Håll debatten levande
Vi håller just nu på att uppgradera vära kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq
Kommentatorn ansvarar själv fö;r sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.
OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.
Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.
IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.
Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.
Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.
Jämförelse
2012-06-27 12:37
dold dold
Jämförelse
2012-06-27 13:07
Nordbo
Jämförelse
2012-06-27 13:08
dold dold
Jämförelse
2012-06-27 13:14
Det är oacceptabelt om något!
Sen till nissen längst upp, blir svårt att jämföra med PC då de inte kör OSX och ingen vill testa i Windows :)
LarsErikssonSTHLM
Jämförelse
2012-06-27 13:20
dold dold
Jämförelse
2012-06-27 13:21
Vinkelberg
Jämförelse
2012-06-27 13:24
dold dold
Jämförelse
2012-06-27 14:13
Dessutom missvisande eftersom OSt inte är anpassat för de datorerna.
diiz
Jämförelse
2012-06-27 14:18
Fläkten envisas med att gå i tid och otid under osx. Minns inte att den gjorde det med den versionen av osx den kom skeppad med. Är det något enkelt jag kan göra åt det? Är inte våldsamt bevandrad i djupare detaljer i osx ska erkännas.
Under win7 är den lika tyst och trevlig som i föregående osx så det borde inte vara hårdvarufel kan man tycka.
Cpulast i osx är inte på 100% eller ens 5 när den låter.
Jag må vara ointressant för många, men jag är helt klart fler än ingen :-)
Vinkelberg
Jämförelse
2012-06-27 14:25
Jag har ingen iMac så kan inte svara på några frågor om det, Google vet säkert!
diiz
Jämförelse
2012-06-27 14:20
dold dold
Jämförelse
2012-06-27 14:26
diiz
Jämförelse
2012-07-02 14:21
Utan Bootcamp hade jag nog nöjt mig med en Mac Mini för OS X och någon bärbar PC för professionellt bruk. I brist på MBP 17" kan det bli något liknande framöver, precis som många Mac Pro användare funderar på sin framtida utrustning.
hvCAD
Jämförelse
2012-07-09 21:46
diiz
Jämförelse
2012-06-27 13:24
P B
Jämförelse
2012-06-27 14:16
Får snällt vänta dessa 3-4 veckor, är ju tyvärr så i iÅldern att allt ska va där på stört.. kroppen skakar och stämman sviktar och svettet rinner...
LarsErikssonSTHLM
Jämförelse
2012-06-27 14:36
Känslan smög sig på när man fick åka 12 mil för att hämta ut en iPad 2, annars brukar jag kunna hålla mig väldigt sval när det gäller Apple :)
Men men, oavsett vad så vill man ju såklart ha sin pryl direkt när man bestämt sig.
Har en pryl som ligger på en lastbil just nu (hempaket) och väntar... rör sig om timmar men lite spänd förväntan är det ju!!!
P B
Jämförelse
2012-06-27 13:24
Det borde väl finnas ett helt gäng alternativ, när det finns så många tillverkare?
Nordbo
Jämförelse
2012-06-27 13:28
Vad menar du ska vara problemet att hitta laptops att jämföra med?
dold dold
Jämförelse
2012-06-27 13:51
Problemet är att hitta något som stämmer på så många punkter så jämförelsen blir vettig.
Fast MacWorld -läsarna vill nog ogärna tänka på något som inte kan köra OS X...
tva
Jämförelse
2012-06-27 14:02
dold dold
Jämförelse
2012-06-27 14:14
diiz
Jämförelse
2012-06-27 14:29
Vinkelberg
Jämförelse
2012-06-27 14:15
diiz
Jämförelse
2012-06-27 14:18
Men å andra sidan kan jag som mac användare säga att jag inte bryr mig on tester och så vidare, vi säger att en "motsvarande" pc är 30% snabbare, så hjälper inte det just mig eftersom den inte kan köra OSX.
Detta är den snabbaste macen någonsin och det räcker så det blir över tillsammans med den absolut fantastiska skärmen.
Klart andra kan finna det intressant att jämföra performance, men dessa sorters människor brukar inte köpa mac ändå.
LarsErikssonSTHLM
Jämförelse
2012-06-27 14:22
dold dold
Jämförelse
2012-06-27 14:31
Både i bootcamp och i OSX, ska det vara så svårt att förstå?
Sen har jag svårt att tänka mig att en ettrig jävel som du har råd med en macbook pro med retina över huvud taget :)
LarsErikssonSTHLM
Jämförelse
2012-06-27 14:24
Vinkelberg
Jämförelse
2012-06-27 14:25
dold dold
Jämförelse
2012-06-27 14:31
Det blir ju inte speciellt rättvist att jämföra med datorer som inte har likvärdig skärm eftersom det är ju skärmen som är det primära för denna modell.
Då kan man ju jämföra med en vanlig MBP
diiz
Jämförelse
2012-06-27 14:38
Mängden expansionsportar exempelvis, vilka typer. Finns det möjlighet för en seriös dockningsstation och inte bara en thunderboltbaserad sak där sladden kan åka ut om man är oförsiktig.
Kanske vill man ha en strömslukande sak med flera hårddiskplatser? Möjlighet att byta optisk enhet mot extra batteri. Möjlighet att ens byta batteri.
Finns hur många aspekter utöver retina som helst som kan vara viktigare för andra grupper av människor.
Det finns säkert andra lösningar för mina lösa funderingar, men poängen var att det skulle vara kul att läsa om det och inte bara säga att jag vill ha en retinaskärm och precis allt annat är oviktigt för mig och är det därmed för alla andra också.
Vinkelberg
Jämförelse
2012-06-27 15:02
Om man nu inte är intresserad av den bättre skärmen så köper man givetvis något annat...
diiz
Jämförelse
2012-06-27 15:11
Sånt vet man inte om det inte finns tester för det.
Vinkelberg
Jämförelse
2012-06-27 15:18
Vill ha och viktig är olika saker.
diiz
Jämförelse
2012-06-27 15:18
Vinkelberg
Jämförelse
2012-06-27 15:21
diiz
Jämförelse
2012-06-27 15:23
Prestanda går att applicera på varje enskild subenhet och är inget som kan ställas mot enbart en skärm.
Allt måste ju vägas in när man bedömer vad man ska ha.
Undrar ju lång tid det ska ta innan jag kan köra en 27" på 5120*3072 eller något till min stationära? Och då för max 6000 skr.
Vinkelberg
Jämförelse
2012-06-27 15:31
diiz
Jämförelse
2012-06-27 15:33
Vinkelberg
Jämförelse
2012-06-27 15:35
När sa vi att priset och bärbarheten var oviktig?
diiz
Jämförelse
2012-06-27 15:37
När sa vi att priset och bärbarheten var oviktig?"
Du skrev ju att skärmen var viktigast. Du skrev exempelvis inte att pris kunde avgöra och en bärbar dator med extern skärm är fortfarande bärbar.
Finns det helt plötsligt andra aspekter som kan spela in anser du?
Fram med pudeln.
Vinkelberg
Jämförelse
2012-06-27 15:40
Dumt av mig!
diiz
Jämförelse
2012-06-27 15:44
Alternativet jag gav dig var en extern skärm till en bärbar.
En bärbar med extern skärm är fortfarande bärbar. Även den externa skärmen är bärbar om man känner för det.
Det är klart mer otympligt, men det var ju skärmens kvalitet som var avgörande och inte graden av otymplighet?
Vinkelberg
Jämförelse
2012-06-27 15:46
Det är klart mer otympligt, men det var ju skärmens kvalitet som var avgörande och inte graden av otymplighet?"
En flodhäst är också bärbar, beror på hur stark man är.
Men nu var det inte det vi pratade om utan bärbara dator i form av de som finns i artikeln.
diiz
Jämförelse
2012-06-27 15:49
menar du att fler aspekter än enbart skärmens beskaffenhet och egenskaper kan tänkas väga in när man väljer eller ej?
Vinkelberg
Jämförelse
2012-06-27 15:53
Varför drar du då upp stationära datorer?
diiz
Jämförelse
2012-06-27 15:57
Om du följde texten så såg du att det inte hade med saken att göra.
Apples användande av retinaskärmar kommer att tvinga fram en allmän tillgång till högupplösta skärmar och jag undrade löst när det kunde inträffa.
Om du vill så kan jag skriva en gång till att stationära datorer inte är vad vi diskuterar här. Att du missförstod stycket kan jag ta mig då jag inte insåg att det kunde verka förvirrande för andra att jag svävade ut i ett annat orelaterat ämne.
Du svarade inte på frågan.
menar du att fler aspekter än enbart skärmens beskaffenhet och egenskaper kan tänkas väga in när man väljer eller ej?
Vinkelberg
Jämförelse
2012-06-27 16:25
Givetvis.
diiz
Jämförelse
2012-06-27 16:28
Känns inte lönt att diskutera vidare då :-)
Vinkelberg
Jämförelse
2012-06-27 16:35
Det är fortf. irrelevant att jämföra med andra datorer när det bara är rMBP som har så bra skärm.
Dock är inte alla andra komponenter irrelevanta.
diiz
Jämförelse
2012-06-27 16:39
Dock är inte alla andra komponenter irrelevanta."
Jag tror att jag håller här :-)
Du anser att det är irrelevant att jämföra med relevanta komponenter.
Ha en trevlig, men irrelevant kväll. Fast på ett relevant sätt.
Vinkelberg
Jämförelse
2012-06-27 16:46
Dock så kan du ju inte ha en retina och en 486a.
Svårt att fatta?
diiz
Jämförelse
2012-06-27 16:54
Det är ju just detta jag skrivit hela tiden.
Inte enbart kravet på retina kan få diktera valet av maskin.
Jag: "Man kanske VILL ha den bättre skärmen, men att andra aspekter kan vara så pass viktiga att den i slutändan kan få tvingas stryka på foten.
Sånt vet man inte om det inte finns tester för det."
Du: "Och än en gång, om den inte är så viktig så kan man ju vara utan den.
Vill ha och viktig är olika saker."
Om den är viktig enligt dig så är en 486a acceptabel.
Trots ditt tidigare uttalande så är det inte så.
Du går vilse i dina egna resonemang på ungefär samma sätt som en annan person som numera inte är här. Eller?
Vinkelberg
Jämförelse
2012-06-27 17:09
"Om den är viktig enligt dig så är en 486a acceptabel.
Trots ditt tidigare uttalande så är det inte så."
Nej, nu bygger du halmgubbar igen.
Om skärmen/upplösningen är det viktiga så kvittar det om någon annan PC har lite snabbare CPU, alltså är testerna irrelevanta.
diiz
Jämförelse
2012-06-27 17:14
Vinkelberg
Jämförelse
2012-06-27 17:21
diiz
Jämförelse
2012-06-27 17:26
Ha ett bra liv i din förvirring.
Hälsa Ottan!
Då er retorik faller isär på precis samma sätt så är det nog redan gjort när du läst hit :-)
Vinkelberg
Jämförelse
2012-06-27 17:28
Du får som sagt sluta bygga halmgubbar och hitta på egna saker i din fantasi.
diiz
Jämförelse
2012-06-27 17:30
En annan fysisk person menar jag då.
Vinkelberg
Jämförelse
2012-06-27 17:31
Ska du diskutera ämnet?
Annars hejdå.
diiz
Jämförelse
2012-06-27 17:32
Hejdå.
Vinkelberg
Jämförelse
2012-06-27 17:34
"Då har du bytt åsikt under trådens gång och vi tycker uppenbart samma sak.
Känns inte lönt att diskutera vidare då :-)"
diiz
Jämförelse
2012-06-27 18:03
Ber om ursäkt för att jag tillät dig att slösa min tid.
Vinkelberg
Jämförelse
2012-06-28 02:34
OwnerX
Jämförelse
2012-06-29 00:10
linnarsson
Jämförelse
2012-06-27 17:40
Prestanda ni efterfrågar i Diablo/Photoshop och annat hittar ni om någon månad på Macworld US eller någonstans på nätet och då kan ni jämföra med utförliga pc tester som det finns nog redan gott om.
MacWorld behöver inte göra de testerna eftersom de finns där redan.
Sen är det att jämföra: HP vs MBPro... osv.
Svårare än så är det inte så man behöver inte skriva tusen inlägg hit och dit om ingenting.
artisan
Jämförelse
2012-06-27 18:08
Jag skulle tro att resultaten i nyttoprogram om man får kalla dem så skulle bli i stort likvärdiga fast med enstaka skillnader. Skillnader i photoshop exempelvis beroende på lite olika framskridande på gpgu-fronten.
I spel förväntar jag mig att windows är något bättre. Dock intresserar det inte mig då jag nästan aldrig spelar mer än urgamla spel som funkar bra på all ny hårdvara.
Vinkelberg
Jämförelse
2012-07-09 17:05
Så i ren rå prestanda lär win även vinna där. Vad sen Windows förlorar på är otymplighet och dåligt stöd för att automatisera sitt workflow, så även om win har prestandan, så får den inget gjort. ;D
Juan_
Jämförelse
2012-06-27 13:25
P B
Jämförelse
2012-06-27 15:05
cjissy
Jämförelse
2012-06-27 15:58
Förstår inte varför ni klagar så mycket på något som inte rör er.
dold dold
Jämförelse
2012-07-10 10:42
Vill du spela med prestanda vill du inte ha Retina.
Vad gäller Photoshop är det ännu inte Retina anpassat. Men OSX skalar om UI elementen så att det motsvara stroleken de har med en 1440x900 skärm. Det går att ändra inställningarna så att de skalas till att motsvara 1920x1200. Men då förlorar du i skärpa.
Ska du jobba i Windows, så är jag inte säker på om det finns drivrutiner än som hanterar den. Kan ha ändrats men senast jag läste om det så fanns det inte.
Så just nu om du vill ha retina, så kör du OSX. Spel fungerar dessutom i regel sämre på OSX eftersom grafikkorts drivrutiner sällan uppdateras. Mitt gamla grafikkort presterar 2/3 under osx av vad det presterar under windows.
Det varierar iofs från kort till kort, men i regel är Windows drivrutinerna bättre.
Retina skärmen kräver 4 gånger mer av grafik kortet än den vanliga 15" skärmen. Och resten av hårdvaran i MBPR har inte fått motsvarande prestanda förbättring.
Hur som helst, det är en hiskeligt bra dator, men den kanske inte är i linje med dina intressen.
Du verkar dessutom vilja köra med Windows istället för OSX.
I så fall kan jag påstå att den inte är datorn för dig.
http://www.cultofmac.com/174582/review-the-2012-retina-macbook-pro/5/
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.457582/macbook-pro-maste-ha-dator-for-medieproffs
Juan_
Jämförelse
2012-07-10 10:50
http://www.anandtech.com/show/5998/macbook-pro-retina-display-analysis/
Juan_
Jämförelse
2012-06-27 20:47
Vad är iden med att testa mot en PC så länge dom inte kan köra OSX?
Det finns säkert PC datorer med likvärdig hårdvara, med det är ju fullkomligt ointressant att jämföra dessa.
Klarar du dej med en billig PC och nöjer dej med Windows, kör det då.
MrTBE
Jämförelse
2012-07-10 10:32
Däremot är det ett test för pcforalla.idg.se att göra.
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.457582/macbook-pro-maste-ha-dator-for-medieproffs
Juan_
Jämförelse
2012-07-10 14:06
dold dold
Jämförelse
2012-07-10 21:56
Juan_
Jämförelse
2012-06-28 10:35
Apple är som B&O. Du köper dem inte för att de har bäst prestanda eller för prisvärdheten. Det är finish/design och märket som ger mervärdet och många av oss är beredda att betala den extra kostnaden.
Sen skall man inte gör misstaget att tro att alla som kör Apple bara kör Apple. Vill man ta fram den stora käppen och göra riktigt tunga uppgifter i de vanligaste programmen så är det svindyra Windowsbyggen som gäller. OSX är bra men många applikationer finns helt enkelt bara till Windows.
Heuristic
Priset
2012-06-27 12:56
sprite
Priset
2012-06-27 14:15
diiz
Priset
2012-06-27 14:30
Vinkelberg
Priset
2012-06-27 15:04
Däremot så börjar de vanliga MBP samt MBA se rätt dyra ut. Både Samsungs och Asus ultrabooks matchar MBA på de flesta saker, men MBA har fortfarande en TN-panel på 1440x900 medan Samsung kör med matt sPLS (i teorin bättre än IPS) panel med 1600x900 och Asus har matt 1920x1080 IPS panel. Prismässigt ligger de ungefär på samma nivå.
Sony har sedan en 15" Vaio modell som matchar vanliga MBP på i princip alla fronter (skalet är i magnesium i stället för alu), men Vaio:n kostar 12000kr mot 17.795 för den "billiga" 15" MBP, väger 2kg mot 2.5kg, har 8GB RAM mot 4GB, 750GB disk mot 500GB, 1920x1080 skärm mot 1440x900.
Uridium
Priset
2012-06-27 18:54
Om man jämför gamla MBP mot retina så hamnar och uppgraderar den lite så hamnar man alltid i den situationen att "det är lika bra att välja den med retina-skärmen".
JJ1972
Priset
2012-06-27 19:05
Den dyrare MBP (och även rMBP) har 1GB VRAM och det borde vara tillräckligt för alla spel som kan komma i fråga på en laptop.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1278382
Uridium
Priset
2012-07-02 14:52
hvCAD
Priset
2012-06-27 14:46
Majoriteten av Laptops innehar TN-paneler (väldigt billiga, jämför bara priserna med vanliga skärmar, stor prisskillnad mellan TN och IPS)... och så är majoriteten inte högupplöst. (Exempelvis 1366x768 på 15.9")... Vilket gör att man måste söka en dator i högre prisklass inom PC-laptops..
(Själv hatar jag 16:9 på datorer, 16:10 FTW!)
Mallen10
Priset
2012-06-27 15:18
Det positiva man kan se på PC-sidan just nu är att man tillslut börjar fokusera på kvalité.
Asus kör med 1920x1080 IPS skärm i sina ultrabooks, de tester jag läst har även berömt det nya tangentbordet, något som fick väldigt mycket kritik i förra ZenBook:en.
Samsung kör med sPLS paneler, en vidareutveckling av IPS men ännu bättre betraktningsvinkel och bättre ljusstyrka, på 1600x900 i sina ultrabooks. Samsung har också fått bra kritik på touch-paden till sina nya ultrabooks.
Lenovo har "företagsmodeller" med IPS skärmar och deras tangentbord på ThinkPad har ju alltid varit bland de absolut bästa som går att få.
Så äntligen verkar det hemska race:et mot den absolut billigast möjliga PC-laptopen ha gett med sig och man börjar åter fokusera på kvalité. Och trots det håller sig priserna mellan 10k-15k, vilket är riktigt OK.
Tyvärr lär vi inte få se några "retina" skärmar innan Win8 lanserats då nuvarande versioner av Windows hanterar höga upplösning väldigt uselt, läs bara vad de personer som testat rMBP med Win7 har och säga om den upplevelsen...
Uridium
Priset
2012-06-27 20:41
PhJ
Priset
2012-06-28 08:57
Ztrobe
retina
2012-06-27 13:13
Jo, lika mycket som någon annan kan det. Troligtvis inte alls om man inte har stor koll på lödpennan och kretsuppsättningen.
(alltså: inte ens apple kan uppgradera den i efterhand)
Lars Kongo
Fem av tio i betyg?
2012-06-27 13:49
Edit: ser nu att ni skrivit ut "Betyg 5 av 5", men tycker fortfarande det är lite förvillande om man skummar artikeln. :P
Megadyptes
Frånvaron av uppgraderingsmöjligh et = no problem
2012-06-27 14:18
I detta fallet så är 16GB inget problem.
Det kommer att komma diskar till MBP Retina för uppgradering från 3dje part. Men inte från dag 1. F.ö. är det "ingen" som reparerar laptopskärmar så hur Retinan är uppbyggd spelar ingen roll. Batteri? På alla laptop jag bytt batteri på klarar den långt under 1timmes drift,när de var nya så kanske 2h. På Retinan efter 2år? Kanske 4h drift? Då måste man inte byta. Det är ett non issue.
Zeboulon
Frånvaron av uppgraderingsmöjligh et = no problem
2012-06-27 14:52
P B
Tappa focus?
2012-06-27 15:11
Frågeteckenet
Tappa focus?
2012-06-27 15:26
Med det i bakhuvudet så blir den matta 1680x1050 15" skärmen rätt intressant igen. rMBP må ha mindre problem med reflexer än den blanka MBP skärmen, men tvivlar stark på att den är i närhet så bra som den matta MBP skärmen (som är RIKTIGT bra på att ta bort reflexer).
Men å andra sidan så hamnar MBP hi-res skärm av TN-typ direkt i skuggan av t.ex. ZenBooks matta IPS panel på 1920x1080. Skärmen i nya ZenBook står ju sig VÄLDIGT bra i konkurrensen, den är på många områden bättre än rMBP skärmen, tex färgmatchning och ljusstyrka (UX21A är den ZenBook med nya skärmen)
http://www.anandtech.com/show/6023/the-nextgen-macbook-pro-with-retina-display-review/5
Uridium
jättebra
2012-06-27 15:34
The problem occurs in as little as 20 minutes; close the window and the desktop is left with a latent image; a ghost image of whatever text or graphic was in the window left on screen."
http://macperformanceguide.com/blog/2012/20120623_2-MacBookPro-Retina-screen-burn-in-ghost-images.html
Mellin
Känns som att...
2012-06-27 15:44
nyman89
Känns som att...
2012-06-27 20:19
För mig är retina skärm inget nödvändigt eftersom jag jobbar med externa kalibrerade skärmar mest i Photoshop. Skärmen som finns i MBPro är tillräckligt bra för temporära behov i fall jag behöver vara mobilt.
Jag är i stor behov av nätverk/Firewire/Displayport så de 2 Thunderbolt utgångar i rMBP räcker inte långt.
Det retar mig otroligt varför har man inte ökat internminne i nya MBP till 16 GB.
artisan
Känns som att...
2012-06-27 20:59
Du vet väl att man kan daisy chain'a thunderbolt?
Man of fire
Känns som att...
2012-06-27 22:43
artisan
Känns som att...
2012-06-27 22:48
Och på när man jobbar mobilt känns inte trådat nätverk så vitalt...
Hade jag haft en rMBP och externa skärmar hade jag däremot uppskattat nätverksuttag monterat i skärmen, så man får färre sladdar att ansluta när man väl dockar på kontoret.
Man of fire
Känns som att...
2012-06-27 23:41
På en dator som är tänkt vara 90% mobillt - det köper jag i fall Air eller en 13" för enklare jobb och surf - men inte en 15" MBook kallad Pro. De används nog 65/35 stationär/mobil av dem flesta gissar jag så de 2 mm kvittar faktiskt. I alla fall för mig.
artisan
Känns som att...
2012-06-28 00:28
När jag är mobil tar jag den lägre vikten över trådat nät varje dag i veckan i två gånger på fredagen.
Så vad är all den extra "sk...t" som du är ute efter?
Man of fire
Känns som att...
2012-06-28 11:49
artisan
Utanför Apple finns inget med bättre upplösning
2012-06-27 17:14
OwnerX
Utanför Apple finns inget med bättre upplösning
2012-06-27 19:58
http://www.sweclockers.com/nyhet/14930-eizo-duravision-fdh3601-datorskarm-i-4k-upplosning-pa-ces-2012
Visst, denna skärm kostar (eller kostade för ett halvår sedan) 300k, men det var ju inte frågan. Och tvivlar på att det är den enda, det var första hit på Google med "4k monitor"
Uridium
Utanför Apple finns inget med bättre upplösning
2012-06-27 23:09
Mellin
Utanför Apple finns inget med bättre upplösning
2012-06-27 20:51
Mellin
Lås?
2012-06-27 23:03
Ztrobe
Lås?
2012-06-28 13:55
Little Mac