Mest läst just nu

MacWorld

Ipad Air 2 slår konkurrenterna med hästlängder

Meny

Håll debatten levande

Frågor om vårt kommentarsystem, se vår FAQ: idg.se/faq

Kommentatorn ansvarar själv fö;r sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Apple flyttar tillverkning bort från Samsung

(Inlägget är borttaget av moderator)

2011-11-24 08:02


(Inlägget är borttaget av moderator)

2011-11-24 08:19


Go go apple

2011-11-30 10:17

hur kan moderatorn tillåta ett personligt påhopp att finnas kvar?

Mellin

Go go apple

2011-11-24 08:19

Så alltså är det därför som Apple stämmer alla, för att det går så dåligt för dem?

(Jaja, man ska inte mata trollen, jag vet.)

Sharpless

(Inlägget är borttaget av moderator)

2011-11-24 08:25


(Inlägget är borttaget av moderator)

2011-11-24 08:37


Go go apple

2011-11-24 08:37

Varför försvinner aldrig du då tva?

hrista

Go go apple

2011-11-24 09:18

Därför att jag inte trollar.
Lätt som en plätt att begripa om man klarat större delen av grundskolan med i det närmaste godkänt.

tva

Go go apple

2011-11-24 09:34

Ja, då begriper du bara det grundläggande.

PerPettersson Gillar inte anonyma fegisar

Go go apple

2011-11-24 10:25

Ja, och det är nog det grundläggande som är allra viktigast... ;-) ...det är ju på det allt annat bygger.

Zulo

Go go apple

2011-12-01 07:34

Suck.....alla stora företag stämmer varandra, Apple är inte genuina utan precis lika dana som vart enda bolag inom denna bransch.

gonace

Go go apple

2011-11-24 15:30

MODERERING!

giddorah - Jag gissar inte iallafall.

(Inlägget är borttaget av moderator)

2011-11-24 19:32


(Inlägget är borttaget av moderator)

2011-11-24 23:03


Go go apple

2011-11-24 23:06

Den tanken ar slagit mig flertalet ggr sedan Hermelin-tiden.

Batterisyra

Go go apple

2011-11-24 23:17

Jag har tänk mycket på det där:
Hur i helsike förklarar man att han hinner nästan alltid vara först med att förpesta så gott som alla artikar och trådar med sina IQ befriade inlägg?

Silverblue

Go go apple

2011-11-24 23:19

Du har en väldigt bra poäng där!

Batterisyra

Go go apple

2011-11-25 01:28

Enkelt... RSS-läsare och en flagga för allt som är Microsoft-relaterat eller som har någonting med konkurrerande produkter att göra... Och inget liv.

giddorah - Jag gissar inte iallafall.

Helt rätt!

2011-11-24 08:26

Jag kan tänka mig att det inte går på en grisblink att byta underleverantörer i den här storleksordningen, men med tanke på Samsungs sätt att kopiera sina kunder så kan det inte sluta på något annat sätt.

Nordbo

Helt rätt!

2011-11-24 08:30

... eller när Apple stämmer till höger och vänster för skit och ingenting.

_quecee_

(Inlägget är borttaget av moderator)

2011-11-24 09:19


Helt rätt!

2011-11-24 20:45

Och det har dom all rätt att göra, android är en stulen produkt så skit ska dom ha! Samsung försöker glida på Apple så långt man bara vågar, Apple gör rätt som dumpar Copy Cat Samsung..

Nordbo

Helt rätt!

2011-11-24 08:54

Apple har ju samarbetat med Sharp och Toshiba m.fl. väldigt länge faktiskt betydligt längre än de köpt delar från Smasung så det kommer säkert rulla på...

Kookaburra

Helt rätt!

2011-11-24 09:22

De flesta företag har firs and second surce på grejor. (Plus oftast en reserv.)
Att gå från first source (70-80%) till second source (15-25%) eller reserv (~5%) gör en jäkla skillnad.
Att gå från 8000000 enheter till 1500000 enheter är ett tapp på 430%.

tva

Helt fel!

2011-11-24 10:32

Att gå från 8 miljoner och tappa 430% så hamnar man på -26,4 miljoner, d.v.s. att Samsung måste köpa 26.4 miljoner enheter istället för att tillverka 8 miljoner enheter.


Att gå från 8 miljoner till 1.5 miljoner är att tappa 81.25%, inget annat!
( 1 - 1.5/8 = 0.8125 * 100 = 81.25% )

jorrusåattere...

Helt rätt!

2011-11-24 11:13

Man kan alltså tappa mer än 100%?

Vad var det nu du skrev, i ett inlägg ovan?
"Lätt som en plätt att begripa om man klarat större delen av grundskolan med i det närmaste godkänt."

Till och med i första klass begriper eleverna att man inte kan bli av med tio kakor, om man har tre...

disc

Helt rätt!

2011-11-24 17:34

Ja, det behövs nog en repetitionskurs i procenträkning för "tva".

Vasteras

Helt rätt!

2011-11-26 19:30

Han jobbar väl på den där korvfabriken...

Trådlös

Helt rätt!

2011-12-01 07:36

"tva" du kan det här med matte va, fan din uträkning gjorde precis att jag förlorade 1423% av min dag, eller hur är det nu igen....

gonace

6-12 Månader före?

2011-11-24 08:37

Att Apple skulle ligga 6-12 månader före fick mig att skratta högt :) Lever dessa människor i en annan värld? Visst Apple har molntjänster "numera" och de gör programvaror... men att de skulle ligga före? ha ha

När får IDG filter så att jag kan sortera ut nyheter jag inte är intresserad av

6-12 Månader före?

2011-11-24 08:43

Enkelt… Sluta klicka och kommentera saker som du inte är intresserad av.
Sluta skyll på IDG.

Miko1

6-12 Månader före?

2011-11-24 08:50

Jag skulle nog säga att de ligger flera år före.

Apple har ett helt ekosystem som inte går av för hackor. Bara grejjen att det tog Google nästan 2 år att få till betalappar i Sverige säger ganska mycket. Tänk på vad Apple kan göra med en TV. De har ju redan alla avtal med content providers upparbetade, betallösningar, etc..

Bill me

6-12 Månader före?

2011-11-24 09:48

och att det tog apple nästan 1 år att överhuvudtaget få till app store säger ännu mer?

CeeJaySWE

6-12 Månader före?

2011-11-24 10:26

Det som säger något är vad som finns nu och vad Apple kan göra utifrån detta utan att behöva omförhandla några avtal.

Det är en hel del mer än vad Google kan göra, än så länge.

Ssargon

Svårt att misslyckas

2011-11-26 19:32

Jag är helt säker på att Apple kan bygga en TV med bättre tjänster än den dynga som finns för närvarande. Ärligt talat skulle till och med jag kunna göra det.

Trådlös

6-12 Månader före?

2011-11-24 09:24

Håller med dig.
6-12 månader gäller bara om Apple stannar och resten gör exakt rätt i en jäkla fart.
Hitintills har dom ju inte ens klarat av att göra rätt på första (eller ens andra ibland) försöket.
Så visst är det en källa till skratt.

tva

6-12 Månader före?

2011-11-24 11:06

Dom pratar fortfarande om ekosystemet och underliggande arkitekturen. iTMS/AppleTV-kombon går inte av för hackor i USA t.ex, här i Sverige är den lite av ett skämt, inte p.g.a. den underliggande arkitekturen utan p.g.a. det innehåll som faktiskt (inte) existerar.

johanbogg

6-12 Månader före?

2011-11-24 11:52

Jo, det kom för någon månad sen. Hyra film via iTunes alltså. Inga svenska undertexter än dock.

EnDumEn

6-12 Månader före?

2011-11-24 09:27

Före andra TV-tillverkare, kan jag nog köpa att de är. Luxor, t ex.

Fast nuförtiden är det ju svårt att säga nå't dylikt.

Snart är det väl dags för "oss andra" att börja ge igen patentmässigt. Varför ska USA få fortsätta diktera patentlagstiftningen för världen egentligen. Kina borde få bestämma.

Mandrake

6-12 Månader före?

2011-12-01 07:40

Haha ja en värld när en diktatur bestämmer och ställer är en värld vi alla vill nå.

Fan synd att inte Nazi tyskland tog över Europa då hade Nazi tyskland kunna bestämma. Ps. Kina bör som alla andra länder fokusera på sina egna problem så som att de faktiskt är en "diktatur".

gonace

6-12 Månader före?

2011-11-24 09:42

Apple köper dessutom in molntjänsterna från microsoft och amazon så att säga att de är några slags pionjärer... de är nog ÅR efter google på molntjänster om man gör samma jämförelse.

patrik.soder

6-12 Månader före?

2011-11-24 09:56

De har ett stort datacenter i North Carolina som de byggde för att iCloud skulle fungera riktigt bra, så jag tror nog att de klarar sig. Men, de har ju ändå Akamai för att leverera tunga downloads världen över med bra nerladdningshastigheter.

Jag kan inte klaga personligen. Kopplar jag in mig med TP-kabel i vägguttaget hemma får jag runt 90 Mbit/s när jag tankar ner OSX-uppdateringar från Apple:s Software Update. Dock kör jag trådlöst med mycket sämre prestanda, men det är av bekvämlighet och enligt devisen "good enough" :)

Vad jag menar är att Apple inte är beroende av avtal med varken Amazon eller Microsoft. Skulle jag ha missat det, så länka gärna till en källa.

pingvinäpplet

6-12 Månader före?

2011-11-24 21:46

Schyst datacenter, vad kör de där Microsoft Server 2008 R2?


Undrar hur det gick med denna eventuella affär;

"Rykten säger att sökmotorjätten Google är på väg att köpa Akamai."
Källa: http://www.idg.se/2.1085/1.410226/rykte-google-koper-akamai

vulture

6-12 Månader före?

2011-11-24 09:50

Det är intressant att de som klagar inte har läst artikeln.
Vi tallar alltså om en nyskapande televisionsprodukt.
Har du sett denna televisionsprodukt i verkligheten eftersom du kan påstå att Apple inte ligger 6-12 månader före med denna produkt jämfört med andra televisionsprodukter på marknaden?

Artikeln skriver att Apple har både mjukvaran och molntjänster klara för denna televisionsprodukt. Exakt vad dessa mjukvaror och molntjänster är, det nämner inte artikeln - därför att den informationen inte är officiell ännu för produkten är inte lanserad.

Raphael Mabo

6-12 Månader före?

2011-11-30 12:38

Ge mig 200 utvecklare, en hög med pengar och jag kan skapa en produkt som skulle vara lika revolutionerande som den apple kommer med...

valpis

6-12 Månader före?

2011-11-24 10:59

Helt enkelt felciterat av IDG, eller åtminstone skumt skrivet.
Det som menas är att dom ligger 6-12 månader före med molntjänster och arkitektur anpassade för TV-apparater (tänk AppleTV/iTMS + iCloud) jämfört med andra TV-tillverkare (Samsung, Sharp, Toshiba, Philips, Sony o.s.v.). Inte att dom ligger 6-12 månader före vad gäller molnprogramvara i bottenliggande arkitektur (t.ex. cisco, vmware o.s.v. eller leverantörer på högre nivå, t.ex. amazon).

johanbogg

Apple ligger före...

2011-11-24 12:57

Apple ligger före i lansering av nya saker som moln osv, när själva tekniken kom till och av vem (det gäller allt i dessa tvister) är inte relevant. faktiskt helt ointressant! Apple har lyckats med sina lanseringar på ett sådant plan ingen konkurrent är ifatt..de är inte i närheten....hatten av säger jag.

Calleme

Apple ligger före...

2011-11-25 01:31

Men... Till exempel Microsofts WP7-telefoner har ju haft molnsynkronisering sedan starten... Och Android har haft molnsynkronisering minst lika länge. Då är väl inte Apple före?

giddorah - Jag gissar inte iallafall.

Apple ligger före...

2011-11-25 14:31

Jag har aldrig sett en TV med WP7, eller en Android-TV som haft integrerade molntjänster med musik, film och tv-serieköp, det är där killen säger att Apple kommer ligga före, molntjänster för TV-service. Det skulle vara om någon konkurrent köper in sig i Netflix eller liknande som dom skulle vara i närheten.

Tivo och Netflix i något samarbete med en TV-tillverkare skulle väl kanske kunna erbjuda något liknande. Men en sådan platform, välintegrerad och välsmord skulle säkert ta en 6-12 månader att implementera.

johanbogg

Apple ligger före...

2011-11-25 15:16

"Jag har aldrig sett en TV med WP7, eller en Android-TV som haft integrerade molntjänster med musik, film och tv-serieköp, det är där killen säger att Apple kommer ligga före, molntjänster för TV-service."

Tänkte du på Apple TV? För jag har inte sett någon TV med Ios heller.

Apple TV är ju bara en mediaextender/mediacenter... Som till exempel XBMC eller WMC. Fast XBMC är inte hårdvaruknutet.

giddorah - Jag gissar inte iallafall.

Apple ligger före...

2011-11-25 16:55

Jasså...AppleTV 1 körde ett slimmat OS X i botten (det gick t.o.m. installera vanliga OS X Applikationer på m.h.a. fulhack), AppleTV2 kör IOS i botten.. Hmmadumma.

Apple har bara ett annat gränssnitt över, men jo, det är iOS som körs i botten av AppleTV2.

Vad säger herrn nu då?

johanbogg

Apple ligger före...

2011-11-25 17:42

Har dom övergett fullstora OSX för Ios? Är inte det lite dumt? Vad händer om man vill använda den för annat än att bara använda som mediaextender?

giddorah - Jag gissar inte iallafall.

Apple ligger före...

2011-11-25 22:18

Jag vet inte, vad händer om jag vill köra Windows 7 på min Xbox 360?

(Vad är det där för djävla logik?)

johanbogg

Apple ligger före...

2011-11-26 14:30

Jag menar bara att de flesta andra mediaextenders kör ett fullstort operativsystem eller en möjlighet till att köra fullstora operativsystem medans Apple kör ett operativsystem som är anpassat till väldigt små skärmar och låg upplösning. Varför?

giddorah - Jag gissar inte iallafall.

Apple ligger före...

2011-11-26 14:44

Är IOS nödvändigtvis anpassat till små skärmar? Är det inte IOS telefongränssnitt du tänker på är anpassat till små skärmar, inte OS:et i sig?

De använder det då det är rejält resurssnålt samtidigt som det erbjuder de saker som behövs för att funktionerna som enheten säljs med ska fungera?

Vilka andra renodlade mediaextenders (som du vill kalla dom) kör ett fullvärdigt desktop-OS i botten? Inga jag har testat iallafall, då börjar vi prata om fristående HTPC:s med mediaextenderfunktion, vilket är ett annat segment och då ska vi börja kolla på andra lösningar ö.h.t, för då är vi inne på områden AppleTV inte nödvändigtvis ska konkurrera i.

johanbogg

Apple ligger före...

2011-11-26 15:08

"Är IOS nödvändigtvis anpassat till små skärmar? Är det inte IOS telefongränssnitt du tänker på är anpassat till små skärmar, inte OS:et i sig?"

Jamen vad är anledningen till att dom övergav OSX? Ios är väl inte direkt lika lämpat för icke-touch?

"Vilka andra renodlade mediaextenders (som du vill kalla dom) kör ett fullvärdigt desktop-OS i botten? Inga jag har testat iallafall, då börjar vi prata om fristående HTPC:s med mediaextenderfunktion, vilket är ett annat segment och då ska vi börja kolla på andra lösningar ö.h.t, för då är vi inne på områden AppleTV inte nödvändigtvis ska konkurrera i."

Vilka mediaextenders/htpc's kör inte ett fullvärdigt OS eller möjlighet till att köra ett fullvärdigt OS? (Jag räknar konsoller som konsoller och inte som mediaextenders i första hand.)

giddorah - Jag gissar inte iallafall.

Apple ligger före...

2011-11-26 15:45

Det är du som säger att andra mediaextender-enheter, i motsats till AppleTV, kör fullvärdiga desktop OS. Inte jag, så visa då vilka andra som gör det.

Och du tänker fortfarande på att gränssnittet i IOS är anpassat till touch, inte OS:et, var snäll skilj mellan OS:ets gränssnitt och OS:et i sig.

johanbogg

Apple ligger före...

2011-11-26 15:52

"Det är du som säger att andra mediaextender-enheter, i motsats till AppleTV, kör fullvärdiga desktop OS. Inte jag, så visa då vilka andra som gör det."

Okej, bara för att veta var du står idag. Hur specificerar du en HTPC/Mediaextender?

giddorah - Jag gissar inte iallafall.

Apple ligger före...

2011-11-26 16:00

Enkelt, en mediaextender är en som agerar primärt som en mediaextender, d.v.s. utökar räckvidden på ens media (En Windows Media Extender utökar "räckvidden" för Windows Media Center eller Media Player och låter en annan enhet komma åt dens mediabibliotek).

En HTPC är en enhet där primära uppgiften är att själv stå för ett mediabibliotek (d.v.s inte huvudsakligen använder en annan enhets mediabibliotek), spela in media eller på annat vis själv vara "mediacentralen". T.ex. en renodlad Windows Media Center.

En AppleTV är, precis som t.ex. en Netgear EVA2000 en mediaspelare som är beroende av att mediabiblioteket ligger någon annanstans. D.v.s. en strömmare, som strömmar media.

D.v.s. mediaextender är motsvarande DLNA:s begrepp "DMR", medans en HTPC är så mycket mer än så, helt enkelt en PC som är specialiserad på att spela upp eller in eget material (men också strömmat).

johanbogg

Apple ligger före...

2011-11-26 16:01

"En AppleTV är, precis som t.ex. en Netgear EVA2000 en mediaspelare som är beroende av att mediabiblioteket ligger någon annanstans. D.v.s. en strömmare, som strömmar media."

Du ser alltså ATV som enbart en extender?

giddorah - Jag gissar inte iallafall.

Apple ligger före...

2011-11-26 16:03

Det var du som började säga att ATV är en extender, men ja. ATV är mer eller mindre enbart en Extender och är inte en HTPC. Detta då dess primära uppgift inte är att ha ett eget bibliotek, utan den är beroende av andra enheter för att komma åt media (om det nu är molnbaserat eller via ens egna LAN är en annan sak).

johanbogg

Apple ligger före...

2011-11-26 16:04

Sa jag?

giddorah - Jag gissar inte iallafall.

Apple ligger före...

2011-11-26 16:05

"Apple TV är ju bara en mediaextender/mediacenter... Som till exempel XBMC eller WMC. "

Nog för att du skriver MediaCenter där också, men det är nog mest för att du verkar tro at en MediaExtender och ett MediaCenter nödvändigtvis har samma uppgifter
Dessutom fortsätter du i senare inlägg att kalla den enbart vid "Extender" eller "MediaExtender".

Edit: redigerade bort lite elakt

johanbogg

Apple ligger före...

2011-11-26 16:09

"Nog för att du skriver MediaCenter där också, men det är nog mest för att du verkar tro at en MediaExtender och ett MediaCenter nödvändigtvis har samma uppgifter"

Jag menade ju naturligtvis att ATV spelar i samma liga som alla andra Mediacenters och Mediaextenders eftersom att jag i min naiva tro hade för mig att ATV alltid har haft ett fullstort operativsystem konkurrerande med till exempel XBMC och WMC.

giddorah - Jag gissar inte iallafall.

Apple ligger före...

2011-11-26 16:11

Får jag fråga vart vi är på väg med den här diskussionen egentligen?

För det känns som att varken du eller jag egentligen verkar ha någon koll på vart vi vill föra den här diskussionen :D

johanbogg

Apple ligger före...

2011-11-26 16:18

Nej jag vet faktiskt inte. :)

Jag byggde hela min argumentation på att ATV fortfarande körde ett fullstort OSX i grunden vilket gjorde den till en HTPC. :)

giddorah - Jag gissar inte iallafall.

Apple ligger före...

2011-11-26 16:20

Som sagt ATV1 = OS X, ATV2 = iOS.

Vi kan nog enas om att det är lite synd att dom valde bort OS X i ATV2 :/ (För oss om är lite geekiga av oss och vill ändra saker då, för normalsvensson är det ju skitsamma).

johanbogg

Apple ligger före...

2011-11-26 16:21

Mycket sant. Vi nördar hamnar alltid i kläm. Det är väl antagligen en kostnadsfråga. Ios är billigare att utveckla/underhålla och kräver inte lika vass hårdvara för att fungera = Bättre vinstmarginal.

Kan det vara en begränsning i Ios som gör att den inte klarar 1080p, eller har Apple fixat detta?

giddorah - Jag gissar inte iallafall.

Apple ligger före...

2011-11-26 16:30

iPad2+iOS 5 ska väl klara 1080p vad jag vill minnas? Osäker, men har för mig det sas så om iOS5-betorna som fanns i somras.

Så begränsningen ligger nog snarare i AppleTV:s hårdvara isåfall (den är ju fast med en A4)

johanbogg

Apple ligger före...

2011-11-26 17:51

Det kan vara hårdvarumässigt. Synd.

giddorah - Jag gissar inte iallafall.

LG

2011-11-24 09:07

Är det inte LG som tillverkar skärmpaneler till Apple?

Lögner

LG

2011-11-24 09:12

Nej, det är Samsung på dem nya modellerna.

Chrillski

LG

2011-11-24 09:21

Samma fabriker, olika tillverkare. Det är samma fabriker (i huvudsak) som LG använde innan men Samsung har förbättrat skärmen innan iPhone 4S började byggas.

itsthlm

LG

2011-11-24 11:04

Har LG sålt ut sina fabriker då?

LG, Samsung, Sharp, Sony och AU Optronics är väl några av väldigt få som faktiskt äger sina egna panelfabriker?

Fast det kan ju hända att dom Co-sharear med outsourcande fabriker också, men det lär ju isåfall vara för standardpaneler som inte kräver någon speciell teknik. Specialanpassade paneler lär ju göras i deras egna fabriker för att konkurrenter inte ska sno deras teknik genom att dom delar på fabriken.

johanbogg

LG

2011-11-24 11:59

Som Samsung gjort med Apples grejer, menar du? ;)

EnDumEn

LG

2011-11-24 12:04

Jag menar ingenting, jag tänkte mer om t.ex. Samsung utvecklar en ny skärmteknik eller en teknik för att säkra upp/snabba upp tillverkningen så lär dom bara ha den i sina egna fabriker, outsourcade fabriker lär inte få tillgång till den tekniken, då andra som också outsourcar dit också får tillgång till den då.

johanbogg

LG

2011-11-24 11:00

LG Displays gör till t.ex. iMacs och Macbooks, samsung levererar små skärmar till iPhones, iPads o.s.v.

johanbogg

Klart dom kastar ut samsung

2011-11-24 09:26

Jag skulle inte heller använda mig av en partner som snor min teknologi hela tiden.
Det har ju onekligen rättstvister världen över entydigt visat.

Bra Apple, tvåla till dom dom nissarna en gång för alla.

Trikks

Klart dom kastar ut samsung

2011-11-24 09:57

+100

Agent One

Klart dom kastar ut samsung

2011-11-24 13:47

-101

Daniel123

Klart dom kastar ut samsung

2011-11-24 14:58

+2001

Agent One

Klart dom kastar ut samsung

2011-11-24 17:43

Ett rymdäventyr?

Smala Elefanten - När man pratar om trollen har man livlig fantasi.

Klart dom kastar ut samsung

2011-11-24 19:46

japp.. ett äventyr ovanför molnet

HenrikLkpg

Klart dom kastar ut samsung

2011-11-24 10:24

Du menar en partner som gör bättre produkter billigare så alla små fanboys blir frustrerade att de inte är lika "coola" längre .

Samsung har helt klart humor:
http://www.youtube.com/watch?v=6h5JSojJN3Y

Apple och deras kunder tar sig själva på lite för stort allvar.

Sh0rty2

Klart dom kastar ut samsung

2011-11-24 10:35

Det är ju klart att man kan göra sakerna billigare när man inte har några utvecklingskostnader.

Jag tror det är ungefär lika många Samsung-användare som anser sig coola för att de har SGS2 som Apple-användare som har senaste iPhonen. Men det ältas väldigt ofta om det senare. Det kanske finns något underliggande som ger detta beteende?

EnDumEn

Klart dom kastar ut samsung

2011-11-24 11:57

Ja, för alla stämningar har ju varit för att Samsung snott deras teknologi. Eller nej, vänta... det har dom ju inte! Dom mest uppmärksammade (och framgångsrika) har väl varit dom som gäller "look and feel" och annat skit.

frallan88

Klart dom kastar ut samsung

2011-11-24 15:40

Om det var skit, varför blev det då stulet?

Gillar Samsung skit?

Tjoflojt

Klart dom kastar ut samsung

2011-11-24 15:56

Borde du ju helt klart fråga dom istället. Kanske för att dom trodde att ingen skulle bry sig? (Eftersom det var skit) Jag vet fortfarande inte varför någon bryr sig.

Edit: Med skit menar jag alltså oviktigt bös, inte nödvändigtvis dåligt.

frallan88

Klart dom kastar ut samsung

2011-11-24 15:59

Om look and feel vore oviktigt och inte värt något så torde ingen stjäla och ingen bli stämd samt fälld.

Eller hur?

Tjoflojt

Klart dom kastar ut samsung

2011-11-24 16:10

Jag tänker inte hävda att någon faktiskt har stulit något. Därför det är så skrattretande att företag stämmer varandra hit och dit.

frallan88

Klart dom kastar ut samsung

2011-11-24 21:51

Vad är det som har blivit stulet?
Alltså fastslaget i domstol och inte bara som en partsinlaga.

vulture

Blir nog bra

2011-11-24 09:51

Sharp är väldigt duktiga på lcd-paneler.
Deras Elite LED/LCD är årets bästa TV. Den är förvisso svindyr också ;)

Little Mac

blä för

2011-11-24 11:17

toshiba och sharp!

Macmaniman

blä för

2011-11-24 12:45

Varför? Som varumärken kanske dom inte är hundra procent vettiga, men som panel och minnestillverkare är det absolut inget fel på någon av dom.

johanbogg

blä för

2011-11-24 14:06

toshiba är knappast kända för prestanda och sharp är inte direkt kända för kvalité, samsung är betydligt bättre som företag och som tillverkare

Macmaniman

blä för

2011-11-24 16:09

Ok, förra årets innehavare av världsrekordet i hastighet för SDHC-kort var Toshiba, dom har flera gånger haft världens snabbaste flashminnen. Men, ja... Toshiba är väl också en av de största tillverkarna av NAND-kretsar i världen, som dessutom delar delar av fabrikslinjerna med Sandisk (dom är partners).

Du måste som sagt separera konsumentvarumärkena från deras kretstillverkning, det är inte direkt ovanligt att hitta toshiba-kretsar i andras saker.

Bara en sån sak som att det var Toshiba som ö.h.t. uppfann Flash-minnen (både NOR och NAND-flash) borde väl säga att dom åtminstone vet vad dom gör med dom.

SandForce gör som bekant några riktigt snabba kontrollers till SSD-diskar, vet du vilken flash-tillverkare dom har avtal med och samarbetar med för att göra sina kretsar? Jo, Toshiba. Toshiba kan Flash-minnen mer än någon annan kan.

johanbogg

blä för

2011-11-24 16:15

Jag vet inte var du fått det ifrån. Sharp har hög kvalitet på sina produkter. Äger själv en lcd-tv som är riktigt bra. Apple skulle knappast inleda ett samarbete med en tillverkare som har problem med kvaliteten.

brainiac

blä för

2011-11-25 03:16

"samsung är betydligt bättre som företag och som tillverkare"

Var har du fått det ifrån Smasnug köper ju massvis från sina Japanska "konkurrenter" och licensierar dessutom massvis av Japanska patent. Snasmug skulle trots vad du tror stå sig slätt utan innovativa företag som Sharp och Toshiba....

Kookaburra

Politiskt beslut

2011-11-24 14:53

Ok, så vad händer om Sharp börjar bygga produkter som kör Android? Kommer Apple att grina lika mycket och byta leverantör igen?

Theli

Politiskt beslut

2011-11-24 17:06

som den här menar du?

http://techcrunch.com/2011/09/29/sharps-new-android-phone-waterproof-body-4-5-inch-3d-qhd-display-12mp-cam-dlna/

Sharp äger väl en 20-25% av marknaden på android-telefoner i japan...

johanbogg

Politiskt beslut

2011-11-25 00:12

"Sharp äger väl en 20-25% av marknaden på android-telefoner i japan..."

Haha...

+1000

Klockren... :)

what.se what.se

Samsung kommer nog sätta dit sharp

2011-11-24 19:39

Samsung kommer väl göra som vanligt, stämma Sharp ytterligare en gång.. och så rullar stämningarna vidare..

Fryon

Comments powered by Disqus

- MacWorld:

"Förmånsprogram på gång för Apple Pay"

Icloud

- MacWorld:

Omfattande attacker mot Icloud i Kina

- MacWorld:

Ipad Air 2 slår konkurrenterna med hästlängder


- MacWorld:

Så fungerar Apple Pay i praktiken


- MacWorld:

GT Advanced Technologies

Avslutat samarbete minskar chansen för safirglas i Iphone


- MacWorld:

Apple Pay fungerar redan internationellt


- MacWorld:

Hur använder jag sdhc-kort på Macbook Pro?

Så får du över bilderna snabbt från minneskortet


- MacWorld:

Skilsmässa - då föddes idén till en ny app