Mest läst just nu

MacWorld

Tim Cook kommer ut som gay - blir gärna en förebild

Meny

Håll debatten levande

Frågor om vårt kommentarsystem, se vår FAQ: idg.se/faq

Kommentatorn ansvarar själv fö;r sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Dropbox fick Mac-tjuv på fall

Underbart

2012-02-22 16:42

Mer sånna här nyheter, så kanske polisen blir mer sporrade att lösa brotten.

Verminator

Underbart

2012-02-22 16:43

+
Håller helt med!

unikt_idg_namn

Underbart

2012-02-22 16:43

+
Håller helt med!

unikt_idg_namn

Underbart

2012-02-22 18:14

+1
håller helt med

Bulle87

Underbart

2012-02-23 10:41

+1
Håller helt med

nakos

Mac book PRO

2012-02-22 17:25

Vad är h8ighter-klubben?

Nordbo

Mac book PRO

2012-02-22 19:33

Vad anser du skulle vara fel eller på något sätt dåligt med dethär. Det är jättebra att man kan få tillbaks sina grejer såpass enklet ändå ;-)

True story

Bra jobbat polisen ! Det finns hopp !

2012-02-22 18:07

Jag tror på Er igen, det handlar bara om att Ni liksom Försvaret och Rättssystemet behöver tid på att anpassa Era regelverk och tänk till IT-eran. Ta inte illa upp om vi skäller lite ibland - ni behövs !!

Nomad

Hur kom tjuven in i datorn

2012-02-22 18:13

och kom åt dropbox?

Räckte det att starta datorn utan att logga in?

Eller behöver jag mer kaffe?

Fröken Fräken

Hur kom tjuven in i datorn

2012-02-22 18:36

Jag gissar* att det fanns ett autostartande program som skrev in ip-addressen i en textfil och laddade upp till dropbox. Tjuven behöver alltså inte manuellt försöka accessa dropbox.

*) baserat på hur jag skulle ha gjort något liknande

/Micke/

Hur kom tjuven in i datorn

2012-02-22 19:03

Dropbox lagrar din ip när du startar programmet. Och eftersom det autostartas med datorn så blev det loggat.
Du kan se dessa IP nummer om du loggar in på ditt dropboxkonto på webben.

När min laptop blev stulen satt jag och väntade på att de skulle logga in i windows så att jag skulle få deras ip den vägen, men det gjorde de aldrig som tur var.

Datorn autostartar in i en krypterad linux hemkatalog, medans jag inte hade något lösen på windowspartitionen..

alladinsane

Hur kom tjuven in i datorn

2012-02-22 19:04

Nej,
Dropbox startar upp automatiskt med ditt OS och skapar anslutning mot Dropbox servrar för att synkronisera.
Det är mycket enkelt att gå in på ditt konto på Dropbox.com och se de IP nummer dina klienter använder.

pogo777

Hur kom tjuven in i datorn

2012-02-22 19:13

Tack för svaren.

Man skulle då kunna skicka fulfilen X till min stulna epryl och ställa till med djävulskap?

Innebär det att någon som hackar mitt dropboxkonto i princip skulle kunna droppa fulfiler i min burk?

Fröken Fräken

Hur kom tjuven in i datorn

2012-02-22 19:22

Yes

alladinsane

Hur kom tjuven in i datorn

2012-02-22 19:40

ja, men de körs ändå inte automatiskt.

Natanael L

Hur kom tjuven in i datorn

2012-02-22 20:53

Detta gäller ju bara efter att användaren är inloggad på datorn. En vettig människa har inte autoinloggning påslaget på sin bärbara dator och väljer att ha lösenordsskydd vid väckning av datorn från vila.

Mac OS X har numera inbyggd lokalisering av din dator, där du kan låsa datorn så fort tjuven kopplar upp den på nätet. Funkar lite bättre än DropBox.

ppson

Hur kom tjuven in i datorn

2012-02-23 08:16

En vettig människa har sin bärbara helt krypterad.

Sossen

Hur kom tjuven in i datorn

2012-02-23 10:44

du kan ju 1) låsa datorn med iCloud, 2) köra en wipe med iCloud om du har backat allt väsentligt.

nakos

Hur kom tjuven in i datorn

2012-02-22 19:30

Aha okej, tack för svaret. Jag antog att dropbox loggade ipn men jag visste inte att man som användare själv kunde kolla det.

/Micke/

Hur kom tjuven in i datorn

2012-02-23 10:30

Dropbox ansluter mycket riktigt redan när OS startas, alltså redan innan man kommer fram till inloggningen. Då loggas IP.

Haken är väl att datorn inte lär vara ansluten till tjuvens WLAN vilket innebär att dropbox inte får kontakt med sin server förrän tjuven faktiskt har loggat in i OS och valt att ansluta till sitt WLAN.

Undantag förstås om tjuven ansluter till sitt LAN med kabel.

I detta exempel lär man alltså inte få någon nytta av dropbox loggning av IP om man har lösenord för inloggning i sitt OS, men lustigt nog är chansen större om man inte har lösenordsskyddat sitt OS så att tjuven lätt kommer in och ansluter till sitt WLAN.

Jag tror nog ändå att jag kommer fortsätta lösenordsskydda mitt OS jag... :-)

edit: stavfel

David J

Har också satt did inbrottstjuv mha Dropbox

2012-02-22 20:36

Hade Inbrott hemma för 1.5 år sedan och blev av med en mac. Gav polisen ip adressen senare som jag inte kände igen. Polisen fick ut en bostadsadress mha ip och åkte dit och kunde hitta 2 dator som tillhörde mig...

Soulbrother

Har också satt did inbrottstjuv mha Dropbox

2012-02-22 20:54

Du blev av med 1 dator och fick tillbaka 2?

ppson

Har också satt did inbrottstjuv mha Dropbox

2012-02-22 21:19

Blev av med en mac och en pc...dom hittade bägge hos tjuven. Har dock ej fått tillbaka någon dator då jag redan hade blivit ersatt av min försäkring.

Soulbrother

Har också satt did inbrottstjuv mha Dropbox

2012-02-23 10:47

försäkringen täcker väl inte innehållet, det måste man väl också få tillgång till?

nakos

Har också satt did inbrottstjuv mha Dropbox

2012-02-24 09:18

Ja det verkar ju helsjukt om man inte ens kunde få tillbaka lagringsmedian.

geist

Har också satt did inbrottstjuv mha Dropbox

2012-02-22 23:02

Jag undrar om det där beror på var i landet man bor. Polisen verkar ju inte orka lyfta ett finger annars även där bevisen är mycket bättre än en ip-adress. Jag blev nästan chockad när jag läste artikeln då jag hade tagit för givet att polisen skulle lägga ner fallet omgående om jag hade rapporterat in en ip-adress där min stulna dator funnits.

Bejje

Satte dit inbrottstjuv mha Dropbox

2012-02-23 07:32

Tror i mitt fall att det var en inbrottsvåg och Polisen var desperata. Sades att det var flera poliser som hade haft inbrott själva. Kan nog vara stora regionala skillnader också, tog dock nästan ett halvår från jag gav dem ip adressen tills de hade tagit tjuven, så ärendet hade nog inte högsta prioritet. Tror dock inte han kommer att fällas för inbrottet utan endast häleri fast allt pekar på att han varit inblandad. Inte bara att han hade två datorer som tillhörde mig utan att han varit och pantat smycken som var stulna hos oss också.

Soulbrother

Satte dit inbrottstjuv mha Dropbox

2012-02-23 07:47

OK, visar ju på hur långsamt polisen agerar. Genom att agera så långsamt så kan det ju leda till att eventuell dator inte längre går att finna på platsen.

Ger jag polisen en ip-adress idag så borde de kunna fatta beslut och göra besök redan inom några dagar. Hade det handlat om ett tips om att några kilo amfetamin finns i bostaden så hade det inte tagit lång tid innan polisen var där.

Bejje

Satte dit inbrottstjuv mha Dropbox

2012-02-23 09:18

Det är inte Polisen som agerar långsamt, utan åklagare. För att få göra "hembesök" krävs beslut av åklagare (som för de flesta polisingripanden som kan anses kränkande) förutom trafikrelaterade brottsmisstankar eller ifall brottet kan ge fängelse på minst två år.

.

Totte_A

Satte dit inbrottstjuv mha Dropbox

2012-02-23 09:58

Ja, men samtidigt så vet jag att polisen kan få beslut om husransakan klar på mindre än en timme om de anser att det är brådskande och det är ju en enorm skillnad på en timme och 6 månader.

Bejje

Satte dit inbrottstjuv mha Dropbox

2012-02-23 11:07

Att det tog 6 månader var att det tydligen var strul att få ut ip adressen, internetleverantöreren faxade hemadressen till polisen. Problemet var att dom faxade till deras vanliga telefon och när dom tillslut fick adressen var det semestertider och då hade dom inte tid att åka hem till inbrottstjuvar. Även om jag inte fick tillbaka datorerna fick ändå tillgång till dom på polisstationen och kunde kolla på innehållet, dock meningslöst då tjuven raderat det mesta. Fick dock äran att radera tjuvens filler och fick iaf någon form av tillfredställelse.

Soulbrother

Skitsnack

2012-02-22 23:01

När jag anmälde obehöright nyttjande av mitt kreditkort med ip-adress samt konsol-id (360) så fick jag svar att förundersökning nedlägges för att "brottet uppenbarligen inte går att utreda". Telefonkontakt visade sig att polisen inte ansåg att en IP-adress räcker. Så nu har man gjort en kovändning och bryter dörrar baserat på en IP? Bull..

Maciej Swic

Skitsnack

2012-02-23 00:51

Jo, numera kan man sätta dit en 10 barnsmorsa utan datorkompetens för fildelning bara med hjälp av ett IP-nummer. Nya tider.

FANTEN

Skitsnack

2012-02-23 10:03

Ja, men, det används bara för att sätta dit folk för allvarliga brott, t ex fildelning. Inte sånt som vanliga människor blir utsatta för, såsom kreditkortsbedrägeri eller stöld.

MatsEriksson

Skitsnack

2012-02-23 10:07

"Efter att ha kontaktat operatören hade polisen nu tillräckligt med information för att begära en husrannsakan hemma hos den misstänkte tjuven."

Det står inte att de ENBART gick på IPt.

diiz

Skitsnack

2012-02-23 10:41

Samma erfarenhet. Någon hade handlat med mitt visa kort på en internetsida. Jag hade Ip nummer och tidpunkt till den som handlat och polisanmälde. Polisen lade ner för bevisen räckte inte för att göra något. Hur svårt hade det varit att ta reda på vem som använt adressen vid tidpunkten då någon handlade, men det var för jobbigt för polisen.

MangeJ

Amatör

2012-02-24 00:28

Vilken tur att tjuven var en amatör. En tjuv med lite datorkunskaper hade ju rensat hårddisken innan han kopplar upp sig eller t.o.m. innan han ens startar operativsystemet i den.

sleeptalker

Comments powered by Disqus

- MacWorld:

50 fantastiska Mac-program del 4: Fyra klyftiga webbprogram

- MacWorld:

Tim Cook kommer ut som gay - blir gärna en förebild

- MacWorld:

Iphone

IDC: Minskade andelar för Samsung och Apple


- MacWorld:

Pixelmator når absolut världsklass med Ipad-versionen


- MacWorld:

Nya App Store-regler hindrar Pcalc


- MacWorld:

Hur får jag fart på min iMac?

Tricken som får fart på gammel-Macen


- MacWorld:

Hackarattack mot Currentc

Apple Pay-konkurrenten utsatt för intrång


- MacWorld:

50 fantastiska Mac-program del 3:
Peppa upp ditt nätverk