Håll debatten levande

Frågor om vårt kommentarsystem, se vår FAQ: idg.se/faq

Kommentatorn ansvarar själv fö;r sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Därför fokuserar Apple på iPrylarna

Hot?

2012-02-18 16:55

Att snöa in på I-prylarna har med all säkerhet drabbat Apple negativt, det som handlar om själva grunden, dvs datorerna. Det finns många exempel på företag som tappar marknad pga. att man följer vinden i seglen lite för blint och! för länge. Mindre sektioner/avdelningar får med automatik mindre anslag och svängrum att driva på sina utvecklingsområden. Vad gäller Apple så finns där ju pengar, men börjar man inte skjuta till och resa upp sin datorutveckling mot toppen igen så kanske man tappar marknad lite för mycket samt att det kan gå mycket fort dessutom. Jag måste påstå att tittar man på Pc-marknadens utbud så köper man en dubbelt så mer bestyckad Pc för pengarna idag. Dessutom dräller det av trevliga kringprylar till dito som inte heller kostar skjortan som Apples egna försök att tillfredställa kunden.. med den stora plånboken om man säger så. Så kraxa inte nu gott folk. Jag är bara en vanlig Macanvändare men satans avundsjuk på Pc-marknadens försprång vad gäller prisbilden, deras enorma tillbehörsutbud osv. Delar i Apples pryltänk man måste!! ändra på omgående. Det har man råd med idag..Och kanske..? det skulle öppna ögonen på Pc-folket att titta en extra gång på Apple..

SJB

Hot?

2012-02-18 17:15

Vinsten från Iphones och andra I-produkter hjälper dock Apple att ta fram bättre andra produkter också. Apple utan iprodukter idag vore som Google utan marknadsföring skulle vara.

giddorah - http://www.wpsverige.com

Hot?

2012-02-19 18:21

Precis det jag försöker peka lite på. Ponera och ta en rejäl funderare över vad som hade hänt med Apple utan penningdragplåstret I-prylar? Idag kommer säkert räddningspengarna därifrån, Utvecklingen av Datordivisionen hade förmodligen gått i putten annars? Detta visar egentligen på att Apples Datorer inte hade klarat sig eller varit självbärande, om andra pengar inte hållit datornäsan över ytan.. En jädra tur för Äpplet att det gick så bra för I-pryttlarna.. eller hur?

SJB

Hot

2012-02-18 17:23

Jag tror du har lite rätt men jag tror också att PC användanden i hemmen kommer att avta ännu mer i och med att jag själv märkt att jag använder min IPhone/iPad till nästan allt som jag använt min win PC och nu min OS PC till innan. Jag betalar räkningarna, skickar mail, spelar spel, surfar och chattar mm.
Nu är man äldre så jag spelar knappt PC spel längre. Och vem köper en iMac för att spela spel? Inte många då åldersgruppen som skaffar iMac är hög. (oftast yngre som "lirar")
Nu behöver man inte PCn längre för att visa bilderna man tagit med sin iPryl, detta speglar man direkt till ATVn.
Med min slutkläm så menar jag helt enkelt att nallen nu gör allt det nödvändigaste privata på ett roligt och enkelt sätt.
PCn är mer ett arbetsredskap som fler och fler mer eller mindre inte orkar starta.

MrCannibal

Hot

2012-02-18 19:10

helt rätt

Macmaniman

Hot

2012-02-18 19:48

Du har så rätt..
41 år gammal och jag startar bara upp pc:n när det ska gameas. Spelar även på ipaden men för större onlinespel med andra är det fortfarande pc som gäller, änsålänge.
I perioder står pc:n bara o samlar damm.. O stor o otymplig är den oxå. För att inte tala om ljudnivån.. Ja, när man ändå håller på, uppstartstiden. Brrrr.... O alla jäkla popups för updates hit o dit. :)

RajtanTajtan

Hot?

2012-02-18 19:42

Att haka upp sig på pc, mac.. Dvs datorer, känns förlegat o gammalt idag.
Som Steve sa, vi lever i en post pc era.
Lustigt nog köpte jag min första mac nyligen. Och det kan man tacka alla i produkter för.. Sjukt trevligt alla apple produkter jobbar ihop.

RajtanTajtan

Hot?

2012-02-19 13:44

Tror att du har fel.

Apples i-prylar har banat väg för plattformen på nya marknader sjukt snabbt.

Titta på siffrorna för 2011.

+33% för Apple på en PC-marknad som minskar 11% säger allt.

Jag håller däremot med dig om att Apple gärna fick fokusera på datorer hellre än mobiler sett ur mitt eget perspektiv. Ser man däremot till hur marknaden belönar Apples strategi så har nog både du och jag fel i våra önskningar.

Tjoflojt

Datorerna säljer ju också

2012-02-18 17:35

Visst är det en imponerande mängd sålda IOS-enheter under 2011. men man får ju betänka hur mycket billigare de är och även den större målgrupp dessa enheter har. Det är ju knappast så att Apples datorer säljer dåligt.

När man ser till helheten vad man får för pengarna om man jämför Apples bärbara datorer med övriga marknaden så tycket jag inte det är så stor skillnad. Visst finns det många märken som har datorer som är mycket billigare än Apples, men då är det också en smäckigare dator på alla sätt - framförallt skärmarna brukar vara värdelösa gällande betraktningsvinklar och färger. Styrplattan är en annan sak som Apple oftast anses vara bäst på.

Sen undrar jag vad det är för tillbehör du saknar?

Vad jag själv saknar i Apples sortiment är en "midi tower"-modell (eller "headless iMac" - alltså utan skärm) som skulle vara kraftigare än Mac mini och ha desktop-komponenter (rejält utbytbart grafikkort och plats för kanske tre hårddiskar), inte som nu med iMac och Mac mini där det är laptop-komponenter i många lägen. Mac Pro blir overkill med sina "serverklass"-komponenter och dessutom uppdateras de sällan.

Nä, jag fattar inte varför Apple inte erbjuder en sådan dator.
I övrigt är det inte mycket jag saknar.

star-affinity

Datorerna säljer ju också

2012-02-18 18:18

"...men man får ju betänka hur mycket billigare de är och även den större målgrupp dessa enheter har."

Precis, och sen spelar köpvanorna också en viss roll. En dator byter man väl inte lika ofta som en mobil eller musikspelare.

Zulo

Fel kurva

2012-02-18 18:05

Ordinatan skall vara logaritmisk.

*???*??

Självuppfyllelse

2012-02-18 21:01

Håller med många av de kommentarer som redan postats.

Risken med att fokusera på just i produkter är att de ännu mer ställer datorerna i skymundan, och så kan man visa diagram som ännu mer styrker den egna uppfattningen om att man ska satsa på det som säljer bäst. Och även om jag självklart gillar min iPhone, iPad och ATV så är de singeluser (mail, kalender etc.), de visar bara ett program på skärmen samtidigt. Det är lite som att kastas 10-15år tillbaka i tiden - där iMac har en fantastisk skärm, den är snabb och klarar mer kvalificerade uppgifter. En del klarar sig med sin läsplatta, själv klarar jag inte av att skriva några längre stycken på pekskärmen.

Skillnaden mellen iPad och iMac är ungefär som att jag uppskattar en god HiFi anläggning, men ändå har en MP3 spelare som slitvarg - det är olika ändamål.

Så jag håller inte riktigt med om att PC eran är över, även om jag förstår budskapet.

MEN det är en grym försäljning, minns hur man skrattade åt att Apple skulle kunna utmana de stora drakarna med sin iPhone.

Enkie

Självuppfyllelse

2012-02-19 01:32

För tio år sedan hade datorn ett egenvärde.
Många hade koll på Gigaherts och Megabyte...
Även alla de som inte hade en aning om vad det betydde.

Idag har majoriteten av datorerna tillräckligt med prestanda för allt som en "vanlig användare" behöver.

Den stora kundkretsen, vanliga svenssons som inte jobbar med eller har intresse av datorn som pryl, vill bara att den skall fungera. Ett verktyg för åtkomst till onlinetjänster, musik och annat. Uppstår det fel så lämnar man in den på service eller till någon "nerd" i vänkretsen.

För merparten av de sysslor som "svensson" använder sin dator till, så räcker iPaden, andra IOS eller Android paddor och telefoner till.

msg2you

Självuppfyllelse

2012-02-19 03:01

Självklart så finns det många "svenssons" i världen men man kan ju inte göra det krångligare för de som utvecklar webben eller de som kan lite mer om datorer och andra tekniska prylar. De vill nog inte köra sina program en i taget när dom ska göra en ny app för iphone exempelvis. Och speciellt så tror jag inte att de vill sitta och "tappa" på en skärm när de skriver 5000 rader kod. De vill nog inte journalisterna heller.

Då finns ju lösningen med ett externt tangentbord men då kan man likagärna gå tillbaka till sin macbook air eller liknande. Vare sig man väljer att gå tillbaka till sin MBA eller använda externt tangentbord så har man ändå börjat från noll igen isåfall.

Personligen så tycker jag att ipad,iphone är bra verktyg. Men det är inget jag skulle kunna leva med, utan att ha en dator. De är alldeles för begränsade. Det må vara bra för vissa, de som inte kan någonting om tekniken och inte hänger med. Men det finns en hel del som behöver en dator också.

mouli

Självuppfyllelse

2012-02-19 11:48

Mouli :-)

Du har helt rätt att där finns mängder av användare som behöver mer än IOS, Android och surfplattan som enda verktyg.

Jag är själv en av dem, men inser även att vi som har detta behov är en relativt liten grupp av det totala antalet datoranvändare. Och vi minskar för varje dag...

I famlijen (två vuxna, tre utflyttade barn och en på gymnasiet) så har vi:

- 5 iPads (1 & 2) och en Galaxy TAB
- 5 bärbara med blandat Xp / Win7 och MacBook
- 5 stationära med blandat XP / Debian / Ubuntu

Lägg sedan till att alla har Smartphones, iPhone, HTC, Nokia och Samsung.
Teknikintensivt alltså... men vi är alla fokuserade på funktion och nytta..

Det har inte något att göra med att användarna saknar it-intresse, utan att nya grupper av användare nu ser nyttan med dessa "Widgets" och inte fokuserar på prylen i sig själv.

Gör jämförelsen med bilen som under många decennier var en produkt för entusiaster och även senare när "svenson" kunde köpa billiga bilar, så var det entusiasterna som drev utvecklingen.

Man kunde se dessa som byggde om, extrautrustade med fälgar, inredning och kraftiga ljudanläggningar.

Idag är bilen ett bruks- och statusföremål.
Väldigt få "mekar" med sina bilar. Man köper dem utrustade med färdiga paket som passar ens smak och tillbehör som förr räknades som kuriosa och lyx, är idag standard eller ingår i tillägspaket.

Normalkunden har idag ingen aning om hur bilens system fungerar. Varför skulle man det?
ABS bromsarna skall bara fungera, antispinn, antisladd, AC, motorstyrsystem och navigation...

Tekniskt avancerade system som endast har enkla gränssnitt för användaren och som fungerar ganska lika på alla bilar... oavsett vilken teknik som används "under huven"

Här ser vi hur en produkt mognat.
När användarna tar över från entusiasterna och funktionen blir viktigare än tekniken.

Detta skifte står nu it-världen inför...

Tekniknördarna kommer att kämpa, hävda att man är den "riktiga" användartypen som har kunskap, att andra skall ha det så enkelt och inget förstår...

msg2you

Självuppfyllelse

2012-02-19 11:52

För tillfället är det så att man behöver datorn för att skapa innehåll, att använda och konsumera innehåll behöver man ingen dator till, skulle rent av säga datorn är idag sämre på den senare biten.

Dagen kanske är snart här när en iPad har tillräckligt med prestanda för att ersätta datorn. Men då skall den nog har något sätt att koppla sig till en större skärm för att man ska kunna ha den som skapar verktyg.

Juan_

Självuppfyllelse

2012-02-19 13:37

msg2you:

Självklart vill majoriteten att det "bara ska funka". Det är en av anledningarna till varför jag skaffat mig alla macprodukter. Men att en padda skulle bli framtiden har jag svårt att se.

För det första:
Som Juan_ sa. En större skärm behövs för de flesta. exempelvis alla i mediabranchen och journalister etc.

För det andra:
Ingen vill skriva på en platt yta. Alltså behövs ett tangentbord.

För det tredje:
Att peka på en platta är inte ergonomiskt över huvudtaget. Varken när plattan är i knät eller på bordet. Det behövs alltså en mus.

Lösningen är enligt mig alltså:
En bärbar dator med enklare gränssnitt och touchskärm som går att byta ut till en större eller ta med sig. Touchskärmen är alltså som en padda och själva datorn.

Det är det ända sättet jag kan komma på då man gynnar allas behov.

mouli

Självuppfyllelse

2012-02-19 14:51

Det är svårt för oss alla att se vad framtiden kommer ge oss, jag tror att det kommer komma lösningar som vi inte sett än, som slav-arbetsstationer som inte innehåller något mer än än snabb upp processer, ger lite mer verktyg så som kanske en mus och tngtbrd, kanske större skärm, eller varför inte inte ett gränssnitt som i ironman? :)

Apple jobbar ju med att allt är sammankopplat, och en tv kan ju likaväl användas som skärm. Airplay om något visar ju vart apple går, med allt integrerat så att ipad är den minsta biten som jobbar mot flera andra gränssnitt och verktyg. ipaden kanske till ock med bantar något så att själva "datorn" är en server som bara strömmar till det verktyget du råkar använda. messenger till ios och osx är ju ett annat exempel.

Det måste inte vara allt i ett, det är min poäng, utan det viktiga är vilket verktyg som fungerar bäst för dig i stunden. och som sagt, ipaden är minsta byggstenen, om man nu inte räknar iphonen.

Med det konceptet, så kommer ett verktyg så som ipaden och andra plattor vara det mest använda, sen för oss som jobbar mer kommer det finnas stationer liknande verktyg som inte är lika flyttbara som sen inte medelanvändaren kommer bra sig om.

Jag ser fram emot att se vad apple har planerat, och jag tror inte alls ipad kommer att se ut och användas så "lite" som den gör idag, utan kommer få mer att göra framöver allt eftersom plattformen utvecklas. att osx får mer av ios ser jag också som något positivt. Folk är bara för invanda i gammalt tänkt.

TruB

Enda sättet

2012-02-19 09:13

Att skapa ett eget ekosystem som Apple gjort har ju med facit i hand varit enda sättet att kringgå MS Windows dominans.

Kjell Kamsvag

Enda sättet

2012-02-19 19:34

nja, tror det hade nog mer med deras think different campaign, och satsning på övre segmentet och kvalitet, med både os och hårdvara.
Tur att dom hade folk som trodde på dom i början.

TruB

...

2012-02-19 15:55

Molnbaserade lösningar är jag inte riktigt för. Iallafall inte de systemen där man sparar sina filer på molnet. Jag vill ha full kontroll över mina filer och vill verkligen inte att nån annan ska ha tillgång till mina projekt vilket Google eller Apple kommer att ha om jag lagrar dom på deras servrar. Även om dom inte gör det så skulle dom kunna göra det. De handlar om integritet. Jag vill ha mina ägodelar så att bara jag har kontroll över dom.

Sen är jag inte alls för stationära datorer eller lösningar. Jag har hellre en kraftfull arbetsplats jag kan flytta. Precis som MacBook Pro är.

Självklart behöver det inte vara allt i ett, det var det jag tänkte med min lösning. Självklart skulle man kunna använda Tvn som skärm också.

mouli

Comments powered by Disqus

- MacWorld:

"Endast lilla iPhone 6 i september"


- MacWorld:

Apple bunkrar för enorm produktion


- MacWorld:

Booklamp

Apple köper upp bokanalysföretag


- MacWorld:

OS X Yosemite

Så många har installerat Yosemite


- MacWorld:

Apple

"Apple borde sprida ut lanseringarna"

Borde Apple sprida ut sina produkter över året?


Nyheter och tips från Teknik & Trender. ANNONS

Sommarens 10 bästa teknikprylar

Laddaren som skapar elektricitet med hjälp av vatten och salt

Surfa som hemma även utomlands

Så sparar du pengar när internet inte används







- MacWorld:

iPhoto

Inget stöd för iPhoto-appen i iOS 8


- MacWorld:

OS X Yosemite

Publik beta av Yosemite har släppts


- MacWorld:

En underhållande kamp mot naturlagarna


- MacWorld:

Domare missnöjd med Apple-förlikning


- MacWorld:

Apple fortsätter expandera i Kina


- MacWorld:

iPad

IDC: iPad tappar marknadsandelar


- MacWorld:

Apple

Apple ökar utgifterna för forskning


- MacWorld:

Kan jag tömma papperskorgen selektivt?


- MacWorld:

Apple

Apple stäms av anställda i Kalifornien

MacWorlds podcast


Du har väl inte missat vår podcast? Redaktionen diskuterar spaningar och nyheter i Applevärlden. Prenumerera för att inte missa något avsnitt.
Allt om OS X Yosemite och iOS 8