I förra veckan hölls en tillställning kallad ”Silicon Valley Comes to Cambridge” i den brittiska staden med samma namn. En av talarna var Greg Joswiak, chef för marknadsföringen av Apples mobila produkter. Wall Street Journal rapporterar om fyra viktiga lärdomar ”Jos”, som han kallas, tagit från sina 20 år på företaget.

  • Fokus – ”Apple är värt 30 miljarder dollar men vi har färre än 30 produkter. Jag vet inte om det någonsin har gjorts så förut... folk tror att ’fokusera’ betyder att man säger ja till det man har fokus på men det betyder det inte alls. Det betyder att man säger nej till alla hundratals andra bra idéer man får.”
  • Enkelhet – Kanske Steve Jobs allra viktigaste visdomsord till alla ”undersåtar” på Apple. Joswiak talar om vikten av att börja enkelt, utveckla en idé (vilket naturligt leder till komplexitet) och sedan förenkla och förenkla tills den är klar.
  • Mod – Joswiak talar om mod som en av hörnpelarna på Apple, och företaget är mycket riktigt känt för att inte dra sig för att sluta använda äldre tekniker trots att dessa fortfarande används av många.
  • Att vara bäst – ”Om du inte kan gå in på en marknad och vara bäst, gå inte in... på Apple är vi inte intresserade om vi inte kan vara bäst”.

Mycket av detta känns förmodligen bekant och det märks att Joswiak har gått i Steve Jobs skola.