Mest läst just nu

MacWorld

Mät Macens prestanda med Novabench

Meny

Håll debatten levande

Frågor om vårt kommentarsystem, se vår FAQ: idg.se/faq

Kommentatorn ansvarar själv fö;r sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Jobs knäckte problemet med tv

Halleluja..

2011-10-24 08:30

..på det.

Breeder

har jag missat något eller?

2011-10-24 08:39

...vad har Apple löst med sin Apple TV?

Carlz

har jag missat något eller?

2011-10-24 08:46

du missade att läsa artikeln :)

DLang

har jag missat något eller?

2011-10-24 09:51

..jag har läst den, men fortfarande ersätter inte Apple TV mitt comhem-abonemang med boxar och dyl, så vad har han löst?
Jag får fortfarande vänta på serier som släpps i USA/Asien före här..
Jag kan fortfarande slippa att gå på bio med 20 stycken förorsungdommar som pratar i mobiltelefon och skriker, och se filmen hemma på premiären.
Jag måste fortfarande ha "50" olika kanaler för att se olika sport-serie-evenemang, och då händer det dessutom att man får för sig att inte sända dem live.
osv. osv..

Jag ställer frågan igen; Vad har han löst för mig?
(Jag är inte påläst så frågan är öppen.)

Carlz

har jag missat något eller?

2011-10-24 09:53

Wait and see you will be amazed by AMT = Apple Magic TV...

Kookaburra

har jag missat något eller?

2011-10-24 10:04

haha
Skall jag tolka det som ironi över produkten eller över att den kommer att bli bättre framöver?

Carlz

har jag missat något eller?

2011-10-24 09:54

Apple TV är en hobby. Det Jobs har löst har inte kommit ut på marknaden än. Det lär vara mycket jobb kvar att få stofilerna i tv-branschen att inse nyttan med lite nytänk.

Apple vill ju inte göra samma miss som Google gjorde med GoogleTV. TV-operatörerna var inte med på tåget och t o m aktivt hindrade GoogleTV från att funka som tänkt.

EnDumEn

har jag missat något eller?

2011-10-24 10:03

okej, så i dagsläget är det inget som förändrat marknaden, men dock j*kligt kompetent hårdvara.
:)

Carlz

har jag missat något eller?

2011-10-24 10:05

Precis, jag tycker det står beskrivet ganska tydligt i artikeln:
"I många år har det ryktats om att Apple ska ge sig in i tv-branschen, men det närmaste företaget hittills kommit är Apple TV som uppenbarligen inte gör hela grejen med tv lättare utan mest bara är ännu en apparat i tv-hyllan.

Vad Steve Jobs ville var, så klart, att göra samma sak för tv som han redan gjort för datorer och telefoner - att förvandla något omständligt och trist till något lekande lätt som kliver åt sidan och bara hjälper dig ha roligt."

EnDumEn

har jag missat något eller?

2011-10-24 10:28

apple tv är väl som en ipod touch, iphonen(tvn) är inte släppt än för det är inte redo.
För dom som inte har råd ett billigare alternativ, för att få större kundbas (attraktivare plattform för utvecklare), testa på innan man går hela vägen.

TV bör komma.

TruB

har jag missat något eller?

2011-10-24 14:52

Presis, och läs nu artikeln igen för endera har du inte läst den eller så är läsförståelsen inte den bästa.

Juan_

(Inlägget är borttaget av moderator)

2011-10-24 09:34


(Inlägget är borttaget av moderator)

2011-10-24 10:01


har jag missat något eller?

2011-10-24 10:20

Helt onödigt att komma med sådana tillmälen. Vad krävs det för förmåga att skriva en kommentar som din egen?
Det är lätt för någon som inte är Macoholist att missta Apple TV med det som Jobs pratade om.

Putte Fnasker

har jag missat något eller?

2011-10-24 11:07

Men då måste man kanske läsa artikeln?

Är det för mycket begärt?

Eidophor

har jag missat något eller?

2011-10-24 12:06

Även artikeln förutsätter en viss kunskap om Apples ATV och den nämns så flyktigt att det är lätt för en oinsatt person att missförstå.
Men oavsett om det skulle framgå av artikeln eller inte, anser jag att rena nedvärderande kommentarer såsom den ovan är helt onödiga då de inte tillför någonting till att förklara missförståndet eller föra diskussionen framåt.

Hare bra

Putte Fnasker

har jag missat något eller?

2011-10-24 18:29

Japp, du har rätt. Min kommentar var helt onödig och rent utsagt dum. Ett hjärnsläpp...

Jag ber om ursäkt!

Eidophor

Vad behöver man "lösa"?

2011-10-24 08:51

Nu är jag kanske inte riktigt lika duktig på det här som Jobs. Men vad sjutton behöver man egentligen "lösa" med en tv?

En teve löser problemet att visa bild och ljud. Om bild och ljud kommer från en sändning via antenn eller satelit eller om den kommer via en dator, tv-spelskonsoll eller annat bryr sig oftast teven inte om. Det enda som behöver lösas är väll hur man får in bilden i teven. Och med hdmi så är det väll istort sett löst?

Smetad Anarkist

Vad behöver man "lösa"?

2011-10-24 08:55

Han ville väl lösa problemet med att man har flera olika källor som måste kopplas in till TV. Spelkonsoll, dekoderbox, mediaspelare, mm. Apples ideal är ju att det bara skall finnas en källa: Apple.

Count Zero Interrupt

Vad behöver man "lösa"?

2011-10-24 09:35

Apple bör byta till namn till Sanningsministeriet ehuru kanske Ni redan visste.

Martin X

Vad behöver man "lösa"?

2011-10-24 10:22

går tyvärr inte, det är redan upptaget av google som även har mutat in storbror ser dig!
Underbara nya värld. Hail gratis, hail google!

Prontor

Vad behöver man "lösa"?

2011-10-24 10:43

Vad har hagel med google att göra? Hail = hagel

Apples nya slogan, ett OS, en hårdvara och en ledare..

Martin X

Vad behöver man "lösa"?

2011-10-24 09:04

...och här skulle Henry Fords ord innan bilen passa utmärkt. Något i stil med "Om man frågar folket vad de vill ha så vill de ha en snabbare häst." Jag tycker Apple tydligt visade att det fanns mycket att göra på mobilfronten när de släppte iPhone. Jag tror LÄTT att de skulle kunna göra något lika bra med våran TV och alla dessa burkar etc.

ConnyW

Vad behöver man "lösa"?

2011-10-24 10:44

Likheten med Apple och Ford är slående. Ett tag fanns deras telefoner även bara i Svart, numera kan även få den i vit.

Martin X

Vad behöver man "lösa"?

2011-10-24 14:55

Kanske det är det som inspirerat Apple, ford som går att få i alla färger bara den är svart.

Juan_

Vad behöver man "lösa"?

2011-10-24 09:09

TV kommer via antenn, analogt, digitalt och kodat eller okodat. Sen kommer det via IP-nät kodat elelr okodat. Sen så kan man köpa periodiska koder via abonnemang eller tillfälliga (PPV) via webkoder eller "app" -koder.

Det här är väl bara ett fåtal av alternativen ety jag inte är någon tevemänniska. Men visst finns det potential för att göra det enkalre?
Och som alla vet så blir en marknad större om den är lätt att nyttja. Och alla blir villigare att lämna ut betalkortsinformation om det räcker med några få ställen...

tva

Vad behöver man "lösa"?

2011-10-24 09:39

For mange kanaler og for dårlig innhold med alt for mange "re-runs" og alt for mye reklame er et problem.

Spesielt fordi navigering, filtrering og organisering er så dårlig at det reduserer opplevelsen. Det gjelder de fleste "boxes" og de fleste tv-leverandørene.

Jeg betaler gjerne litt mer om jeg slipper å bla igjennom alt søplet.

Omaha

Vad behöver man "lösa"?

2011-10-24 10:02

är det iNorsk det där?

Christian Nissen

Vad behöver man "lösa"?

2011-10-24 09:52

En TV är en av de tekniska apparater som har utvecklats minst de senaste decenniet. Det enda som har hänt är bättre bildkvlalitet, tunnare och lägre pris. Insidan har däremot bara blivit sämre. Krångliga menyer, slöa kanalbyten, buggig mjukvara överlag. Det finns MASSOR att göra på den fronten.

Släng in en Apple A5 i en TV med en vidareutvecklad version av ATVs iOS. Inbyggd Siri, och stöd för appar. Stöd för Airplay så att jag enkelt kan få över kanaler till iPaden/iPhonen. Där har du direkt en branchändrare av stora mått!

Exempel på hur grymt Siri hade varit i en tv:
http://tech.fortune.cnn.com/2011/10/09/apples-siri-a-tv-remote-that-you-can-talk-to/

EnDumEn

Finns redan

2011-10-24 10:56

Intressant att historien upprepar sig hela tiden. Det du efterfrågar finns redan:
"menyer, slöa kanalbyten, buggig mjukvara överlag."

Vi har kört Windows Media Center som vårt primära interface till allt media-betonat hemma (inlkusive vanlig tv) sedan 6 år tillbaka. Snygga lätta menyer, bara funkar. Det enda felet är att det kräver en hel Windows dator bakom kulisserna för att rulla. Detta skulle varit en burk (som Apple TV) så att otekniska användare fick en enklare pryl att sköta om.

"Exempel på hur grymt Siri hade varit i en tv:
http://tech.fortune.cnn.com/2011/10/09/apples-siri-a-tv-remote-that-you-can-talk-to/"

Detta kommer inom en månad till X-boxen. Nästa uppdatering kommer att ge stöd för streamad TV över nätet och ett antal kanaler både i USA och i Europa (dock tyvärr inga svenska kanaler i första steget). Har man en Kinect till Xboxen så kan man prata med den också. Byta kanaler, pausa, snabbspola m.m. går att styra med röst.

Men som vanligt så lyckas aldrig Microsoft göra reklam så att alla får höra att detta finns. Så Apples stora fördel är ju att de dels har ett inarbetat märke som har hög status bland vanligt folk. Samt att Apple alltid lyckas marknadsföra sina prylar. Om inte Microsoft skärper sig så kan mycket väl Apple ta över ledningen här också...

Spännande att se hur detta utvecklas...

Bruno Horvat

Finns redan

2011-10-24 10:59

Ja, allt är ju relativt. MS klarar sig dock inte hur mycket de än skulle marknadsföra sig då WMC är en riktigt kass produkt jämfört med vad som skulle kunna vara. Det är inte det minsta intuitivt eller snabbt eller användarvänligt.

Kinect har bara kommando-baserad röststyrning, inte som Siri där du kan formulera dig hur du vill.

EnDumEn

Finns redan

2011-10-24 11:07

"Det är inte det minsta intuitivt eller snabbt eller användarvänligt."

Där snackar du i nattmössan. Alla vänner och speciellt deras fruar har varit jätteimponerade av WMC hemma hos oss. Flera av dem har skaffat det för att deras fruar (!!) har krävt det då det är så lätt att spela musik och visa bilder, spela in tv-serier m.m.

På vilket sätt kan du styrka dina påståenden?

Bruno Horvat

Finns redan

2011-10-24 11:11

Ja, när det väl är uppsatt och funkar som det är tänkt är det säkert ok sett ur dagens konkurrens. Men vägen dit är långt ifrån var mans kunskap. Bara att se till så kanalerna funkar som de ska är ju ett meck. Men det skulle gå att lösa på så mycket smidigare sätt. I dagsläget ger det inte mycket större nytta än en DLNA-kopplad tv. (som är betydligt enklare att installera)

EnDumEn

Finns redan

2011-10-24 11:16

Det är ju precis det jag säger. Det skulle varit en box som bara fixade setupen enklare. Håller med dina klagomål. Men när det väl är uppsatt så är det grymt bra.

Jag gillar DLNA tänket och hoppas att detta sprider sig till mer och mer prylar. Men en DLNA kopplad TV ger inte automtiska inspelningar av TV-Serier. Vilket är en killer feature för många otekniska hemmafruar.

Fast går vi över till Streamad TV On-demand så kanske hela behovet av att spela in försvinner. Men då måst det vara betydligt enklare och snyggare än idag.

Bruno Horvat

Finns redan

2011-10-24 11:18

Jo, om du har en inspelningsbar digitalbox så har alla den funktionen. Men det är som sagt, ytterligare en grej i tv-bänken.

EnDumEn

Finns redan

2011-10-24 11:20

Precis. Vi har levt med bara en enda fjärrkontroll vardagsrummet i 6 år nu. Också en killer feature för hemmafruar :-)

Bruno Horvat

Finns redan

2011-10-24 11:22

Det har vi oxå i princip lika länge. Logitech Harmony heter den. ;)

EnDumEn

Finns redan

2011-10-24 11:36

Du vet om att du tidigare klagade på:

"intuitivt eller snabbt eller användarvänligt."

Och sedan kör du en Logitech fjärris :-)

Bra prylar, men inte vad jag skulle kalla intuitivt. Fyra pilar en "enter knapp" och en backknapp - det är allt man i princip behöver veta om för att sköta WMC. Inga funderingar på vilken pryl som fjärrisen styr just nu och behov av att byta läge m.m.

Flera av vännerna hade faktiskt mulitfjärrisar för sina prylar men de tyckte ändå att WMC var enklare. Men smaken är som baken...

Bruno Horvat

Finns redan

2011-10-24 11:40

Skojar du eller?
Hur kan något vara enklare än att trycka på knappen "titta på tv", så startas allting. Samma med "spela PS3" t ex. Installationen av fjärren är oxå riktigt smidigt, bortsett segt interface. Du behöver bara ange vad du har för enheter i tv-bänken, sen får du fylla i ett frågeformulär ifall din hemmabioreceiver ska spela ljudet från digitalboxen mm. Sen är det klart.

EnDumEn

Finns redan

2011-10-24 15:01

hoho, tala om att missa skogen för alla träd :D

Juan_

Vad behöver man "lösa"?

2011-10-24 10:39

Pixlar på skärmen och ljud i örat är avklarat. Problematiken är väl mer hur man kopplar bort kanalsystemet och baserar allt på TV-program istället. Det är kul att det finns en tablå och så länge alla svalde en dyrköpt utskickad ström i realtid så var det det enda sättet att göra det på.

TV-branschen måste gå närmare fokus runt själva programmen och det som kallas video-on-demand, alltså att kunna se något när som helst. Vissa grejer sänds live, men det finns ingen anledning att alla måste sitta limmade klockan nio framför fyran för att se House. Det finns anledning att de då kanske släpper House och att man får titta när man vill.

Produktionsbolagsbranschen fattar detta eftersom alla plöjer en säsong av 24 var och varannan helg. Men kanalbranschen ser att detta blir deras död.

JesperEC

Vad behöver man "lösa"?

2011-10-24 13:00

Han ville väl göra så att en apple tv endast kan använda apple produkter. dvs ännu mer inlåsning från inlåsningsmästarna i Apple

Mr 8

Lösningen

2011-10-24 09:03

En jättestor iPad.

inspiro

Lösningen

2011-10-24 09:07

Ja, där man bara kan titta på tv-program som i förväg är godkända av Apple.

PeterLan

Lösningen

2011-10-24 09:11

Ja. För det vet vi ju. På itunes finns bara böcker som Apple godkänt. Bara filmer som Apple godkänt. Bara musik som Apple godkänt. Det vet man ju. Det har man ju hört. Det vet ju alla hur det är. Det har man ju fått sig till livs. Sånt hör man ju. Det vet man ju.

tva

Lösningen

2011-10-24 09:22

Då är det dags för dej att lära dej vad du numera vet och släppa den korkade sarg du så frenetiskt kramar:(

>> <<

Lösningen

2011-10-24 09:36

Ja, nådde om tv kan köra en app som innehåller sex , då blir det censur.

Martin X

Lösningen

2011-10-24 09:38

Skaffade den senaste Smart TVn som skall va det senaste gränssnittet med den enklaste användningen etc. Visst den är ok, men samtidigt ljusår ifrån vad jag egentligen vill ha.

Dessa gamla gubbar på Samsung och Sony borde flytta på sig och låta ett par 20 åringar styra istället, för dom har det tydligen inte i sig längre. Samtidigt sätter dom ingen press på filmbolagen.

Detta vill jag ha i en optimal värld:

En IPAD-TV där man kan använda den befintliga appstore, touch för enkla uppgifter, troligtvis iphonefjärr och någon röst och motion navigering istället för den klassiska fjärrkontrollen (en bättre variant av kinect). Även stöd för tangentbord. Bra hårddisk. Alla mina devices pratar/delar med varandra, inga gränser. Allting händer LIVE.

Sen har vi tjafset om innehåll.
Pren. på kanalerna jag VILL se inte dom jag tvingas på. Alla länders kanaler skall kunna väljas inga gränser. Jag skall kunna välja hur länge jag skall se en kanal, månad/vecka/dag/timme.

All material i HD.
Rättigheter att se/hyra/köpa ALLA filmer & serier till ett vettigt pris.
Upphöra med filmbolagens licens/rättighetstrams, om jag vill ladda ner/streama hela säsongen av lost eller solsidan eller whatever via tvn så skall jag kunna göra det.

Innehållet skall va utan begränsningar, sluta upp med region 1,2 etc det dog förra milleniumet. Detta är nog den största utmaningen att få filmbolagen att fatta.

Vad missade jag?

Asymmetric

Lösningen

2011-10-24 09:54

du missade att din TV ska drivas av kranvatten!

touch + TV?? åfan? tycker det redan nu är svårt att hålla skärmen ren.

devices som pratar: DLNA funkar fint tycker jag.
hårddisk: min TV är kopplad till min NAS, jäkligt smutt.

rewdboy - http://blog.rewdboy.com

Lösningen

2011-10-24 10:04

Det går säkert att lösa,med lite nano produkter;)

Ang devices och hårddisk så är det viktiga inte Teknik bakom, utan att det är enkelt att installera och använda.

Jag säger såhär, om min farsa kan få det att funka så har du lyckats.

Det är det som ingen klarar, göra tekniken enkel.

Asymmetric

Lösningen

2011-10-24 10:33

med min DLNA så är det bara ett tryck på fjärren för att få tillgång till all musik (använder jag iofs inte) och film jag har på min NAS från min TV. ingen installation whatsoever krävs. sen kan iofs gränssnittet snyggas till, det erkänns.

rewdboy - http://blog.rewdboy.com

Lösningen

2011-10-24 10:43

Jepps, men samtidigt hur skall en oteknisk person hantera en NAS, även där måste det finnas en röd tråd hela vägen igenom. Simplicity to infinity...and beyond;)

Asymmetric

Lösningen

2011-10-24 14:49

hehe, den får ju du installera åt den otekniske!
:-)

men totalt sett så borde de ju vara simplare med en central NAS än en massa separat lagring. tänk familjens fotosamling: najs att kunna smälla upp dessa på 50-tummaren i vardagsrummet like enkelt som att kolla på dom på laptopen eller PS3an!

rewdboy - http://blog.rewdboy.com

Lösningen

2011-10-24 18:27

Då känns en AppleTV och airplay som ett vettigare alternativ än DLNA. I alla fall om man har en iPhone/iPad/iPod. Då är det ju någon av dessa iEnheter som agerar touchfjärr/källa. AppleTV'n ger ju ett snyggare och snabbare gränssnitt. Möjligheten att kunna hyra film. Men det stora är ju möjligheten att kunna spela upp allt direkt från tex iPhone, tänker på playkanaler, LiveTV, youtube, bilder, spotify och allt annat du kan köra i din iEnhet. AirPlay är ju inte alls lika låst som DLNA blir. Kräver ju att google m.fl integrerar dlna på ett liknande sätt som apple gjort med sitt airplay så blir det väl mer användbart även med övriga mobil/surfplattemärken

Men innan dess så är ju en AppleTV att föredra i min värld. Skulle Apple släppa en tv med inbyggt appletv och gärna vidareutveckla den så den kör appar m.m direkt i tv'n så skulle branschen i övrigt sätta lite fart. Vilket skulle behövas.

XpeaKer

Lösningen

2011-10-24 18:31

Håller med, jag vill bara att Apple sparkar branchen hårt i röven så att dom börjar anstränga sig lite, det kommer nog, snart.

Asymmetric

Lösningen

2011-10-24 10:03

Samsung ska fan inte göra gränssnitt och Sony? Jag är inte så säker på att detta är en parodi:

http://www.youtube.com/watch?v=8AyVh1_vWYQ

Det finns nog en hel del att göra på tv-sidan...

Meniac

Lösningen

2011-10-24 10:23

Ah... the onion news network. sjukt bra satir och sarkasm. De har gjort en variant inom sport också, the sportsdome tror jag den heter.. den är också kul.

Så ja, det här är fejknyheter med glimten i ögat, men bra genomfört så det känns äkta.

snowflake2

Lösningen

2011-10-24 12:26

Brilliant! Det är ju precis så det är... haha

ConnyW

Lösningen

2011-10-24 19:49

Sjukt stört, jag måste tydligen registrera mig på Youtube för att få se klippet eftersom det kan innehålla svordomar, eller nåt. Apple-TV (fullversionen) blir väl likadant, allt knyts till något Apple-ID och kontokort, även om man bara vill se gratisprogram. (Det är iaf onödigt svårt att registrera sig på App-store eller Itunes utan kontokort)

Egentligen behövs bara 2-3 displayer i ett hem (folk brukar ju ha 2-3 TV-apparater, vad det verkar) och sedan en "burk" kopplad till nätet - burken kan sedan (trådlöst) förse en bunt displayer med whatever program man abonnerar (etc) på. Min TV, med DLNA, Youtube-klient och lite annan skit är ju redan (efter 1 år) hopplöst föråldrad, jag ser det mesta via HDMI-kabeln från min dator (som har en 79kr fjärrkontroll) - bättre mediaspelare går ju inte att få, den klarar SVT Play om inte annat.

Har Apple-TV kommit med riktiga HD-sändningar än förresten?

mktst

Lösningen

2011-10-24 17:55

Väldigt bra idéer :)

Seesam

jobs ledarskap....

2011-10-24 09:11

var att vara en tyrann och despot gentemot sina medarbetare enligt den radio intervju jag hörde i morse, skulle inte vilja ha en sån som chef!

>>Tummen Ner<<

>> <<

jobs ledarskap....

2011-10-24 09:15

< http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2391785,00.asp#fbid=liR8ROr0088 >
< http://www.glassdoor.com/Reviews/Apple-Reviews-E1138.htm >

tva

Jobs, en av världens sämsta chefer

2011-10-24 09:16

http://www.svd.se/naringsliv/steve-jobs-ingen-bra-chef_6576171.svd

>> <<

Jobs, en av världens sämsta chefer

2011-10-24 09:24

Bra länk. Tack för den uttömmande länken. Nu fick man ju allt klart för sig. Där fick man ju massa tydliga exempel på vad du menar.

tva

Jobs, en av världens sämsta chefer

2011-10-24 09:32

Japp, så var det utrett. Nu vet vi varför Apple har gått så fruktansvärt dåligt de senaste 10 åren. Inte bara cencur och inlåsning utan också en tyrann till ledare. Rena Nord Korea.

Nu när tyrannen gått ur tiden kommer molnen att skingras och det goda ljuset från Android solen att lysa på de förtryckta arbetarna och de få hjärntvättade kunder som köpt in sig i sekten.

Håhå jaja...

Eidophor

Jobs, en av världens sämsta chefer

2011-10-24 09:40

Kanske därför Sverige har gått så dåligt, just pga platta organisationer och svaga ledare.

Martin X

Jobs, en av världens sämsta chefer

2011-10-24 09:35

Men du kommer nog >>aldrig<< att fatta :(


Säger allt:"Han kunde ibland vara väldigt, väldigt elak mot folk."

>> <<

Jobs, en av världens sämsta chefer

2011-10-24 09:39

Ärlig ledarstill. Kan inte förstår att man dålig chef bara för man är ärlig. Då är någon Ljugholt ledarstill värre, där man vräker allt skit på assistenten.

Martin X

Jobs, en av världens sämsta chefer

2011-10-24 09:43

Jag skall vara helt ÄRLIG nu mot dej :
- Jag tycker att du är en idiot och dum i huvudet!

Känns min ärlighet bra?

NOTA BENE:-Är bara ett exempel så jag menar inte detta så där personligen om någon skulle uppfatta det så!

>> <<

Jobs, en av världens sämsta chefer

2011-10-24 09:50

Jag tror nog att han utvecklade vidare, - Jag tycker att du är en idiot och dum i huvudet, för att bla bla bla.

Det finns faktiskt många idioter som behöver höra det, för att ändra sig. Jag tar sanningen istället för falskhet (där jag ändå vet att du ljuger) anytime.

Asymmetric

Jobs, en av världens sämsta chefer

2011-10-24 10:03

Jag tro tycker du är ett sinnesslött blodskams offer..:-)

Nu är jag tveksam till att Steve Jobs uttryckte sej så, utan han ställde nog bara krav på folket omkring honom. Skall man lyckas kan man inte ha in kvoterade muppar på chef positioner, utan det måste vara människor som klara av presterar.

Annars blir det bara sosseröra av allting,

Martin X

Jobs, en av världens sämsta chefer

2011-10-24 10:55

Min erfarenhet efter snart 30 år i arbetslivet både i och utanför Sverige:

Ledare måste leda - både i handling och med en tydligt vision. De måste vara starka och villiga att ta strid. Några av mina bästa chefer har varit riktiga skitstövlar då och då men trots detta var de bra ledare.

Det kan bli för mycket koncensus och medbestämmande, så mycket att organisationen stryper sig själv.

Jag tror att Steve Jobs gick en balansgång som var svår. Han kunde säkert vara ett svin ibland men genom sin klara vision och hängivelse fick han sina medarbetare med sig.

Eidophor

Jobs' last theorem

2011-10-24 09:51

"Jag har ett i sanning underbar lösning till TV frågan, men marginalen är alltför trång för att rymma detsamma."

Super-cali-fragilistic-expi-ali-docious

Jobs last theorem

2011-10-24 09:58

Marginalerna på premium TVs är rätt höga speciellt om man har en egen försäljningskanal som Apple har....
Dessutom lär Apple lansera ett fåtal modeller istället för de tusentals mer eller mindre samma varianter av TV-modeller som Snusmang etcetera lanserar årligen..

Kookaburra

Jobs last theorem

2011-10-24 10:17

Precis, Vad är det egentligen som skiljer kostnadsmässigt för tillverkaren mellan en sån här:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=844466

Och en sån här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=891572

Bortsett utvecklingskostnader då. När tvn väl produceras är det nog inte stor skillnad.

EnDumEn

Jobs last theorem

2011-10-24 10:36

"Precis, Vad är det egentligen som skiljer kostnadsmässigt för tillverkaren mellan en sån här:"
Den dyrare har väl lite mer finesser och bättre panel vilket kostar mer vid tillverkning men tillverkningskostnadsskillnaden är nog inte mer än säg en femhundring sen tillkommer ju flertalet påslag vilket höjer utpriset rejält..

Kookaburra

Jobs last theorem

2011-10-24 10:41

Framtiden för TV är inte Facebook och Twitter apps, utan "content creation", dvs tittaren väljer själv vad han vill se, inga mer dedikerade TV-kanaler. Vi är redan nästan där med alla play tjänster. Vad som behövs är en tjänst där allt samlas under ett tak, strömmande video med en simpel box kopplat till internet och TVn. Det företag som kan komma med en lösning med en rimlig månadskostnad (säg <350kr/månad) där jag kan se filmer och program från MÅNGA produktionsbolag får mina pengar.

Problemet är att vi vill egentligen ha en slags Spotify fast för TV, och med tanke och hur mkt Spotify gänget kämpade för att få de olika musikbolagen med på tåget så tror jag knappast att det blir lättare med produktions/filmbolag (samma sak med Voddler).

Super-cali-fragilistic-expi-ali-docious

Jobs last theorem

2011-10-24 11:04

Jag tror du har helt rätt. Kanalmodellen är inte speciellt relevant i dag.

Jag skulle gärna betala en fast summa per månad för att få tillgång till de 10-tal TV serier some jag följer. Kan laddas ned till min TV under natten och sedan tittas på när jag har lust och tid.

Utan reklamavbrott, givetvis!

Jag tror inte produktionsbolagen inom film och TV är like svårflörtade som musikindustrin. Om några starka aktörer som t ex Apple och Amazon lägger pengar på bordet så är de nog lika värda som TV bolagen.

TV:n blir som någon nämnde tidigare, en gigantisk "iPad".

Eidophor

Jobs last theorem

2011-10-24 11:12

Du glömmer att de flesta TV-bolag drar in väldigt mycket pengar på sponsring och reklamförsäljning så det ska rätt mycket till för att de ska släppa sina serier som de ofta har finaniserat hipp som happ.

Kookaburra

Jobs last theorem

2011-10-24 12:37

Helt sant. Helt reklamfritt tror jag inte vi kommer undan. Man skulle kunna varva en flat rate med obegränsad tillgång med reklam. Reklamen kan ju då dessutom skräddarsys till tittaren, till skillnad mot hur den är idag med "carpet bombing" metoden.

Sen är det naturligtvis också upp till företagen som gör reklam att inse att det ligger mer pengar att tjäna på denna metod. Det blir lättare att nå ut till företagets målgrupp, större chans att tittaren ser reklamen istället för att byta kanal, sänker volymen etc.

Ett annat problem är naturligtvis också bandbredd, jag tror 4-5 Mbit är minimum för en HD sändning, och det är inte alla som har.

Super-cali-fragilistic-expi-ali-docious

Jobs last theorem

2011-10-24 18:28

Man kan tänka sig reklamfritt för en viss kostnad och med reklam för en lägre månadskostnad. Därtill kan man differentiera priserna med avseende på programmens aktualitet. Om du måste se ett avsnitt av en viss serie vid första tillfället eller ett sportevenemang i direktsänding (realtid) så kan man givetvis ta ut en premie för det.

Tror detta blir den framtida modellen.

Eidophor

TV-apparater är tydligen omständligt svåra...

2011-10-24 10:30

...för en viss grupp människor. Tur att det är någon som hade visioner om att göra det lika lätt för dessa som för oss andra.
Själv tycker jag att brödrosten är jäkligt knepig och omständlig med massor av val och inställningar för att nå målet. Det borde kunna gå att göra enklare.

Smala Elefanten - När man pratar om trollen har man livlig fantasi.

TV-apparater är tydligen omständligt svåra...

2011-10-24 18:21

"Själv tycker jag att brödrosten är jäkligt knepig och omständlig med massor av val och inställningar för att nå målet."

Inbyggd brödrost är väl något man får om man köper en telefon med det mångfacetterade Android? De ska ju klara av det mesta, så en så banal sak som att rosta bröd är säkert lätt fixat. :P

star-affinity

TV-apparater är tydligen omständligt svåra...

2011-10-24 21:51

Fast om jag nu måste välja så tar jag faktiskt en brödrost alla dagar i veckan framför en seg kärring som inte förstår svenska. ;-D

Smala Elefanten - När man pratar om trollen har man livlig fantasi.

TV-apparater är tydligen omständligt svåra...

2011-10-24 18:33

TV apparaten i sig är ju inte komplicerad, speciellt om man går direkt med kabel in i den. Men, med kabel-TV box, mediaspelare mm mm blir det lätt en uppsjö av burkar och fjärrkontroller. Jag tror Apple siktar på en lösning i stil med iMac - allt i ett, sannolikt med iOS som bas och med iPad, iPhone etc som fjärrkontroll.

Eidophor

TV-apparater är tydligen omständligt svåra...

2011-10-24 22:05

Precis, tv-apparaten i sig är inget problem att lösa, även om jag skojade med det då det lät lite som att det var där Jobs tyckte det var svårt enligt artikeln. Och därför tror jag heller inte att det är någon fysisk pryl som skall till/ersätta något som redan finns som skulle kunna göra tv ännu bättre.

Det hjälper trots allt inte om det inte går att få precis allting från en och samma tjänsteleverantör - vilket är det som är problemet idag och som kräver flera olika boxar och abonnemang och snårigheter. Och hur magisk låda man än skapar så tror jag inte att Com Hem, Viasat, Boxer, Canal Digital, kanalerna som sådana osv osv skulle kunna enas om att släppa allting under ett gemensamt paraply (läs: att det skulle räcka just med en låda och ETT abonnemang) för ett hundraprocentigt utbud av kanaler och tjänster.

Men jag blir ju klart nyfiken på vad "knäckt problemet" faktiskt syftar på; då tänket att ha en enda "tjänsteleverantör" knappast är något nytt ens för mig, och dessutom heller inte saknas tv-apparater med inbyggda boxar etc.

Smala Elefanten - När man pratar om trollen har man livlig fantasi.

Helt rätt

2011-10-25 14:55

Självklart kommer Apple att vända upp och ned på rörligt tv media. Jag tror på vi kommer att få se mer av profilprogram och att kanaler som svt tv4 kanal5 försvinner med tiden. Typ program som äntligen hemma lever ett eget liv utan tv4. UG på svt lika så. Kanalerna med sina satta tablåer och profilerings strategier slipper vi äntligen. Utbudet blir enormt och äntligen slipper vi program som idol, Lotta på Liseberg.

Vinsten för tittaren är obeskrivlig, vi får makten över innehållet. Förloraren blir kanalerna som vi känner dom idag.

ahall

Comments powered by Disqus

- MacWorld:

Mät Macens prestanda med Novabench

Apple

- MacWorld:

7 saker du måste ha koll på (v. 51)

- MacWorld:

Nya rykten om Steve Jobs-filmen


- MacWorld:

Så mycket har Apple lagt på egna aktien


- MacWorld:

Jeff Williams

Apple kritiserar uppmärksammat BBC-reportage


- MacWorld:

Få snabb datumkoll med Day 0


- MacWorld:

Snabbaste lösningen för Ipad som extern skärm till Macen


- MacWorld:

Iphone

Så många Iphone säljs under julkvartalet