Analysföretaget Strategy Analytics hävdar i en ny rapport att antalet iPhoneanvändare som ”definitivt eller troligtvis” kommer att stanna med iPhone för första gången någonsin börjar minska.

Ända sedan den första modellen av iPhone lanserades 2007 har antalet lojala kunder stått väldigt högt. Enligt Strategy Analytics börjar den lojaliteten nu att vittra.

– Det råder ingen tvekan om att Apple har fortsatt stora framgångar vad gäller att behålla sina nuvarande kunder, och samtidigt locka nya. Men den senaste tidens negativa mediebevakning och en allmän uppfattning om brist på innovation har lett till att fler kunder börjar titta på alternativ, säger Paul Brown på Strategy Analytics,

Strategy Analytics studie visar att 88 procent av dagens iPhoneägare i USA antagligen kommer att stanna kvar vid Apples telefon. För ett år sedan låg siffran på hela 93 procent.

Även i Europa har lojaliteten minskat enligt Strategy Analytics då endast 75 procent av iPhoneägarna antagligen kommer att fortsätta köpa iPhone, en minskning från 88 procent för ett år sedan, skriver Cnet.

Nya siffror från mätföretaget Kantar Worldpanel Comtech visar att Android fortsätter att växa starkt i Europa. Under det tredje kvartalet stod Androidtelefoner för 67 procent av alla smartphone som såldes i Europa, en ökning från 51 procent under samma period året innan. Samtidigt minskade iOS något under samma period och stod för 16,5 procent av försäljningen.