På fastighets- och investeringsmässan MIPIM i Cannes nyligen passade de båda svenska magikerna Erik Rosales och Charlie Caper på att göra lite reklam för Stockholm med hjälp av sju stycken iPadar.

Så här såg det ut:



Klippet har blivit en stor succé på Youtube, i skrivande stund har det visats drygt 800 000 gånger. Därför passade vi på att ställa några frågor till de båda magikerna.

Hur kom ni på att använda just iPad för er presentation?

- Vi bestämde oss för att använda iPad då ursprungsidén inkluderade att använda funktioner som iPad är väldigt bra på. Det är dessutom en tunn, lätt apparat med ett stort utbud av olika skal vilket passade oss då vi skulle behöva montera fast upphängningsmekanismer på dessa.

Hade det inte gått lika bra att använda en annan surfplatta?

- Nej, vi var faktiskt ganska låsta till iPaden av ovannämnda skäl. Dessutom hade vi mer koll på iOS när det var dags att utveckla vår egen app.

Stötte ni på några tekniska problem under presentationen?

- Vi hade massor av tekniskt strul. Den första appen vi utvecklade hade stora problem med lagg och vi fick stryka allt och börja om i en helt annan riktning. Vi gick igenom en bisarr mängd olika upphängningsanordningar till stativet innan vi hittade den rätta. Det roligaste problemet var nog när Charlie skulle igenom säkerhetskontrollen på flygplatsen. De tvingade honom att lägga varje elektronisk enhet i en egen låda på bandet. Det blev över 12 stycken. Folk bakom var inte glada...

Har ni fått några reaktioner från Apple?

- Inga reaktioner än så länge förutom att Erik träffade en massa Appleintresserade häromdagen och alla kände igen honom och ville ha bilder. Det skulle vara otroligt kul om Apple kontaktade oss på något sätt.

Till sist, är iPad verkligen en magisk produkt?

- Ja, hur magisk är en iPad? Vi skulle nog säga att den är mer magisk än en trollstav och mindre magisk än en enhörning. Det är vår professionella åsikt.