Mest läst just nu

MacWorld

Ipad Air 2 slår konkurrenterna med hästlängder

Meny

Håll debatten levande

Frågor om vårt kommentarsystem, se vår FAQ: idg.se/faq

Kommentatorn ansvarar själv fö;r sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Därför fortsätter iPhone 5-bristen

"Apple behöver inte Samsung"...

2012-11-08 13:36

Jodu...

Samsung skrattar hela vägen till banken medan Appleaktien rasar på börsen...

hans.pedersen

"Apple behöver inte Samsung"...

2012-11-08 13:47

Vad det har med den här artikeln om Apple och Foxconn att göra förstår jag förvisso inte, men du har nog liite fel i ditt uttalande:

http://bgr.com/2012/11/07/apple-samsung-feud-facility-construction-delayed/

...Apple har inte ersatt Samsung med Foxconn om det nu var det du trodde?

EnDumEn

"Apple behöver inte Samsung"...

2012-11-08 15:17

Vad har det med verkligheten att göra? BGR är ökänt för att inte kunna hålla sig till fakta, vilket den "storyn" också visar. "Det finns ett obekräftat rykte som vi startat som säger att...".

Det passar inte riktigt in i verkligheten, där Samsung ökar sin produktion exponentiellt samtidigt som Apple har svårt att hitta partners osm kan matcha kvalitétsnivån som Samsung håller.

hans.pedersen

"Apple behöver inte Samsung"...

2012-11-08 15:38

Du menar att någon skulle lyckas få en bekräftelse på en sån sak? Knappast.

EnDumEn

"Apple behöver inte Samsung"...

2012-11-08 16:42

slamsugen levererar fortfarande till Apple, så om det blir problem vad kan det med ditt resonemang innebära?

Juan_

"Apple behöver inte Samsung"...

2012-11-09 17:25

Varenda tillverkare i asien kan gjuta plast. Att matcha samsungs kvalitetsnivå är inte svårt.

kaffe-koko

"Apple behöver inte Samsung"...

2012-11-09 21:21

plast är iaf bättre än den metall som apple använder.

Plast blir inte lätt repig, det blir metallen. Tappar du telefonen i plast händer oftast inget, men tappar du den väldigt hårt så kanske plastskalet spricker och du köper ett nytt för 79 - 99kr. tappar du din iPhone 5 och den landar lite fel så bucklar sig hela metallen och du får skicka in den och betala sjukt mycket pengar, dels i frakt, dels i dyrare skal och dels för arbetet att byta det.

tappar du den lite löst så blir den otroligt lätt repad och ser ful ut för minsta lilla. Du behöver faktiskt inte ens tappa den för att den ska bli ful, det räcker att råka ha den i samma ficka som nycklarna så blir det fula repor.

Plast - Javisst!

Bejje

"Apple behöver inte Samsung"...

2012-11-09 21:29

Håller inte ens med på ett litet hörn.

Har haft ett gäng olika lurar från en mängd olika tillverkare i plast, gummerad plast, glas och olika typer av metaller.

Överlägset bästa kompromiss hittills är glas och/eller metall.

Plast är faktiskt sämst i alla lägen vad gäller både repor och sprickor och känslighet överlag. enda fördelen med plast är priset och vikten.

Tjoflojt

"Apple behöver inte Samsung"...

2012-11-09 21:32

Har du ens sett en iphone 5? Dom repar sig bara man tittar på dom :)

Bejje

"Apple behöver inte Samsung"...

2012-11-09 21:35

Håller en i handen nu och håller fortfarande inte med dig.

Håller du i en nu eller är din av det fin-fina materialet plast?

Tjoflojt

"Apple behöver inte Samsung"...

2012-11-09 21:41

Den jag har här bredvid mig är av finaste plast och jag skulle aldrig byta den mot en iPhone5. iPhone 5 må vara dyrare, men den är absolut inte värd sitt pris. Den som kostar 8000 skulle jag kunna ge 3000kr för om jag inte fick sälja den vidare.

Förresten, 8000kr får man en bra dator för med 24" skärm, mus, tangentbord osv.

Nu får jag visserligen mina telefoner gratis var annat år genom jobbet och vi har att välja på Samsungs galaxy och Apples iPhone samt Någon Windows Phone variant. Trots att jag får dom gratis så skulle jag ändå inte välja iPhone5. Det har dock inte bara att göra med metallskalet utan mycket med operativsystemet också, hur inlåst man är och okapabel att göra vad man vill med sin telefon, men det vet du ju redan om du har en iPhone.

Bejje

"Apple behöver inte Samsung"...

2012-11-09 21:55

Nu var det material vi diskuterade och inte dina eller mina töntiga personliga "teknikpolitiska" åsikter om ditt och datt.

Men jag gissar att du bara är ytterligare en i raden av alla som saknar egen erfarenhet för dom åsikter du bara känner dig tvungen att posta till artiklar som handlar om prylar du inte vågar lära dig nåt om eller heller försöker/vill förstå dig på.

Tjoflojt

"Apple behöver inte Samsung"...

2012-11-09 22:14

Nej jag har faktiskt mest bara egna åsikter, men det är klart att man hör vad andra har att säga också.

På jobbet väljer lite över hälften av användarna en iphone och typ en eller två windows phone och resten Android. Därför hör och ser jag hela tiden vilka problem iphoneanvändarna har med sina telefoner.

Konstigt nog har jag inte hört några problem alls med galaxy-telefonerna. Alla är väldigt nöjda och ingen telefon har gått sönder heller. Flera stycken kör också helt customized roms för att anpassa telefonen precis som de vill. De som kör iphone kan byta bakgrunsbild, det är ungefär det som går att göra rent grafiskt i alla fall.

En annan sak som klagas på lite är att vi Androidanvändare kan installera väldigt många spel och program helt gratis om vi kan leva med lite reklam någon gång ibland. Samma appar på iphone måste dock alltid köpas, så därför avstår många. Om man som Androidanvändare har kört gratisversionen som för övrigt ändå är en fullversion och är väldigt nöjd och vill slippa reklamen så köper man den senare. iPhoneanvändarna får inte ens testa apparna så de skiter i dom istället.

Ja jag kan sitta hela natten och skriva om för och nackdelar, men iphone är ingen dålig telefon, den är snygg och fungerar bra, men den är absolut inte värt sitt pris då man inte har i närheten av samma möjligheter som en Androidtelefon för halva priset.

Bejje

"Apple behöver inte Samsung"...

2012-11-09 22:27

Som sagt. Vi diskuterade material och inte teknikpolitik.

Jag kommer genom mitt jobb i ständig kontakt med det mesta då vi köper det mesta för tester och själv bytte jag lur te till fyra gånger per år fram tills för tre-fyra år sedan då jag inte längre själv "pillar" i våra lösningar på det praktiska planet.

Jag är i alla fall stensäker på att plast verkligen är sämst på allt utom vikt samt kostnad i tillverkning.

Sen delar jag inte heller dina teknik-politiska åsikter men det är en annan femma.

Tjoflojt

"Apple behöver inte Samsung"...

2012-11-09 22:56

Plast är bra mycket bättre på kostnad, det har du rätt i.

Som jag sa tidigare. Tappar jag min galaxy S2 telefon i backen och plasten spricker så köper jag ett nytt skal för 79kr.

Tappar någon sin iphone i backen så är det ett unibody-skal av metall som skadas. Bara kostanden för att skicka in den kostar mer än vad mitt skal kostar. Sen ska vi lägga till ett andtal hundralappar i arbetskostnad och sen några hundra i kostnad för nytt skal. Skulle inte förvåna mig om det går på 1500kr för att byta det skadade metallchassit.

Bejje

"Apple behöver inte Samsung"...

2012-11-09 23:34

Visst har du rätt.

Billigt är bra på att vara just billigt.

Om billigt eller billigare är bättre eller sämre är nog från person till person.

Att plast lättare blir repigt och fult samt lättare spricker än glas eller metall är nog däremot tveklöst fakta.

Och då pratar jag inte iPhone kontra Android utan hämtar ur erfarenheten av många olika material från många tillverkare som skramlat runt i mina och kollegors fickor.

Skall man prata mobiler med argument som tex tappa eller kasta i golvet så finns lösningar för alla telefoner i alla material. Då krävs en specialbyggd mobil eller ett specialbyggt fodral.

Personligen tycker jag att man oftare får vad man betalar för. Inte alltid men i regel så stämmer detta ganska så bra.

Tjoflojt

"Apple behöver inte Samsung"...

2012-11-11 16:51

Jag kan fatta varför man väljer winphone över en iphone, om man inte har andra apple prylar. Men android?

För övrigt har jag samma situation som dig med jobb telefon. Vad gäller dator får man en ok dator för 8000, men du får inte en bra 24" skärm med för det priset.

Juan_

"Apple behöver inte Samsung"...

2012-11-11 16:58

Vad man anser som bra skärm är väldigt individuellt. Själv sitter jag hemma med en 24" LED full HD skärm från BenQ som kostar ca 1500kr som jag tycker duger för mig. Har man högre krav kanske man lägger 5000+ på en IPS-skärm, men så kräsen är inte jag.

Bejje

"Apple behöver inte Samsung"...

2012-11-11 19:18

Att man inte är kräsen gör inte skärmen i sig bättre. Däremot kommer man billigare undan.

Att påstå att en skärm är bra för att man själv inte är kräsen är bara att lura sig själv och eventuellt andra. Men visst den kan vara tillräcklig för dina behov, och det är helt ok.

Juan_

"Apple behöver inte Samsung"...

2012-11-10 14:34

Jadu, märks att du har noll koll. Har haft en 5a ett bra tag, glaset är repat men metallen inte en skråma på.

kaffe-koko

"Apple behöver inte Samsung"...

2012-11-10 14:40

Det är ganska vanligt också enligt vad man har läst, att folk fick repade iPhones innan de ens hade packats upp.

Bejje

"Apple behöver inte Samsung"...

2012-11-10 14:51

Bland alla er som har noll koll och som inte heller av olika skäl vill skaffa sig koll så är det vanligt med massor av fel och brister på Apple och Apples prylar.

Av okänd anledning verkar det förekomma men i en helt annorlunda och mindre omfattning bland dom som verkligen vet något i praktiskt hänseende om Apple och Apples produkter.

Ditt exempel har jag inte ens hört talas om i min rätt stora sfär annat än via internet.

Dom som dessutom verkar må mest dåligt över fel och tillkortakommanden är dessutom personer som varken har eller har tänkt att skaffa kunskap eller produkter man klagar över.

Go figure.

Dom som har verklig koll är i-dyrkare och behöver inte tas på allvar.
Dom som har noll koll är dom med all fakta och all verklig kunskap.

Tänk vad internet är finurligt.

Tjoflojt

"Apple behöver inte Samsung"...

2012-11-10 14:31

s3 mot iphone är som gummistövlar mot randsydda skor i kalvskinn. Javisst, praktiskt med gummistövlar men vafan.

kaffe-koko

"Apple behöver inte Samsung"...

2012-11-11 21:42

Håll en påslagen S3 i handen en enda gång och säg det där igen. Jag fick klaustrofobiska panikattacker när jag tvingade byta till en 4S i en vecka. Tjock, tung och extremt liten skärm.

RayBanJockey

"Apple behöver inte Samsung"...

2012-11-12 13:19

s3 känns som en leksak. Ev. ett tomt skal som de har i affärerna då dom inte vill lägga ut en riktig mobil.

kaffe-koko

"Apple behöver inte Samsung"...

2012-11-08 14:14

Hans Pedersen vårt eget lilla Mac World troll som älskar att läsa och kommenter negativt om Apple! Det spelar ingen roll vad artikeln handlar och du har förmodligen inte ens läst den eftersom det du skriver om inte har det minsta med artikeln att göra.

Nordbo

"Apple behöver inte Samsung"...

2012-11-08 14:50

Det är inte första gången han kommenterar utan att ha gått igenom artikeln. Här har vi ett bra exempel på där han yttrar sig utan att veta vad han snackar om. Att han sedan inte vågade besvara kritiken är tyvärr bara tragiskt.

http://www.idg.se/2.1085/1.465140/m3-testar-tradlos-iphone-laddare?articleRenderMode=listpostings

Persan

"Apple behöver inte Samsung"...

2012-11-08 23:27

Ha ha ha, FAIL trolllet Pedersen!

Killmister

Bilden?

2012-11-08 14:21

Tim Cook gör ett studiebesök på Cloetta...

JeveStobs

väldigt dålig kontrollans

2012-11-08 21:01

Jag tycker verkligen att Apple har slarvat med kontrollen av Iphone 5 . jag fick min iphone 5 den 28 september och hade den i 3 dagar, sedan så märker jag att batteri tiden var en riktig skam på mindre en 3 timmar! Då lämnade jag in den och fick vänta i 2 veckor för att få den nya service telefonen. Lycklig var jag när jag åkte och hämtade den, men när jag kommer hem och kollar lite mer på telefonen så ser jag att det är en svart fläck på baksidan på aluminiumet och SÅ mina vänner, vill man inte ha sin nya telefon! Dagen efter så åker jag och lämnar in den igen och då ficka jag vänta ytterligare 2 veckor för att få den nya och då tänkte jag när jag hämta ut den nu ska jag kontrollera den på plats, så jag öppnar kartongen och ser då att det är en liten repa ungefär vid volym-knapparna . Jag tänkte att det här måste vara ett skämt så jag kollar med butiken när dom senast kunde skicka den ÄNNU en gång och det var dagen efter så åkte jag och lämna in den IGEN. och så i dag 13 dagar senare hämtar jag ut telefonen i hopp på en ny fin iphone 5 men det va det ej, det var samma telefon som förra gången med repan men telefonen va ju i alla fall återställd ( Det tyckte dom tydligen kanske kunde hjälpa repan att magiskt försvinna bort inte vet jag ! ) Jag har varit iphone användare sen 3gsn och aldrig varit nöjdare men en sådan kvalitets produkt som apple gör. Det har alltid varit en upplevelse att få äga en iphone och nu känns det som en besvikelse och skam!

amanduzzeru

väldigt dålig kontrollans

2012-11-09 05:18

Inte bra

TruB

väldigt dålig kontrollans

2012-11-09 17:27

Batteritid på 3 timmar låter rätt normalt vid hög belastning.

kaffe-koko

Det är bara som vanligt även i denna artikel

2012-11-09 11:35

Det är folk som inte vet just ett smack om vad deras åsikter baseras på som gnäller om allt som dom ändå aldrig kommer att komma i verklig kontakt med.

Tragikomiskt.

Tjoflojt

Comments powered by Disqus

- MacWorld:

"Förmånsprogram på gång för Apple Pay"

Icloud

- MacWorld:

Omfattande attacker mot Icloud i Kina

- MacWorld:

Ipad Air 2 slår konkurrenterna med hästlängder


- MacWorld:

Så fungerar Apple Pay i praktiken


- MacWorld:

GT Advanced Technologies

Avslutat samarbete minskar chansen för safirglas i Iphone


- MacWorld:

Apple Pay fungerar redan internationellt


- MacWorld:

Hur använder jag sdhc-kort på Macbook Pro?

Så får du över bilderna snabbt från minneskortet


- MacWorld:

Skilsmässa - då föddes idén till en ny app