Mest läst just nu

MacWorld

Allvarlig bugg i Macar med thunderbolt

Meny

Håll debatten levande

Frågor om vårt kommentarsystem, se vår FAQ: idg.se/faq

Kommentatorn ansvarar själv fö;r sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Skandiabanken lyfter iTunes-spärr

Skandiabanken suger

2012-04-12 15:19

De har även regionsspärr på sina betal- och kreditkort. Om spärren är aktiverad kan du inte betala med korten utomlands. Det går att häva spärren _temporärt_ men glömmer du att göra det innan du reser riskerar du att fastna i ett främmande land utan möjlighet att använda dina kort (läs utan pengar). Just därför har jag sagt upp mina kort hos Skandiabanken.

De påstår att de bryr sig om kundernas säkerhet. Skitsnack! Om det vore sant skulle regionspärren vara valbar. De bryr sig om egen säkerhet på kundernas bekostnad (mer krångel för kunden). Kunden kan aldrig hållas ansvarig för olovliga uttag/köp i andra världsdelar.

timofej

Skandiabanken suger

2012-04-12 15:36

SÅ svårt är det väl inte att logga in på internetbanken och kryssa i eller ur spärr för olika regioner?

Personligen tycker jag det är ganska skönt att kunna spärra vissa länder så att inte någon flitig rackare sparar kortnumret och drar lite extra efter man kommit hem från semester.

henkoooooooooo

Skandiabanken suger

2012-04-12 15:51

Det är inte svårt att göra en gång. Åker man regelbundet är det ännu en grej att ha i huvudet innan man reser. Gäller spärrlyften fortfarande eller ska jag förlänga den? Jag råkade faktiskt ut för att stå mitt i Delhi med 200 rupi kvar (= 30 kronor) och fattade inte varför mina kort inte fungerade i någon av de bankomaterna jag testade. Jag fick lite olika förklaringar, oftast diffusa i stil: "Service is currently unavailable, please try later." Det tog ett tag innan jag fattade att det var regionsspärren som återträdde i kraft just denna dag.

Som sagt om någon rackare drar pengar från ditt konto är det bankens ansvar. Så långt jag vet är Skandibanken ensamma om denna påhitt.

Men jag håller med dig vill man ha det ska man kunna välja det aktivt. Men vill man inte ha det måste man fan i mig kunna välja bort det om jag själv kan ta hand om "min säkerhet".

timofej

Skandiabanken suger

2012-04-13 15:15

Min bank håller reda på var jag befinner mig och hur jag reser. Jag behöver inte bry mig.

Finska nordea. Det är enkelt för dem att göra, de kollar var jag senast gjort en transaktion, och om jag vid nästa en transaktion görs beffinner mig innom ett område som är helt möjligt att nå innom den tidsramen.

Fick faktiskt ett meddelande en gång från banken om en "omöjlig" transaktions försök. Det var en tid efter min resa genom öst och mellan europa.

Använde då enbart VISA, fast det gick inte i U-länderna österrike och tyskland.

Juan_

Skandiabanken suger

2012-04-12 15:48

Vet inte hur andra banker har det men i Handelsbankens app så är det enkelt att gå in och bocka för både utlandsköp och internetköp för sina olika kort. Tycker det är kanon då det är helt meningslöst att kunna göra utlandsköp på mitt betalkort när jag är hemma i .se och för den delen Internetköp med mitt företagskort.

Markus Axelsson

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-04-12 15:49


Skandiabanken suger

2012-04-12 16:00

Pratar du med mig förselår jag att du håller en respektfull ton. Ordet "pucko" klassas inte som ett respektfullt ord.

En funktion som är klockren för dig kan vara bedrövlig för andra. Återigen, bryr man sig om kundernas säkerhet kan man göra funktionen valbar för dem som behöver den. Så länge den är påtvingad är det bankens egna säkerhet som Skandiabanken är mån om.

timofej

Skandiabanken suger

2012-04-12 16:02

Om det nu är så jobbigt så kan du ju öppna upp dina kort i 10 år framåt världen över. Problem solved. Bara hoppas på att du blir skimmad och inte får ett öre tillbaka.

Rickard H

Skandiabanken suger

2012-04-12 16:15

Problemmet är att man INTE kan öppna kort för 10 år framåt. Att du tipsar om det visar att du inte använder korten utomlands speciellt ofta (om någon gång alls). Därför är funktionen så "klockren" för dig. Om du verkligen använde funktionen skulle du upptäcka att man kan häva spärren bara för några månader i taget. Reser man ofta vet man inte om dessa några månader löpt ut eller inte. Om du reste ofta skulle du också märka att man vill minimera "måste göra" saker inför varje resa. Att kolla om spärrlyften fortfarande gäller är en av sådana saker som man vill slippa.

Jag rekommenderar också att du bekantar dig med reglerna som gäller för olovlig användning av kort. Förvarar du din kod säkert kan du inte hållas ansvarig för en sådan användning. Alltså blir mitt kort skimmat (du måste vara en skadeglad mäniska för att hoppas på det) kommer banken att stå för skadorna.

timofej

Skandiabanken suger

2012-04-12 16:24

Jag reser en del. Jag har en checklista jag brukar följa inför varje resa och det ungerar ganska bra. Ser det hela som en ytterst liten ansträngning i sammanhanget då man ändå alltid loggar in på banken innan för att säkerhetställa att allt ser korrekt ut innan man åker över gränsen.

Jag har dessutom jobbat på en bank tidigare och vet av erfarenhet att alla inte får sina pengar tillbaka vid skimning och därför är detta en eminent funktion, om man nu är rädd om sina pengar.

Du måste vara en väldigt upptagen person som inte har tid att logga in på din Internetbank då och då för att bocka ur ett par saker och trycka på Spara.

Rickard H

Skandiabanken suger

2012-04-13 15:20

Varför då, det finns banker som hanterar detta med resande utan extra huvudbry för kunden.

Jag använder finska nordea.

Och jag fick faktistk en gång ett meddelande om att en transaktion försök var "omöjligt" hade gjorts. Mer info högre upp i tråden där jag skrev mera om detta.

Juan_

Skandiabanken suger

2012-04-12 16:32

Föredrar att de funkar hela tiden.
Det bästa är att ha flera kort, så man är garderad.
Är ute och far ute i världen flera gånger per år.
Men den som på sin höjd kommer iväg på en charterresa till medelhavet varannat år eller så, kanske inte tycker aktivering av kort för utlandsresor är så besvärande..

Tycker det räcker med att man måste verifiera när man köper på nätet med ett extra lösenord, via motfråga..

Alliansen

Skandiabanken suger

2012-04-12 16:43

Flera kort, precis! :-) Eurocard blev min räddning. :-)

timofej

Skandiabanken suger

2012-04-12 22:38

Såsom du skriver så är det nog något annat du egentligen har emot Skandiabanken, för en vettig människa byter inte en bank bara för att hen själv har gjort något fel, såvida inte dennes personlighet är av den karaktären att det alltid är någon annans fel.

Jag tycker att det är en mycket bra funktion och borde vara standard överallt. Nyligen glömde jag dock bort det men det gick snabbt att fixa med ett enkelt samtal med kundtjänsten, men till skillnad från dig så var jag inte sur på banken för något jag hade glömt. Och när det gäller att bry sig om säkerheten så skulle inte jag lita på en bank som inte bryr sig om varken sin egen eller kundens säkerhet.

Kunden är ansvarig för att göra allt rimligt för att inte olovliga transaktioner utförs med de instrument man tilldelats av banken. Banken är å sin sida ansvarig för att se till att skydda pengarna med de medel som står till buds. Så jag tycker det är en bra funktion.

µ

Skandiabanken suger

2012-04-13 00:10

Jag har inget annat mot Skandiabanken. Faktumet är att jag använder många av deras övriga banktjänster. Jag bytte bara kortbank.

Jag är inte sur på banken för spärrens skull. Jag är sur att den är utformad på det viset att det inte går att häva den för den som inte vill ha den (och hävdar att det är för min egen skull!). Jag är också ledsen att jag skrev till banken så fort de införde spärren att det var obekvämt för kunden och att det fanns risk att hamna utomlands utan fungerande kort. Och precis det inträffade knappt ett år senare. Efter det bytte jag kortbank. Varför ska jag ha kort hos en bank som ger mig extra huvudbry? Hur kul är det att stoppa in kortet i bankomaten eller betala på hotellet/restaurangen och varje gång tänka kommer det att funka? Har det gått tre månader? Ska jag ringa till banken först?

Ni som reser ett par gånger per år kan tycka att funktionen är jättebra. Jag vill ha mina kort ALLTID öppna (jag är ute varje månad), vilket jag inte kan ha hos Skandiabanken. Varför är det så svårt att förstå?

timofej

Skandiabanken suger

2012-04-13 15:21

Håller fullständigt med dig, och jag reser inte ofta alls.

Tycker banker kan fixa säkerheten på bättre sätt, och det finns sådan banker.

Juan_

Skandiabanken suger

2012-04-13 15:26

Jag har redan hittat en av dem. ;-) Som dessutom inte har något valutapåslag på transaktionerna.

timofej

Vad är problemet?

2012-04-12 18:44

Hur enkelt som helst med skandiabanken. Har du Skandia bank Appen kan du se vilka regioner som är stängda och öppna dem där.
Enklast tycker jag ändå är att messa R till 71001. Då öppnas alla regioner i 30 dagar. Ett nytt mess med R stänger alla regioner. (utanför europa, inom Europa är det alltid öppet)

kossen

Sksndiabanken

2012-04-12 19:42

Skandiabanken verkar inte gilla Safari eller iTunes?
Dom var sist av alla banker med en app till iPhone trots att banken är en ren internet bank.
Safari stöds ännu inte av Skandiabanken, du får ladda hem Firefox är tipset då jag kommenterar det.
Apple är ett av världens högst värderade företag på börsen, det verkar Skandiabanken inte bry sig om.
Skandiabanken Skandiabanken, kamma till er! Headhunta några proffs till webbavdelningen!

gofriba

Sksndiabanken

2012-04-13 15:23

skandaliabanken ^^

Juan_

Comments powered by Disqus

- MacWorld:

Allvarlig bugg i Macar med thunderbolt

- MacWorld:

Julefriden är räddad - här är de 19 bästa brädspelen för Ipad

- MacWorld:

Synkar filerna för din säkerhetskopiering


- MacWorld:

Apple Pay växer snabbt i USA

Så snabbt växer Apple Pay i USA


- MacWorld:

Mät Macens prestanda med Novabench



- MacWorld:

Nya rykten om Steve Jobs-filmen


- MacWorld:

Så mycket har Apple lagt på egna aktien