Apple har aldrig varit särskilt öppna med hur det tolkar sina egna regler för publicering av appar i App Store. I början hände det var och varannan vecka att någon app råkat i kläm på grund av någon riktigt konstig tolkning från företagets sida, och rubrikerna i pressen var hårda.

Det senaste året har sådana händelser blivit färre, och vi kan anta att Apple har lärt sig med tiden att bättre förutse vad som kan förvirra utvecklare och vilka regler som är minst tydliga. Men det hindrade ändå inte den senaste veckans nyhet om att en stor mängd appar som använder Dropbox för att synkronisera data mellan olika plattformar har refuserats på sistone.

Ett annat hinder som åtminstone en utvecklare har stött på är Apples egna Game Center. Utvecklarna av appen Sketchshare, som är ett slags kollaborativ whiteboard, hade använt Game Center för att hjälpa användare att hitta varandra slumpmässigt för att kunna skissa tillsammans och även snacka via Game Centers inbyggda röstchatt.

Appen hade legat i butiken i ett par månader och rönt viss framgång (bland annat utvald som ”App of the Week” på brittiska App Store) när de en dag fick ett oväntat samtal från Apple som kort och gott gick ut på att företaget fick två dagar på sig att plocka bort Game Center innan appen tas ur butiken. Med så kort tid gick inte det och nu är appen borta.

Förmodligen handlar denna refusering om att Apple inte vill att utvecklare använder Game Center för appar som inte är rena spel, men det är ändå märkligt att först godkänna en app och låta den ligga ute till försäljning för att sedan med väldigt kort förvarning ta bort den.