Håll debatten levande

Frågor om vårt kommentarsystem, se vår FAQ: idg.se/faq

Kommentatorn ansvarar själv fö;r sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Retinastöd till Photoshop Lightroom

Fredag

2012-11-09 10:46

(Jaja, jag vet ju nog vad man menar med "retina-stöd" men... det är fredag)

Coolt att man äntligen fått applikationer som kopplas direkt till retinan i vårt öga. Jag hade trott att det här skulle dröja länge ännu och jag gissade att kopplingen skulle gå direkt till synnerven.

Kim Westerlund

Fredag

2012-11-09 11:25

Du är bara avundsjuk på de som har en (retinaskärm)

I TT:s skrivregler görs gällande att bindestreck inte används. Undantag kan göras bl.a. när två vokaler krockar så som i "ja-anhängare"

retinaskärm och retinastöd är alltså korrekt svenska och kan utan vidare diskussion användas här.
(Om du vill skriva retina-stöd så är det också korrekt.)

G.Smith

Fredag

2012-11-09 11:32

Lättsamma fredagsinlägg behöver väl itne vara så fina i kanten?

Jag är avis på de som inte behöver en skärm längre utan får informationen projicerad direkt på retinan. Det är helt enkelt min första tanke då jag ser formuleringen "retinastöd". Som jag ju skrev vet jag ju nog att man menar stöd för apples högupplösta skärmar men det är ju inte lika tufft då...

Kim Westerlund

Fredag

2012-11-09 11:34

Nej, lättsamma inlägg måste beivras.
Det här är ingen j-la lekstuga ;-)

G.Smith

Fredag hela veckan

2012-11-09 12:23

Om du väljer att vara lättsam, ska du vara det hela vägen ut. Men du väljer att vara bokstavlig med retina, men i samma mening icke bokstavlig med "fina i kanten".
Vad är "fin i kanten"?

Det är önsketänkande att tro att inläggen här skiftar i kvalité beroende på vilken dag det skrivs. Tyvärr, för det mesta är det fredagar hela veckan på MW inläggsfronten…

Philip P

Fredag hela veckan

2012-11-09 13:00

Ja, klart jag var tvungen att tolka retina bokstavligen. Annars hade det ju varit svårt att få fram vad jag spontant tänker på då det pratas om retina här på MW.

Du har säkert hört talas om den där gamla sällskapsleken där någon säger ett ord och du utan att tveka ska säga vad det får dig att tänka på. Retina får mig att tänka på ögat och inte på en skärm. Så retinastöd i applikationer låter för mig väldigt mycket coolare än det kanske borde.

Jag klagar alltså inte på att ordet används fel. Jag klagar inte heller på att det där andra stora IT-företaget har tagit det engelska ordet för fönster som namn på sin största produkt. Men det kan leda till roliga associationer.

Kim Westerlund

Är OSX så jäkla uselt?

2012-11-09 12:38

Att alla program måste skrivas om när det kommer en skärm med fler bildpunkter?
Isf låter det jävlig "B"

Windows eller Linux spelar ingen roll.
Upplösningen sköts av operativsystemet och inte av enskilda program.

Sir Anakin-S -<|" Apple. The fruity toymaker "|>-

Är OSX så jäkla uselt?

2012-11-09 13:08

Fast retina har inget med upplösning att göra utan tätheten mellan bildpunkter.

Det går att göra en 1024x768 som retina, den blir bara liten

G.Smith

Är OSX så jäkla uselt?

2012-11-09 13:20

Ditt svar fick OSX att se ännu uslare ut.

Sir Anakin-S -<|" Apple. The fruity toymaker "|>-

Är OSX så jäkla uselt?

2012-11-09 13:36

Va kul för dig att du tror du har kol på läget..
Min erfarenhet av OSX är att det inte innehåller Lightroom, det är ett program som tas fram av Adobe.
Så om Adobe behöver ändra i sin programvara för att ha bättre stöd för höga DPI så är det knappast något Apple har något med att göra.

Apples OSX har stöd för retinaskärmar, det fick det hör och häpna i samband med att Apple lanserade just retinaskärmen.

G.Smith

Är OSX så jäkla uselt?

2012-11-09 13:48

Haha...det är så kul att se kommentarer från personer som tror att dom vet men i själva verket är så korkade att en åsna framstår som Einstein :)

Anonym71

Är OSX så jäkla uselt?

2012-11-09 14:05

Ah så det är Apples fel när Adobe använder saker som inte skalar om med OSX dpi inställningar.
Intressant, kan du förklara hur du får till det?

G.Smith

Är OSX så jäkla uselt?

2012-11-09 14:22

Att man ens skall behöva ta hänsyn till om det är 1920*1200 på 13" eller 24" när man skriver för OSX är inho fail så det stänker om det.
Lika mycket fail är det om det beror på antalet pixlar.

Sir Anakin-S -<|" Apple. The fruity toymaker "|>-

Är OSX så jäkla uselt?

2012-11-09 15:42

Jepp, och det tror du alltså Apple är ensamma om. Coolt.

G.Smith

Är OSX så jäkla uselt?

2012-11-09 16:16

"Tätheten mellan bildpunkter" ÄR ju själva definitionen av "upplösning".

disc

Är OSX så jäkla uselt?

2012-11-09 17:09

Är det?

http://en.wikipedia.org/wiki/Pixel_density
http://en.wikipedia.org/wiki/Display_resolution

????

Techjunkie

Är OSX så jäkla uselt?

2012-11-09 14:12

Så du tycker att de borde köra Windows eller Linux väg? Att bara släppa högre och högre upplösningar? Hur användbar är en Windowsburk med 15-tumsskärm och 2880x1800 i upplösning. Låt mig informera dig: Det är den inte. Hur vet jag det? Därför att man med enkla skript kan köra Windows, Linux och Mac OS i "native" 2880x1800-upplösning på MBPr. Allting blir mikroskopiskt.

Så vad har du briljanta idéer? Windows halvmesyr som trots många års existens få eller inga utvecklare bryr sig om - att gå in i kontrollpanelen och ändra till högre dpi? Visst, texten blir ofta större, men flera element sticker utanför sina ramar och ser rent ut för#€%&/@ ut, även i Microsofts egna Windows (som borde vara ett föredöme - det är ju de som utvecklat lösningen); för att inte tala om bitmap-grafik (du vet, sådant som inte är vektor/objektgrafik utan uppritat med bildpunkter).

Och även i Windows, om man väljer att öka dpi-renderingen, så krävs det av programutvecklarna att "alla program måste skrivas om" för att de inte ska se ut 1) som skit 2) mikroskopiskt litet.

Apple har väntat tills det blivit ekonomiskt genomförbart att massproducera extremt högupplösta skärmar, och gjort en mycket elegant lösning, genom att exakt dubblera upplösningen (från default 1440x900 till 2880x1800). På så vis renderas alla element i samma storlek, fast i mer detalj. Även program som inte uppdaterat sina bitmap-ikoner etc. men använder Apples api:er för text får direkt nytta av detta. Text blir knivskarpt.

Det gör det också mycket enklare för utvecklare att uppdatera sina program, eftersom de inte behöver börja tänkta om i diverse olika dpi-lägen. Allt har samma dimensioner, bara x2. Att det är lätt att implementera, bevisas av att utvecklare snabbt rullat ut nya versioner av sina program (t.om. dinosaurien Office-paketet har gjort det, vilket får Adobe se ut som ... ja du). De som inte gjort det, ser ut som innan, där varje pixel renderas i fyra. Fast det är klart, det ser ju plötsligt inte så bra ut eftersom man kan jämföra det man ser i ett icke-retinaprogram, med text och menyer på samma skärm som har retina-stöd, och då blir skillnaden stor. Samma gäller om man har en "normal" extraskärm vid sidan och drar ett fönster till det andra.

Så din kommentar om att "upplösningen sköts av operativsystemet och inte av enskilda program" bevisar en sällsynt okunskap om det du dristar att yttra dig om.

Superkonna

Är OSX så jäkla uselt?

2012-11-09 18:05

Alltså jag hajar var du kommer ifrån här, men frågar du mig handlar det om yta. Jag skiter väldigt väldigt hårt i hur skarp texten är så länge den är läslig, däremot vill jag ha mycket yta till eclipse och xcode. Jag vet att texten blir sjukt liten på en retinaskärmbom man inte skalar upp den alls men i detta fall känns det som att de prioriterar snygghet framför praktisk nytta. Jag kan ta lite huvudvärk om det betyder att jag kan ha två klasser öppna samtidigt :)

RayBanJockey

Är OSX så jäkla uselt?

2012-11-10 13:25

Fast grejen är den att du kan ha texten i halva storleken från förut, och den är fortfarande lika skarp som innan. Om du t.ex. kört 12 pt kan du minska ner till 6 pt och det är precis lika skarpt som innan.

T.ex. kan jag ha en pdf uppe i ett hörn, och den är skarpare än om jag hade haft den proportionerligt lika stor på en 27" iMac.

Superkonna

Comments powered by Disqus

- MacWorld:

Apple uppdaterar iMovie och iWork


- MacWorld:

Vi provkör Mailbox för Mac


- MacWorld:

OS X Yosemite

Ny publik betaversion av OS X Yosemite


- MacWorld:

iPhone

Nya rykten om mer utrymme i iPhone 6


- MacWorld:

iPad Air

Nästa iPad Air kan få mer minne


- MacWorld:

Automatisera Macen på 8 smarta sätt



Nyheter och tips från Teknik & Trender. ANNONS

Sommarens 10 bästa teknikprylar

Bygg prestanda – spara pengar

Laddaren som skapar el av bara vatten och salt

Så sparar du pengar när internet inte används







- MacWorld:

Flappy Bird-skapare släpper nytt


- MacWorld:

Uber lanserar appintegrering


- MacWorld:

Foton sägs visa stora iPhone 6


- MacWorld:

iPhone 6

iPhone 6 kan få högre upplösning


- MacWorld:

Tim Cook

Dubai får världens största Apple Store


- MacWorld:

Parallels släpper Desktop 10


- MacWorld:

Hur kan vi begränsa barnens internettid?


- MacWorld:

Foto sägs visa monterad iPhone 6


- MacWorld:

Spara Youtube-filmer till iPad och Mac

iPhone 6 - här är alla nyheter
MacWorlds podcast


Du har väl inte missat vår podcast? Redaktionen diskuterar spaningar och nyheter i Applevärlden. Prenumerera för att inte missa något avsnitt.
Allt om OS X Yosemite och iOS 8