Mest läst just nu

MacWorld

Köpguiden: Appleprylarna du ska köpa nu - och de du ska vänta på

Meny

Håll debatten levande

Frågor om vårt kommentarsystem, se vår FAQ: idg.se/faq

Kommentatorn ansvarar själv fö;r sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Jobs fångad på film i Lund 1985

intressant framsikt

2011-12-16 18:46

Det är intressant att höra att han redan då såg persondatorn primärt som ett kommande media för kommunikation och kunskapsinhämtning i stället för en dator för att primärt tugga beräkningar och liknande eller skriva uppsatser på för utskrift.Det finns tre typer av människor: Dom som får saker att hända, dom som ser på när det händer och dom som undrar vad som hände. Han såg redan då var vi är idag.

Putte Fnasker

intressant framsikt

2011-12-16 19:21

Vilken framtidssyn. Och det var 1985. Steve imponerar verkligen i den här videon.

RajtanTajtan

intressant framsikt

2011-12-16 20:24

indeed, själv letar jag efter min egen woz.

TruB

intressant framsikt

2011-12-16 21:10

Måste säga att jag är betydligt mer imponerad av de framtidsvisioner som Isaac Asimov hade, och det var redan på 40-talet. Han såg verkligen datorer och robotar som framtida hjälpredor, och även som problemmakare, innan de knappt ens existerade.

Smala Elefanten - När man pratar om trollen har man livlig fantasi.

intressant framsikt

2011-12-16 21:37

@Smala Elefanten, och alla har en robot som hjälpreda idag eller? Inte? Kanske alla har en robot som ställer till problem hemma? Inte? Undrar då vad Asimov hade rätt i? *funderar*

what.se what.se

intressant framsikt

2011-12-16 22:10

Alltså att han såg datorerna/robotarna som mer än bara beräkningsapparater och döda ting.
Jämför nu med t.ex Siri, där du för ett "naturligt" samtal med en produkt och får den att göra saker. Det berättade Asimov om redan i exempelvis "Jag, Robot".

Smala Elefanten - När man pratar om trollen har man livlig fantasi.

intressant framsikt

2011-12-16 22:19

Du låter verkligen som en typ tre.

Pete123

intressant framsikt

2011-12-16 22:51

Vad?

Smala Elefanten - När man pratar om trollen har man livlig fantasi.

intressant framsikt

2011-12-19 13:43

lol åt er bägge.

Läs en jules verne nu emellan. Eller läs åtminstone en wiki artikel om honom.

Juan_

intressant framsikt

2011-12-17 14:08

Det finns ingen anledning att komma med nedlåtande kommentarer. Även om jag sällan håller med Smala Elefanten så tycker jag att vi kan hålla en respektfull ton och hålla oss till ämnesrelevant argumentation i våra kommentarer.

Hare bra

Putte Fnasker

intressant framsikt

2011-12-17 11:32

Jag har läst alla Asimovs böcker och jag håller inte med dig. Datorerna i Asimovs värld är avancerade kalkylatorer, och robotarna är de med artificiell intelligens.
Istället för att använda datorer för kommunikation så används det som Asimov kallar "personlig kapsel", det är en liten behållare av metall som innehåller ett meddelande skrivet på papper (!). Det kan bara öppnas av den som det är avsett för, och sedan förstörs kapseln automatiskt. Detta var långt före e-mail om man säger så...

I Stiftelseberättelserna berättar han om Arkadyj som har en skrivmaskin med ett talrör där hon pratar och skrivmaskinen skriver sig själv. Inte heller en dator, utan en skrivmaskin med inbyggd översättare av tal till text. Det är väl det närmaste man kan komma någon applikation idag av det som Asimov har haft med i sina böcker :)

För mig inte ett dugg imponerande.

Raphael Mabo

intressant framsikt

2011-12-17 11:53

Nu verkar det som att du tror att jag menar att Asimov såg datorer som framtida kommunikationsmedel mellan två människor. Det har jag inte sagt något om, utan det var det den förste inläggspersonen som gjorde ifråga om Jobs. Jag har pratat om (personliga) hjälpredor och andra former av större hjälp än att bara beräkna något.
Och det tycker jag är mer imponerande att ha visioner om när "datorer/robotar" på den tiden var otroligt primitiva, till skillnad från att runt 40 år senare göra uttalanden om datorn som framtida kommunikationsmedel när ARPANET funnits sedan länge.

Smala Elefanten - När man pratar om trollen har man livlig fantasi.

intressant framsikt

2011-12-17 13:34

ARPANET var framtagen och ledd av amerikanska försvarsmakten och hade även noder till forskningsavdelningar på vissa universitet. Det var väl först 83 som man delade ARPANET för att kunna ha en del för icke hemligstämplad kommunikation, det som sedan blev det vi idag har som internet. Så det fanns inte många kopplade till detta nätverk och de få kopplingar som fanns var på vissa avdelningar på vissa universitet.
Det var ju inte så att många då såg att detta skulle kunna komma att finnas i var persons hem och att det skulle kunna bli mer än email och ftp. Www fanns inte ens på horisonten. Det var först en bit in på 90-talet som internet faktiskt började dyka upp i folks hem och blev något mer än bara några universitet som kunde använda det. Jag fick min första koppling via uppringt modem i USA 92 eller 93 och då var det fortfarande mest gopher och usenet som gällde om man inte använde AOL. Www var såpass nytt att www bestod mest bara av textsidor och nästan uteslutande publicerade av amerikanska universitet.

Men visst, du kanske inte delar min uppfattning om Jobs vision som han talade om i denna video. Det är helt coolt att du inte gör det.
Hare bra.

Putte Fnasker

intressant framsikt

2011-12-17 14:28

Jag skrev som sagt "mer imponerande", och därmed inte att jag på något viss dissar Jobs vision.
Skillnaden tycker jag ligger i att i den ena handlar det om huruvida något befintligt skulle bli riktigt populärt längre fram, och i den andra ha visioner om något som inte ens fanns vid tidpunkten för visionen.

Smala Elefanten - När man pratar om trollen har man livlig fantasi.

intressant framsikt

2011-12-20 01:46

"huruvida något befintligt skulle bli riktigt populärt längre fram"
Vid den tidpunkten var vare sig internet (som faktiskt globalt accessbart) eller www eller video/röst-kommunikation mellan datorer, eller distribuera film o musik eller persondatorer som media befintligt. Det fanns då inget befintligt just då. Bara en vision om vad det skulle kunna bli.

Putte Fnasker

intressant framsikt

2011-12-17 12:49

Asimov i all ära, men jag ser en stor skillnad mellan att sitta och skriva fiktiva berättelser (hur filosofiskt intressanta de än må vara) och att satsa pengar och arbete på att faktiskt vara med och på ett konkret sätt skapa den framtid man visionerar (påhittad översättning av engelskans "envision").
Asimov såg inte personliga datorer som media eller kommunikationsapparater eller ens som utbildningsverktyg, vad jag minns. Men det Jobs konkret tar upp är just att ha ett nätverk av personliga datorer för personlig kommunikation samt onlinepublicering av vetenskapligt material samt att använda personliga datorer i skolor som utbildningsverktyg och sammarbetsverktyg. Och han arbetade konkret på att vara med att möjliggöra detta.

Putte Fnasker

intressant framsikt

2011-12-17 20:51

Håller med Putte Fnasker.

En sak att fantisera ihop saker, men att göra slag i saken i verkligheten (vilket Jobs gjorde) är väl mer imponerande?

star-affinity

intressant framsikt

2011-12-17 21:57

Du har helt rätt. Det är det som är så imponerande.. Att 25 år tidigare ha en vision om framtiden och sen vara med att skapa den dessutom. Wow.
Intressant är dessutom att det var nära att han aldrig skulle haft det inflytandet heller. När han sparkades från Apple tänker jag främst på..
Blir faktiskt glad att en man med sådana visioner om framtiden sen faktiskt lyckades..

RajtanTajtan

intressant framsikt

2011-12-17 22:40

Det ser jag som helt separata delar.
Det är imponerande att lyckas utföra det man har visioner om, men då blir ju visionen som sådan mindre imponerande anser jag, eftersom man själv är den som ser till att den blir av.
Jag menar att det hade varit mer imponerande om Jobs inte alls hade varit inom datorbranschen (och kommunikation mellan datorer var otestat vid tidpunkten) och då spånat om att samhället i framtiden kommer att nyttja datorer mer för kommunikation, och sedan bara varit en passiv betraktare av hur det blev så som han förutspådde.
Då har man mer av en framtidssyn anser jag, speciellt om man nu skall uttrycka sig med en årtal om hur länge sedan det var som del av det imponerande, vilket var det jag skrev mitt första inlägg till.
Om man nu annars själv försöker vara den som gör allt för att visionen ska bli av och hållit på sedan exempelvis 1985, så är det ju nästan motsatsen till imponerande att det tagit så otroligt lång tid innan det slog igenom och visionen anses korrekt. Klart mer imponerande då om han sagt det där 1985, och bara något år senare hade han fått rätt i sin vision tack vare sitt slit och engagemang för det.

Smala Elefanten - När man pratar om trollen har man livlig fantasi.

intressant framsikt

2011-12-18 19:24

Förstår lite hur du menar, men tycker det är ett konstigt resonemang och håller inte med dig. :)

Att fantisera om hur det kommer bli i framtiden tror jag det är många som gjort. Bara för att ens fantasi råkar stämma överens med hur det sen blir ser jag snarare som ett lyckokast.

Lite som att det egentligen är mer imponerande när en som inte är jättevass på att sjunga kämpar och tränar och ändå kommer upp till en hyfsad nivå jämfört med en som bara har sången "medfött".

Att praktiskt kämpa för något som man tror på och sen ser att det stämde rent praktiskt tycker jag är en större bedrift.

Men visst, som vanligt ser man olika på saker.
Hursomhelst tror jag inte Asimov var så ensam om sina "fantasier", däremot är det inte många som gjort vad Jobs genomfört.

star-affinity

intressant framsikt

2011-12-19 15:28

Jag ser din tanke. I så fall var Jules Verne ännu större visionär (som dels såg atomubåtar samt "visste" redan då att radioaktivt material var dödligt vid exponering).

Men det är några saker jag tror du missar:
Jobs sparkades från Apple senare samma år.
Att en enda person ensamt inom "något år" själv bygga upp hela den global infrastrukturen för internet samt ensam få ned kostnaderna på produktion av persondatorer så att redan inom "något år" dessa fanns utplacerade i tillräcklig utsträckning samt ensamt utveckla de protokoller, codecs och hårdvara nödvändiga för röst- och video-samtal, etc etc är att begära lite för mycket.
Han sa själv att utvecklingen skulle ta 20 år eller mer och det gjorde det.
Om du ser på vad han lyckades med att få fram och få ut produkter för enkel realtids videokommunikation (iPT4, iPh o iPad med FaceTime) och få ut detta till snart sagt var mans hand, så är jag impad (jag har just börjat använda FaceTime och är väldigt imponerad över enkelheten). Att han redan i slutet av 70-talet försökte få fram en tablet-dator visar en del om att iPad var redan då hans mål, men att tekniken helt enkelt inte fanns då att förverkliga detta.
Du glömmer även att 85 var det fortfarande så att väldigt få såg persondatorn som en persondator, utan som en liten klen stordator, eller som i bästa fall en kontorsdator för företag och institutioner. De flesta såg det som ett sätt att försöka göra i mindre skala det en stordator gjorde: köra program för att få fram beräkningar osv. Det är som att se bilen som en liten traktor eller liten lastbil. Och det var väl ingen som såg detta som ett kommande media, utan i bästa fall kopplad till företagets/institutionens mainframe.
Bil-analogier är ju populära här, och Jobs drog en själv i denna video. Innan Ford gjorde succé var det få eller ingen som såg bilen för vad den kom att bli: ett personligt fordon för både nytta och rekreation, något som alla skulle ha och som skulle öka människors frihet och möjlighet att ha personlig kontakt med avlägsna vänner och släktingar, rörlighet i arbete, osv. Jobs nämner att redan när den första bilen gjordes, startade ett momentum som inte skulle kunna stoppas och han såg samma sak för persondatorn med allt vad det skulle komma att innebära. Sedan mitten/slutet av 90-talet har persondatorer (människor som använder datorn för personlig kommunikation och kunskapsinhämtning) börjat påverka kulturer på gräsrotsnivå och därmed länder på social och politisk nivå (inte minst Japan, sen resten av Asien). Detta talade han om. Jag tror inte alla i rummet faktiskt förstod det.

Hur som helst... vi ser lite olika på saker, och det är helt ok. :) Det finns ingen orsak att göra detta till en match i vem har "rätt" eller "fel". Nu vet du hur jag tänker och jag vet hur du tänker och vi låter varandras uppfattningar sjunka in och bli till en större helhet.

Ha det bra

Putte Fnasker

intressant framsikt

2011-12-20 00:45

Då det inte går att redigera långa inlägg, så gör jag detta som en ny kommentar.

Att i sitt hörn av världen, arbeta mot något man tror kommer att ske "inom ens livstid" som han sa, tro på och se att teknologin, spridningen och infrastrukturen skulle gå åt det hållet och vilja vara med att påverka inom sin nisch av marknaden och därigenom (vilket han obestritt gjorde) påverka hela marknaden är stort.

Kom även ihåg att när Apple II släpptes, var den de facto (vad jag vet) världens första verkliga kompletta persondator (lancerad 77. IBM PC kom först 81). Men (enligt vittnesmål och min - kanske felaktiga - slutsats av hans prototyper och uttalanden) var som sagt pekdatorn som kommunikator hans mål redan i slutet av 70-talet. Det var bara att han insåg att det skulle bra mycket mer utveckling till innan den skulle kunna bli verklighet.
En del ser iPad som en stor iPT, men faktum är att iPad kom först. Men när utvecklingen hade kommit till att kunna göra mindre enheter så lades iPad på hyllan för att i stället lägga utvecklingen på iPhone och iPod Touch. Sen tog man upp jobbet igen med iPaden.

Nåväl, ha det gott. Nu ska jag sova.

Putte Fnasker

Ju mer jah läser biografin

2011-12-16 22:30

Ju mer framstår Jobs som om han var en osympatisk människa som ville sälja dyra saker med hjälp av religionfanatism. Jag börjar förstå men inte supports alla energiskt äppel-hatare. Själv tycker jag folk får köpa vad det vill och använda det till vad de vill.

Håller med om det med Asimov men ser mer träffsäkra spådomar i Stiftelse-trilogin än Robot-novellerna. Fast alla hans böcker hängde ihop på ett logiskt vis.

stormense

Ju mer jah läser biografin

2011-12-16 22:55

Det med "Jag, Robot" var bara ett av otaliga exempel. Givetvis syftar jag även på Stiftelsetrilogin i mitt första inlägg, då det var dessa noveller som skrevs på 40-talet. Just "Jag, Robot"-novellerna publicerades 1950.

Smala Elefanten - När man pratar om trollen har man livlig fantasi.

Ju mer jah läser biografin

2011-12-17 09:57

Som fan läser Bibeln, hur du kom fram till den slutsatsen visar nog bara på hur du förstärker dina fördomar och förutfattade meningar. Men ok. Om du definierar användarvänliga produkter som "religionsfanatism" så kan du ha rätt.

Prontor

Ju mer jah läser biografin

2011-12-17 12:04

Har inget med produkten att göra. Det var bara min personliga uppfattning av personen Jobs. Skulle nog tycka lika om jag läste om Bill Gates.

Jag har provat OSX med några års mellanrum och kom fram att detta var inget för mig. Är dock lite sugen på en Mac Mini för den utomordentliga byggkvaliténs skull. Men i så fall kommer jag kanske ångra mig när jag vill leka runt lite men om detta vet jag ännu inget om.

stormense

Ju mer jah läser biografin

2011-12-17 13:34

Vad menar du med "ångra mig när jag vill leka runt lite"?

Du vet väl att du kan tripple-boota en Mac?
http://www.theverge.com/2011/12/7/2618202/triple-boot-on-mac-with-os-x-lion

Om du kan leka runt obegränsat i en dator så är det väl i en Mac.
OS X, Linux, Windows i virtuella miljöer eller med äkta bootning.
Lek på!

Dudikowski

Ju mer jah läser biografin

2011-12-17 17:18

desto mer inser jag varför produkterna har den höga kvalité de hög. Jag chockas också av hur osympatisk han var mot alla runt sig och mot sin familj. Däremot anser jag inte att han var en människa som ville sälja dyra saker, speciellt som han revolutionerade industrin genom att sälja datorer som folk kunde ha råd med. Senare ogillade han förvisso produkterna som konkurrenterna skapade eftersom han tyckte att de var medvetet undermåliga till förmån för att säljas billigt medan han själv inte kunde förmå sig att sälja något han inte tyckte var perfekt. Det är inte religionfanatism, det är perfektionism.

Jaxell

Ju mer jah läser biografin

2011-12-20 01:33

"som ville sälja dyra saker"
Om du ser på en Mac kontra en hårdvarumässigt motsvarande PC, är inte Mac dyr.
Om du ser dessutom på vad du får i burken i en Mac kontra vad du får för en hårdvarumässigt motsvarande PC, är inte Mac dyr.
Vad kostar Nuendo kontra Logic (eller ens Cubase vs Logic)?
Vad kostar OSX (komplett) mot Windows Ultimate?
Vad kostar Garage Band (inkluderad i datorn) kontra motsvarande för PC?
Vad kostar iMovie (inkluderad i datorn) kontra motsvarande för PC?
Vad kostade Shake innan Apple köpte den? Jo, 75.000. Apple köpte Liquid Reality och släppte Shake för ca 5.000.... Kolla även vad kompletta Logic kostade innan Apple köpte emagic.
Vad kostar Numbers, Pages, etc jämte motsvarande MS-program?
Vad kostar underhållet?

Nej, hans mål var inte att sälja dyra prylar utan att försöka få fram det bästa han kunde. Och det kostar pengar.
Sen ska man komma ihåg att Apple under Jobs la ned långt mer pengar på forskning och utveckling än något annat företag.

Han har även sagt att "Mitt mål har aldrig varit att vara det rikaste liket på kyrkogården. Pengar behövs för att förverkliga visioner, men pengar har aldrig varit mitt mål."

Vad hade han för lön från Apple? :D

Putte Fnasker

Ju mer jah läser biografin

2011-12-20 19:03

Tänkte mer på Comandore 64 som gick åttor runt den mycket dyrare Apple 2. Sedan kom Mac:en men även AmigaOS med har där ingen aning om skillnaden pris prestanda. Däremot att Aplle la för mycket pengar/maskin på marknadsföring och ses som en av orsakerna till att Microsoft tog över.

Men som du skriver: vissa saker är prisvärda, som en Apple TV till min Ipad 2 som verkligen ger ett mer-värde som kostar skjortan med andra lösningar (Jo. Ipaden är verkligen billig för det man får inklusive ett rapp gränssnitt).

stormense

Ju mer jah läser biografin

2011-12-21 10:38

Ah, jag förstår. Tack för klargörandet.

Putte Fnasker

Imponerande

2011-12-17 15:34

Säga vad men vill om Jobs, men något dumhuvud var han inte. Har också läst biografin och blev chockad över hur han var socialt, med familj osv.

what.se what.se

Intressant tidpunkt

2011-12-18 16:00

En intressant aspekt med den här videon är att den verkar vara filmad på sommaren 1985. Det här betyder att det är bara veckor efter att Steve förlorat den strid med Apples styrelse som blev både livsavgörande för honom själv och också för Apple som företag. Den Steve som man ser här torde vara en rätt bitter man även om det inte ser ut så i klippet. Bara månader efter det här startade han NeXT.

bluesoul

Intressant tidpunkt

2011-12-20 19:14

Jag har kommit till 1985 och nu blev det lite spoiler för mig men måste säga att boken är enormt raffinerad. Var det inte så att Jobs läste boken och gav sin tillåtelse. Då har en människa självinsikt hur rabiat regilons-fixerad man än må vara.

Boken får en också att förstå hu en man byggde upp denna produkt-dyrkan hos ett fåtal men högljudda människor (mest journalister). Vette hundan om det inte var Jobs som uppfann Fanboy-fenomenet. Log när jag läste hur han bearbetade Pepsis marknads-chef.

PS - Fanboy är ofta en väldigt ung människa som lagt sina dyrbara pengar på en produkt och därför måste den vara bättre än allt annat.

stormense

Comments powered by Disqus
Apple

- MacWorld:

Amerikanska näthandlare föredrar IOS

Steve Jobs

- MacWorld:

Steve Jobs fortfarande aktuell för patent

- MacWorld:

Många reor på program och spel


- MacWorld:

Samsung

Apples samarbete med Samsung kan utökas


- MacWorld:

Nätfiske

Fler falska Apple-mejl i omlopp


- MacWorld:

Fejka skärpedjupet med Tadaa


- MacWorld:

Köpguiden: Appleprylarna du ska köpa nu - och de du ska vänta på


- MacWorld:

Natalie Portman kan få roll i Jobs-filmen