Håll debatten levande

Frågor om vårt kommentarsystem, se vår FAQ: idg.se/faq

Kommentatorn ansvarar själv fö;r sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Så ska Apple certifiera utvecklare

Snart så..

2012-02-28 07:21

Har man FULL kontroll, härligt...

rm -rf /

Snart så..

2012-02-28 07:29

Det är väl skönt att man som användare har full kontroll. Även en dröm för alla som administrerar en större mängd datorer.

Pezesättet har ju varit att godkänna vilka program som får installeras. Här godkänner man istället vilka typer som inte får köras.

Känns mycket smidigare om du frågar mig. Men jag är ju ingen typisk pezenisse som 'rm -rf /'...

tva

Snart så..

2012-02-28 07:36

Du skall snart se att Apple på sedvanligt sätt snart stryper någon annan kanal att distrubiera program till MacOS X än via sin appstore. Du kommer nog hurra, klappa i händerna och känna eufori även då tva...

rm -rf /

Snart så..

2012-02-28 08:01

Du menar att dom ska sluta basera operativet på XNU och posix?
Nu tycker jag nog du får ta och lägga på ett lager folie till faktiskt...

tva

Snart så..

2012-02-28 09:05

Hm, intressant. Man kan antingen välja att se detta som ett första steg mot att allt du installerar på din dator måste komma från App Store, ELLER så kan man se det som ett sätt för Apple att ERBJUDA en smidig lösning för både administratörer, föräldrar, oroliga mormor m.f. att slippa oroa sig för att installera något konstigt på sin dator (de flesta användare är faktiskt inte power users som är bekväma att installera från "konstiga" open sourcekällor (vilka säker också kan cerifieras, även om de inte finns i App Store).

Så varför välja att måla fan på väggen? Skall vi alltid tro det värsta, även om det i dagsläget verkar som en riktigt bra funktion som du bestämmer över själv?

Idag är det ett ickeproblem, och om (OM) den dagen kommer när Apple säger att man bara kan installera från App Store, då kan ni säga "Told you so", och då kan vi diskutera det, men innan? Känns lite onödigt, eller hur?

Men det är väl alltid lättare att vara kritisk än se nyttan, speciellt när det gäller Apple för vissa människor.

sinclair

Snart så..

2012-02-28 09:10

Oavsett om man tycker det är bra eller dåligt är det uppenbart vart Apple är påväg. Ett helt slutet ecosystem.

Bra för oroliga mormor som inte behöver få spyware. Men är det bra för utvecklarna som måste ge 30% av sina intäkter till Apple som vilken dag som helst kan sno deras idé och implementera samma funktionalitet direkt i OSX?

Edit: Glömde, Appstore verkar ju inte alls garantera att man skyddas från spyware med tanke på Path-historien.

Din mamma

Snart så..

2012-02-28 09:43

"Oavsett om man tycker det är bra eller dåligt är det uppenbart vart Apple är påväg. Ett helt slutet ecosystem."

Nej, jag håller inte med.

1. Det finns inga tecken på det (vad som är uppenbart för dig är inte uppenbart för mig, eftersom jag inser det jag antar/hoppas Apple inser: Det skulle gå åt helvete om de gjorde detta på sina datorer. När det gäller de mobila enheterna så var det så från början, på datorerna har det aldrig varit så, och det är alltid mycket svårare att förändra än göra något från början).
2. Man behöver inte finnas i App Store för att vara certifierad.
3. Detta ständiga gnäll över 30%. Vad tror du andra nätbutiker tar i marginal, eller tex, ve o fasa, fysiska butiker? 30% är bara mycket om du jämför med att sälja själv, på din webbsida och får hela kakan. men du får man också mycket mindre exponering, speciellt om du är en mindre utvecklare....
4. Men som sagt, du behöver inte sälja på App Store idag, du behöver inte ens vara cerifierad för att göra program till OSX.

Kan vi, som sagt, ta denna debatt när det faktiskt är så som du tror det kommer att bli och inte bara basera det på folks tyckande och vad de tror sig "veta" om hur det kommer att bli?

Sia gärna om framtiden, men få det inte till något negativt idag. Som det ser ut idag är det en smidig lösning. Saker kan ALLTID förändras, och om hur, det kan man spekulera om i till dödagar. Det tråkiga är när man alltid ser den värsta möjligheten som den enda möjligheten av ett otal faktiska möjligheter....

sinclair

Snart så..

2012-02-28 13:31

Du lär inte få någon respons på det där av foliohattar, men väl talat ändå.

TruB

Snart så..

2012-02-28 10:11

Alla dessa resonemang bygger på att användare och/eller utvecklare lever under tvång att välja OS X och/eller IOS som "sin" plattform. Men passar inte villkoren så står det användaren/utvecklaren fritt att låta bli. Svårare är det inte!

tintin4fun

Snart så..

2012-02-28 13:43

Ibland kan man diskutera och analysera saker i generella termer. Det är klart att utvecklarna får välja själv vilka platformar dom vill arbeta med. Den stora frågan här är ju om den intriktning Apple valt är rätt sak att göra eller inte ur ett strategiskt perspektiv.

Låter som ett extremt svartvitt tänkande att antingen tycker man om en produkt eller så gör man det inte. Många utvecklare kanske inte tycker om Apples vilkor men dom finner sig i dom därför att det ger andra fördelar, som t.ex. enkel distribution. Men det kan ju finnas en brytningsgräns när Apples innlåsning börjar kosta mer än den smakar.

Allt behöver inte kretsa runt dej och hur du använder produkter. Ibland kan man analysera saker ur Apples eget perspektiv. Gör dom rätt? Varför, Varför inte?

Din mamma

Snart så..

2012-02-28 10:39

De har redan låst vissa OSX APIer så att de bara går att använda om du distribuerar din app genom AppStore.

Så: foliehatt på!

Olpa

Snart så..

2012-02-28 09:07

"Du skall snart se att Apple på sedvanligt sätt snart stryper någon annan kanal att distrubiera program till MacOS X än via sin appstore."

Källa tack?

Nej, just det, det är ju bara okvalificerat tyckande från din sida... Känns bra att kritisera utan att ha något på fötterna än sin egen åsikt, eller hur?

sinclair

Snart så..

2012-02-28 09:34

apple har två operativ, i det ena kan du enbart installera från appstore, och apple tar 30% av försäljningssumman...

givetvis finns det ekonomer inom apple som tycker det skulle vara trevligt om apple kunde få 30% av försäljningssumman för alla program som säljs även i det andra operativet

och eftersom kunderna uppenbarligen accepterar modellen som finns i ios - varför skulle inte ekonomerna jobba för att det ska bli lika i osx?

jobac

Snart så..

2012-02-28 09:38

Enkelt, eftersom det utvecklas kopiöst mycket inhouse programvara till Mac OS X. Och visserligen är ekonomer helt dumma i huvudet men det finns faktiskt andra i ledningsgruppen för Apple än bönräknare.

Totte_A

Snart så..

2012-02-28 10:20

> det utvecklas kopiöst mycket inhouse programvara till Mac OS X.

är du med i "ios developer enterprise program" så kan du rulla ut dina egenutvecklade appar inom ditt företag utan att gå via appstore - givetvis kommer det (om apple låser osx) att finnas ett liknande möjligheter för osx

jobac

Snart så..

2012-02-28 10:50

Problemet med Enterprise developer för iOS är att du måste ha minst 300 anställda samt en hel del andra ekonomiska kriterier uppfyllda, så det är inte en framkomlig lösning för mindre företag, t.ex spelstudios, specialeffects förtag m.m. som de flesta har en antal egenutvecklade tools som används internt.
Jag vet, vi har försökt och fått avslag eftersom företaget det gällde har enbart 4 anställda men ville ha en iOS app speciellt för sina betalande kunder som inte gick via AppStore.

Totte_A

Snart så..

2012-02-28 09:43

Men det kan väl heller inte vara farligt att diskutera det här innan det inträffar?

Du blir så upprörd, man märker verkligen att det slår an en känslomässig sträng.

Du verkar helt oförmögen till abstrakt och kreativt tänkande, det går såklart inte att plocka fram en källa som visar något som inte inträffat, men när vi väl är där är det ju "för sent", när det väl har hänt är det ju helt ointressant att diskutera.

Vilket tycker du verkar mest troligt, att OS X blir som iOS, eller att iOS blir som OS X?

gummianka

Snart så..

2012-02-28 09:54

"Du blir så upprörd, man märker verkligen att det slår an en känslomässig sträng."

Nej, är bara trött på folk som alltid tror det värsta om Apple... att det aldrig kan vara en bra sak när de tar fram något som skulle kunna användas fel, typ som att all kärnkraft leder till bomber, på en större skala ;)...

(och jag tror att iOS och OSX kommer att vara separata, och om de blir mer lika så tror jag att OSX blir mer likt iOS, men det betyder i min värld inte att ALLA delar följer med. Men det är ju bara vad jag tror).

sinclair

Snart så..

2012-02-28 10:30

Tror gör man i kyrkan, och bra produkter pratar man inte om, dom använder man, det skulle vara rätt ointressant, om du fråga mig (men jag antar att du inte håller med) att sitta och prata om hur fantastiskt bra iPhone är.

Ett annat sätt att se det på är ju att människor som du faktiskt sitter och väntar på att atombomben ska användas, sen när den gör det, då kan vi diskutera om det är bra eller dåligt.

Om man påpekade det här redan när AppStore för OS X lanserades så var ett ganska vanligt svar att "det finns ingenting som tyder på det", nu finns det ju tvärtom ganska mycket som tyder på det.

Sen är ju männ9iskor olika, så det som du tycker är jättebra, kan ju för någon annan vara något något helt annat.

Om jag köper en iMac för att den är snygg, och säljaren säger "du kan göra allt med Mac som du kan göra med PC" så blir jag nog ganska besviken den dagen som jag bara kan använda den så som Apple vill att jag använder den.

Det blir lite som att jag köper en bil som tillverkaren efter 1 år säger att jag bara får köra på vissa utvalda vägar.

gummianka

Snart så..

2012-02-28 10:43

"Tror gör man i kyrkan" Ja, precis, min poäng. Det är ett himla massa tyckande från folk som tror, men ser det som fakta (därav min brasklapp "det är bara vad jag tror" för det är viktigt att det jag tror, tycker m.m. inte anvöänds som någon typ av fakta, det är en åsikt, inget mer).

Och nej, jag sitter inte och väntar på om atombomben, och när den används så kan vi diskutera om det är bra eller dåligt, fast då är det försent. Vad jag sa, tydligt, var att det är många här som diskuterar Apple som kärnkraft och bara ser de eventuellt dåliga sidorna (det blir inlåst, app store only = Det blir automatisk en atombomb bara för att man använde kärnkraft). Det var det jag sa, det var det jag menade, inget annat.

Och, jag tycker fortfarande inte det finns mycket som tyder på att det endast kommer att gå att köpa från app store i framtiden.

1. De har en butik för att sälja programvaror, både egna och andras, både för att tjäna pengar, och för att underlätta för producenter med exponering och kunder med att samla produkter på ett ställe.
2. De har lagt in en säkerhetsaspekt i systemet, som antingen du, eller en utvecklare, kan VÄLJA att använda sig av. (Det är ju inte så att bara för att du har gatekeeper av, kan du inte installera från Appstår. Har du den av är du lika fri som tidigare).

Idag ser jag dessa två saker bara som bra, även OM de så klart skulle kunna användas i inlåsningsyfte. Men det räcker väl att konstatera det, att de skulle kunna, men kanske inte förutsätta att det kommer att bli så? Allt kan ju användas för dåliga syften om man hårdrar det.

Det är liksom hela min poäng. Många av kommentarerna vad gäller just App Store och Gatekeeper handlar just om att det verkar som om folk vet, och att det är oundvikligt att detta kommer att användas för att låsa in.

Jag håller inte med.

sinclair

Snart så..

2012-02-28 10:57

Jag håller med dig och har hittills bara sett ett enda exempel där Apple misslyckats med sin mission.

Övergången från Snow till Lion sög då Apple "glömde" att tänka på att kunderna kan behöva ett installerbart OS då kunderna inte endast består av enanvändare och sådana som köpt sig en ny maskin. Det finns vi som använder neet-boot och remote-install mm mm.

Jag håller även med kritikerna och känner en viss skepticism då jag får en otygg känsla av att viss fartblindhet kan ha uppstått borta i Cupertino. Stärkta av sina framgångar kan dom börja få för sig att sluta lyssna på sina kunder då dom bevisligen vet bäst av alla i alla lägen.

Men som dig tror jag mer på den positiva bilden då grundbulten (som är kundens oöverträffade upplevelse av funktion och enkelhet) i detta företag ALLTID i praktiken bevisats genom handling. Det som gått snett på vägen genom åren har ALLTID rättats till och blivit bra innan dom gett sig.

Tjoflojt

Snart så..

2012-02-28 13:42

Gumminanka är bara ett vältalat troll, bara inne för att tjäna lite snabba reaktioner, inte intresserad att diskutera hans eget ogenomtänkta för där vinna han ändå inte, utan bara fokusera på vad andra säger, vrider som alla troll gärna på det för att få lite drama.

TruB

Snart så..

2012-02-28 10:40

Symbian telefoner hade detta, problemet på dem var att all sertifikat slutade gälla, så alla blev vana att installera trots felaktiga eller föråldrade sertifikat.

Det var en bra ide från Nokia, som inte fungerade iom ingen administrerade det hela. Nu hoppas jag Apple gör detta rätt, de burkar ha känsla för hur såna här saker ska skötas för att fungera smidigt, om inte så blir det en flopp.

Men jag är starkt välvilligt till dylika sertifikat ifall de fungerar smidigt.

Att sedan en vacker dag allt går via Appstore, tja så länge MS finns, Google finns och eventuella andra aktörer, ser jag inga som helst problem med detta.

Juan_

Snart så..

2012-02-28 10:45

Känner du i ryggmärgen på samma sätt inför MS i stort sett identiska resonemang gällande deras stora satsning på sin App-butik. Jag vågar påstå att MS stärkt av Apples framgångar ute hos kunderna bygger en exakt copy-paste vilket jag verkligen applåderar och önskar framgång/lycka.

Eller infinner sig den där "otäcka" känslan endast när Apple gör något?

Tjoflojt

Snart så..

2012-02-28 11:10

Tja, Apples enheter är inte längre generalla datorer, de är "apparater" ("appliance" på engelska).

Men huvudanledningen är väl att Apple vill leka imperium. Användarnas säkerhet är bara en liten bonus i förhållande till att apple tjänar 30% på ALLT nu.

Jag gissar att alla dessa krånglande grejer kommer driva de kompetenta människorna till mer lättprogrammerade system som t.e.x. GNU/Linux. De som redan frivilligt bosatt sig i Fruktfällan sitter dock fast, riktigt ordentligt.

jawwww

Snart så..

2012-02-29 08:39

Vad får dig att tro att Apple tjänar 30%? De har förstås absolut NOLL kostnader, enligt dig?
Säg att jag säljer en app för 100 spänn på AppStore. Av det får jag 70%, och Apple tar 30%, men Apple har ju en hel del kostnader som tas av deras andel också.

Tänk istället om jag skulle sälja min app helt själv, för 100 spänn. Först ska jag då betala 20% av det beloppet i moms. Jag ska betala kortavgifter till Visa/Mastercard eller andra kortföretag, för varje transaktion/köp. Jag måste själv betala för webserver och hålla med kundregister med mera. Om man börjar summera ihop alla dessa kostnader, så är jag säker på att man inte kommer under de 30% som Apple tar. NI som tror att Apple tjänar 30% på varje app, har förmodligen inte en susning om hur det är att driva företag, och vilka kostnader som är förenade med detta.

Mizhou

jfr Micrsoft

2012-02-28 09:38

men säkerhet grundat på¨certifikat har ju inte funkat sådär jättebra för MS, eller hur?

whocares

Skadeprogram och.....

2012-03-03 15:25

"Tanken med Gatekeeper enligt Apple är att skydda användarna från att drabbas av skadeprogram." och program som Apple inte tycker om (konkurrerar med Apples egna, Torrent klienter, m.m.), eller.....?

Sven Isaksson

Comments powered by Disqus

- MacWorld:

Hur dela iPhoto-bilder efter kamera?


- MacWorld:

Windows Phone

Så ska Internet Explorer mobilanpassas


- MacWorld:

Apple kör igång content delivery network


- MacWorld:

Office för iPad får pdf-export


- MacWorld:

Apple TV

"Ingen ny Apple TV förrän nästa år"


- MacWorld:

Macbook Air

Ny uppdatering för Macbook Air



Nyheter och tips från Teknik & Trender. ANNONS

Laddaren som skapar el av bara vatten och salt

Så enkelt reparerar du din Iphone själv

Sommarens 10 bästa teknikprylar

Så sparar du pengar när internet inte används







- MacWorld:

Ladda din iPhone mitt ute i vildmarken


- MacWorld:

Kan jag installera Windows i gammal Mac?


- MacWorld:

Mavericks

Första betaversionen av OS X 10.9.5


- MacWorld:

Kryptera samtalen med Signal


- MacWorld:

Modbook tillbaka med Kickstarter


- MacWorld:

iPhone

Ryssland vill se Apples källkod


- MacWorld:

Macbook Pro

Så bra prestanda har nya Macbook Pro


- MacWorld:

Instagram släpper Snapchatkonkurrent


- MacWorld:

Minskade andelar för Samsung och Apple

MacWorlds podcast


Du har väl inte missat vår podcast? Redaktionen diskuterar spaningar och nyheter i Applevärlden. Prenumerera för att inte missa något avsnitt.
Allt om OS X Yosemite och iOS 8