På WWDC förväntas Apple släppa åtminstone Macbook Pro men kanske även iMac med nya superhögupplösta skärmar med minst 200 pixlar per tum. Detta innebär precis som för iPhone 4 och nya iPad att program måste uppdateras för att stödja den högre upplösningen – annars blir de antingen fulare än resten av systemet genom att förstoras upp eller alldeles för små på skärmen för att det till exempel ska gå att läsa text.

Hur Apple har tänkt sig att lägga till detta stöd för upplösningsoberoende i OS X har det spekulerats i länge – företaget har pratat offentligt om detta även för många år sedan men ingenting har hittills släppts.

En ny patentansökning som hittats av Appleinsider visar dock hur det förmodligen går till. Ansökningen lämnades in i januari i år och refererar även till tidigare ansökningar från så långt tillbaka som 2004.

Det Apple vill ha patent på är ett användargränssnitt som definieras via attribut som beskriver storleken på grafiska objekt som ikoner och där många olika sådana kan ställas in för olika upplösningar. En ikon kan göras i flera storlekar precis som idag, men för att ikonen inte ska se suddig ut när skärmens upplösning inte stämmer in exakt på en av de olika ikonbilderna så kan dessa attribut läsas av och sedan kan renderingsmotorn i systemet skapa en ny bild istället för att bara skala ner närmast större bild och riskera suddighet.

På detta sätt behöver utvecklare inte skapa några nya bildfiler annat än en ny största version, och de många olika skärmar och upplösningar som kan användas kan samtliga stödjas via dessa attribut som bara består av siffror.

Apple kallar de filer som lagrar de olika attributen för olika upplösningar för ”recept” och dessa finns redan i nyare versioner av OS X.