! Den hängde ju inte med efter bara 3-4 drag.

Btw, riktigt bra namn du har, väldigt subjektivt. Man vet att det kommer nyanserad kritik från dig. Hoppas innerligt att du provat lite Apple produkter så att du iaf vet vad du pratar om och inte bara hatar. Har du provat så verkar det konstigt.

Feelip

Ah....

2012-11-11 14:36

Min S3 klarar det utmärkt i Google Maps-appen. Om andra appar inte kan hantera det så är de inte optimerade för vilt viftande. Alla appar håller ju inte koll på vad du satte fingret på när du började flytta det, utan bara hur långt och snabbt du flyttar det = risk för "drift".

Om du menar att samma problem hände där den glömmer bort att man drar fingret så har det inte hänt mig. Annars har du nog dragit det utanför skärmkanten eller så buggar appen.

Natanael L

You are holding it wrong.

2012-11-10 09:34

Undrar om inmatningskön för inkommande touchevent är för liten. Iså fall tarvar det troligen en mjukvarufix.

*???*??

You are holding it wrong.

2012-11-10 09:52

Testade min hustrus femma och lyckades inte upprepa problemet. Inte heller på min 4S.

Om det är ett mjukvarufel, så borde väl "alla" femmor ha samma problem? Åtminstone om de ligger på samma OS-version. Om det är ett hårdvarufel, så kan olika batchar ha problemet och andra inte.

SwedishKiwi

You are holding it wrong.

2012-11-10 10:18

Det är dock inte svårt att hitta andra som klarar av att reproducera problemet, giyf.

whatevér.....

You are holding it wrong.

2012-11-10 10:27

Vi behöver inte Google för att slå fast det. Frågan är fortfarande *vad* problemet beror på.

SwedishKiwi

You are holding it wrong.

2012-11-10 11:20

Det får vi nog aldrig veta.

True story

You are holding it wrong.

2012-11-11 00:24

Är det verkligen ett problem? Ingen verkar ju ha märkt det tidigare och visst är det hemskt för de som brukar dra sina mail snabbt fram och tillbaka men för andra 99,9999 procenten är dt ganska lugnt.

Feelip

Parkinson!

2012-11-10 10:25

Har samma "problem" med min 5:a. Men eftersom jag inte lider av Parkinson så är det inget jag märker av.

shade

"It just works"

2012-11-10 10:44

Har inte det problemet alls!
Skönt!
:)

johaandersson

Så sitter...

2012-11-10 10:49

Så sitter man ju och gör hela dagen.


Jag har också märkt att iPhone5 har problem med kokande vatten, kast från balkongen på 8:e våningen och att displayen inte gillar en häcksax.

Fantastiska upptäckter.....

GoflorpOSX

Så sitter...

2012-11-10 10:58

Ja, och vi hade ju alla varit lite småspända på just din kommentar, om detta fenomen hade hittats i t.ex. Galaxy S3. Det är ingen vågad gissning att du hade kommenterat saken lite annorlunda då...

disc

Så sitter...

2012-11-10 13:42

Som majoriteten i detta kommentarsfält. din poäng?

TruB

Så sitter...

2012-11-10 16:47

Precis. Vad är din poäng?

99,9% av inläggen i denna typ av trådar består av nyttiga-idg-skapa-klick-idioter.

Vad är nytt i just Appletrådar annat än att det är värsta nivån på hela nätet i form av sk "kritiker" som i regel in ens vill försöka förstå produkten man "kritiserar"

Kort sagt rädda små fjollor.

Tjoflojt

Så sitter...

2012-11-10 18:09

Det där med "fjollor" var tufft sagt...

disc

Så sitter...

2012-11-10 19:29

Jag tror inte Tjoflojt vet vem GoFlorpOSX är, så din kommentar gick nog lite över huvudet på honom.

H. Erp

Så sitter...

2012-11-10 20:42

Då är det väl som hans kritik mot de så kallade "kritikerna" så att han saknar kunskapen om GoFlorpOSX, det kan förklara en del men båda har vart medlemmar länge så nog borde de känna varandra rätt väl vid dethär laget. Eller så vägrar han bara inse vem GoFlorpOSX verkligen är. ;-)

True story

Så sitter...

2012-11-10 23:08

Jag bryr mig inte ett färn om vad Samsung Galaxt tjogräs gör eller inte.

Dessutom tycker jag att det här "problemet" är så överfjantig överdrivet att få fram och att sen diskutera det som ngt samhällsomstörtande, det blir ju bara löjligt.
Oavsett om felet skulle sitta i android, eller som nu i iOS.

GoflorpOSX

Så sitter...

2012-11-11 10:28

Det finns i äldre versioner av osx också och problemet i sig är att det upplevs som lagg, snubben i filmen överdrev rörelsen för att vara säker på att tvinga fram buggen men i verkligheten är risken att drabbas av den mycket större. För att återgå till upplevelsen av lagg så är det inget man förväntas sig från en produkt som påstås ligga i premiumklassen.

True story

Min funkar Ok

2012-11-10 11:04

På min 5:a är det inga problem. Laggar ingenting när jag gör på samma sätt som i filmen.

ubb66

Tetris

2012-11-10 11:14

Något skumt är det med 5:ans skärm, jag har försökt spela Tetris på den och helt plötsligt missar den input och det är rätt typiskt när man sitter på en hög level med mycket "indata".
Fungerar fläckfritt på de andra iPhone som jag haft/har, kan lungt säga att ännu har jag inga nya high-score på en 5:a

Undrar om det är samma problem. Eller är det så att jag borde sikta in mig på ett nytt spel efter 25år?

Enkie

Troll?

2012-11-10 12:03

Detta påminner om ett annat "problem". I slutet av 80-talet hade vi en kund som köpt en Mac Plus samt en Image Writer.
Han kom in med en mycket, mycket tjock lunta med utskrifter. Han hade testat att snabbt upprepat smattra ner närliggande tangenter, t.ex qwqwqwqwqwqwqwqw, på flera rader, för att sen slå ner wewewewewewew en massa rader. På detta sätt smattrade han genom alla tangentkombinationer, både horisontellt och vertikalt.
Nu minns jag inte vilken kombination det gällde, men säg att det var klklklklklklklklklk, där resultatet inte blev varannan bokstav utan det kunde bli kkkkkkklkklllkklkl.

Månne detta problem var av samma paritet som denna "problem"artikel?

Balooba

Troll?

2012-11-10 15:43

Jo, det känns högprioriterat att fixa detta...

Märkt ett liknande problem på bilen.. Kör jag upp och ner på trotoaren får jag problem med däcket och fälgen. Och framvagnen... Kanske kan Volvo fixa detta? Måste väl bilen hålla för... eller?

Alliansen

Troll?

2012-11-10 16:50

precis.

Jag har testat flera bilar från Audi som uppvisar ett märkligt skorrande problem när jag jättesnabbt lägger i backen då jag rullar framåt på 1:ans växel.

Kan detta verkligen vara normalt?

Tjoflojt

Troll?

2012-11-10 19:21

Nu är du bara fånig.

H. Erp

Troll?

2012-11-10 23:44

Inte alls.

Efter att ha tittat på videon så är det en rätt träffande liknelse.

Problemet skulle inte ens påverka knas-spel som fruit ninja. När är då detta eg ett problem?

Sen vore det givetvis bra om Apple fixar problemet precis som jag kanske behöver lite kurs i när man inte bör lägga i backen, vad vet jag?

Tjoflojt

Troll?

2012-11-12 06:06

De visar hur man enkelt kan reproducera felet. Nog för att gemene man antagligen inte gör så med sin telefon, men vi kan väl åtminstone erkänna att det är ett faktiskt problem än att bara sopa det under mattan?

När kan det här bli ett praktiskt problem då? Vid snabba skärmrörelser? Kanske inte lika hutlösa som de vi ser, men tillräckligt för att bli märkbara i t.ex. ett spel? Jag tror inte vi pratar om att majoriteten av iPhone-användarna helt plösligt inte kan använda Mail längre, de (får jag hoppas) är väl förskonade från detta problem.

H. Erp

Tyvärr!

2012-11-10 12:31

Jag har ett annat problem som apple borde ta sig an. min nya ifån5 gillar inte toalettbesök. den liksom fungerar inte längre nu efter att ha legat i toaletten - eller på ren svenska - jag vill inte ens kontrollera OM den fungerar.
Frågan är - hur ställer apple sig till detta? Får jag en ny på garantin???
Skämt å sido. om det nu inte fungerar att feppla fram-å-tillbaka i ett visst mönster JÄTTESNABBT - sluta då göra det så är problemet löst!
Alltså - vissa människor får helt enkelt inte nog eller måste vara i ramljuset "JAG har hittat ett fel på ifån5" JAG JAG JAG! Se MIG! Eller vad handlar det om...?

Vetande

Tyvärr!

2012-11-10 18:58

min kära slötänkande/smått efterblivna vän, vet inte hur det funkar i din värld, men när man betalar mer än 6000 svenska riksdaler för en telefon så förväntar man sig att den ska fungera utan några problem (stort som litet).

Och det handlar inte bara om apple produkter utan alla andra också. jag hade fan inte nöjt mig om knapp 3 och 7 på min nokia 3310 strular ibland och inte reagerar på normalt tryck.

men sen har vi ju dem som hade tagit en pinne på 50 cm i röven bara dem får ha sin iphone och skitit i vad det är för fel på produkten.

Ps. min iphone 5 har detta problem, stör mig lite men inte tillräckligt för att göra en reklamation:D

shp3nd

Tyvärr!

2012-11-13 08:20

6000 svenska riksdaler. Tycker du att det är mycket pengar?

Killmister

Tyvärr!

2012-11-13 13:05

Ja min vän, jag tycker att 6000svenska riksdaler är mycket för 1 telefon.
Du kan komma med fattiglapps skämt nu om det passar dig, eller så kan du bara se saningen i det hela och inse att folk (inkl. jag och du) har tappat perspektiv på hur deras prioriteringar ligger och att folk har tappat sitt fulla sinne.
Jag har råd att lägga ut 6000kr på saker jag vill ha, men det handlar inte om vad du har råd med, det handlar om varför vi är beredda på att betala så mycket för en produkt som inte kostar så mycket att tillverka.
Varför hålls inte priserna på en normal nivå? för att företagets vinst blir inte lika stor, då e det inte lika roligt o va med i leken :(

shp3nd

Tyvärr!

2012-11-13 14:18

Kommer ihåg att jag 2006 köpte Sony Eriscssons K800i och den kostade något runt 8000kr på dagen den kom ut i butikerna. I dagsläget får man betydligt mera för samma summor.

Killmister

Tyvärr!

2012-11-10 19:23

You're holding it wrong?

Skämt å sido. om det nu inte fungerar att ringa till mamma efter pappa - sluta då göra det så är problemet löst!

H. Erp

Tråkigt för de som blev vana vid 4s

2012-11-10 12:39

..att 5:an funkar sämre just där.

Inget stort problem, men som det står i artikeln kan det eventuellt påverka spelen negativt och göra att det inte går att slå rekorden.

incus

Testade

2012-11-10 13:28

Testade just på min S3 och den hänger inte med i närheten av så bra som iPhone 5..

*Alex*

Testade

2012-11-10 13:45

irrelevant, spelar ingen roll hur dåligt andra saker fungerar när man pratar om problem som mac, iphone eller vilken annan apple produkt har.
Fråga vilken applehatare som helst.

japp, jag kom in bara för att läsa kommentarerna. nyheten läste jag om tidigare.

TruB

Testade

2012-11-10 19:25

Du har helt rätt. Artikeln behandlar iPhone 5, därav är S3:ans prestation irrelevant. Vad ville du uppnå med detta uppenbara inlägg, Captain Obvious?

H. Erp

Testade

2012-11-10 19:27

Inte uppenbart nog.

TruB

Testade

2012-11-10 20:49

S3 har en helt annan typ av skärm så att felet skulle finnas där är mycket tveksamt. Kan någon länka till ett seriöst test hade det vart ok att blanda in den också men nu är det som du säger iphone 5 vi diskuterar här :)

True story

Testade

2012-11-10 20:51

suck.. simpleton..

TruB

Testade

2012-11-11 14:41

Jodå, testa i Google Maps. Dra bara inte fingret utanför kanterna, då kommer även den att tappa sveprörelsen. :D

Natanael L

Visst det är ett problem, men det påverkar inte?

2012-11-10 14:23

Jag har aldrig märkt av detta på telefonen förrän jag testade såhär.

Visst, problem, men det finns väl överallt.. Jag själv överlever och är fortsatt nöjd med femman:)

F M

summering... kanske...

2012-11-10 14:56

som gammal man och macanvändare kah jag summera lite i historien... det finns galna Macfans... som försvarar allt... det finns många Machatare bland PC- folket... det finns PC-hatare bland Macfolket... jag vet att berätta att alla tycks mörka problemen oavsett vad företaget heter... ett vet jag... det lönar sig inte att kasta skit onyanserat som jag ofta ser i dessa spalter... man mår bara dåligt själv... jag älskar alla mina maccar.. med alla dess fel och brister... men det positiv överväger... sedan tillsist... jag laddar aldrig ner första upplagan av en ny mjukvara... ha en mysig helg alla datorbrukare...

lännart

Undermålig "demo"

2012-11-10 15:52

Naturligtvis kan det här var någon form av glitch. Om det är det gissar jag på hårdvarufel vid tillverkningen.

Men den här "demonstrationen" på videon visar ju faktiskt ingenting. Det man borde ha visat skulle vara en mycket enkel iPhone app som man gjort bara för att demonstrera problemet, där man tar indata från bufferten från petskärmen och mäter releveanta egenskaper i dataströmmen.

Först då har man visat att ett problem faktiskt finns. Jag saknar referenser till såna tester i artikeln. Var är de riktiga seriösa testerna? Det här är väl en IDG-webbplats med riktig journalistik och inte prisjakt.nu? Eller?

mikael_bystrom

IOS inte realtidsOS

2012-11-10 16:28

således vet man inte säkert när avläsningen från snabba svep kan tas om hand från skärmen, istf att ge OS:et X,Y koordinater samtidigt ges kanske först X och sedan lite senare Y, så skulle det kunna förklara både problemet OCH ryckigheten.

Det känns som ett rent mjukvaruproblem, som Apple fixar till nästa buggfix.

Christian Nissen

IOS inte realtidsOS

2012-11-10 19:27

Vet du att de fixar till det? Har Apple berättat det för dig? Eller försöker du porträttera dina förhoppningar som sanning?

Hur som helst så får vi HOPPAS att Apple rättar till detta, förutsatt att det är görbart med en mjukvaruuppdatering.

H. Erp

IOS inte realtidsOS

2012-11-10 21:16

Vad tror du?

Christian Nissen

IOS inte realtidsOS

2012-11-12 06:08

Vad jag tror är väl ändå högst irrelevant? Du skriver först att "det känns som ett rent mjukvaruproblem", sen hävdar du att det är ett problem "som Apple fixar till nästa buggfix". Du gör här ett påstående, jag frågar efter källor, du börjar blanda in tro.

H. Erp

IOS inte realtidsOS

2012-11-10 20:15

Kan hålla med om att det inte ser ut som hårdvaruproblem. iOS 6 har på iPhone 5 haft andra problem som t.ex. att det virtuella tangentbordet inte visades korrekt. Det ser mer ut som att man inte har antingen fixat avbrottsrutinerna eller pollingen av "multi touch".

Däremot är jag inte helt säker på att de fixar det till nästa uppdatering ...

exquisitus

Inget problem

2012-11-10 19:56

Jag har inte det problemet när jag testar (så länge man inte måste hålla på och scrolla upp och ner i minuter?)

Museyfied

Rent strunt

2012-11-10 20:35

*apple bashing mode cancelled*

messerschmitt

Scrollgate!

2012-11-10 22:17

Eller kanske.. .touchgate?

RayBanJockey

Artificiell intelligens?

2012-11-10 22:57

Med min fantasi läser jag in sexuella drag i det hela. Kan det vara så att Apple lyckats med artificiellt känsloliv i iPhone 5?
Som tokfan gnuggar på telefonen så skulle man kunna tro att denne hittat femmans G-punkt med åtföljande orgasm?
Seriöst, alltså?!

Balooba

Artificiell intelligens?

2012-11-11 10:30

Lyckas skapa artificiell intelligens med en bugg lär väl vara lite väl svårt ;-)

True story

Artificiell intelligens?

2012-11-11 12:32

Tvärtom, på de enheter som det inte fungerar på bör man uppdatera firmware. iPhone femmor med äldre firmware saknar både artificiell intelligens och sexliv.

Balooba

OBS!

2012-11-11 01:43

Denna referens kräver att man är torr bakom öronen!

"Ånej! Sex-Games har slutat fungera!"

Seriöst. Vem fan juckar fingret så där över skärmen?? Prova scrolla sådär snett med ett scrollhjul! Jag fattar inte? Vad är felet? Att E.T inte kan läsa 1000 mail i sekunden längre?

Prova att göra så där på en Androidlur. Eller nej prova göra sådär fast rakt uppochner på en Androidlur.

Hack hack!!

iZi!

OBS!

2012-11-11 10:32

Själva problemet är att det laggar och hackar när du scrollar snabbt. Säg att du befinner dig längst upp på en väldigt lång sida och snabbt vill kolla längst ner men när du scrollar så hoppar du i stället slumpmässigt runt i dokumentet. Det är jävligt irriterande.

True story

OBS!

2012-11-11 21:26

En till som inte provat androidlurarar de senaste 24 mån

RayBanJockey

OBS!

2012-11-13 08:32

Provade en Samsung platta hos frisören senaste veckan. Det var en hack-ck-ck-ck-ck-ig upplevelse.

Killmister

Comments powered by Disqus

- MacWorld:

Ladda din iPhone mitt ute i vildmarken


- MacWorld:

Kan jag installera Windows i gammal Mac?


- MacWorld:

Mavericks

Första betaversionen av OS X 10.9.5


- MacWorld:

Kryptera samtalen med Signal


- MacWorld:

Modbook tillbaka med Kickstarter


- MacWorld:

iPhone

Ryssland vill se Apples källkod



Nyheter och tips från Teknik & Trender. ANNONS

Så enkelt reparerar du din Iphone själv

Så sparar du pengar när internet inte används

Laddaren som skapar el av bara vatten och salt

Sommarens 10 bästa teknikprylar







- MacWorld:

Macbook Pro

Så bra prestanda har nya Macbook Pro


- MacWorld:

Instagram släpper Snapchatkonkurrent


- MacWorld:

Minskade andelar för Samsung och Apple


- MacWorld:

Apple kan ha avslöjat ny Mac mini


- MacWorld:

Hur blockerar jag vissa sajter i Safari?


- MacWorld:

Rykte: iWatch-produktionen försenad


- MacWorld:

Macbook Pro

Nya modeller av Macbook Pro släppta


- MacWorld:

Applecare+ släpps för iPhone och iPad


- MacWorld:

Mactrubbel kan vara minnesfel

MacWorlds podcast


Du har väl inte missat vår podcast? Redaktionen diskuterar spaningar och nyheter i Applevärlden. Prenumerera för att inte missa något avsnitt.
Allt om OS X Yosemite och iOS 8