En ny undersökning från analysföretaget Display Search visar att efterfrågan på stationära allt-i-ett-datorer har ökat kraftigt på sistone. Förra året såldes nämligen 14,5 miljoner allt-i-ett-datorer, vilket är 39 procent mer än året dessförinnan.

Kungen vad gäller allt-i-ett-datorer är Apple, vars iMac hade en marknadsandel på 32,9 procent under tredje kvartalet 2011. Tvåa är Lenovo med 22,7 procent och trea är HP med 21,4 procent.

Vad gäller just HP tycks företaget ha stora planer på allt-ett-datorer framöver. Bland annat kommer man att lansera HP Omni, en allt-i-ett-dator på 27 tum med inbyggd blu-ray, nu på söndag.


Apples iMac har varit den mest sålda allt-i-ett-datorn ända sedan den första modellen lanserades 1998. Men nu ökar konkurrensen.

Display Search räknar med fortsatt ökad efterfrågan de närmsta åren. 2014 beräknas det sålunda säljas 23,3 miljoner stationära allt-i-ett-datorer, rapporterar nyhetstjänsten Bloomberg.


Vad tycker du om stationära allt-i-ett-datorer?
Det är inte längre tillåtet att rösta.