Att köpa skärmar i dag är inte lätt. Tillverkarna är många och antalet modeller som spottas ut från var och en av dem är obegripligt stort. Som konsument är det svårt att se varför en 24 tum stor Dell kostar tre gånger så mycket som en snarlik modell från Benq. Därför vänder vi oss till siffrorna som presenteras med de olika enheterna. För där måste väl sanningen stå. Eller?

Om du inte orkar läsa resten av artikeln ska jag redan nu avslöja att svaret är nej. Det finns flera orsaker till detta, men det främsta är att det inte finns någon guldstandard för hur skärmarna ska testas. Mätmetoderna är alltså helt upp till tillverkaren, och därför kan vissa företag presentera siffror som är tusenfalt gånger bättre än konkurrenterna – trots att du inte kan se någon skillnad på bilden.

Kontrastfusket
Låt oss börja med att titta närmare på kontrastförhållandet. Värdet representerar relationen mellan ljusstyrkan i vitt och svart vid ett givet tillfälle. I praktiken är det här bara av intresse när du tittar på filmer som utspelar sig på natten, eller om du lirar mörka spel. Men även då måste du sitta i en dunkel miljö eftersom externt ljus påverkar. Batman i ett kolsvart rum, alltså.

Överlag går det att säga att ett högre värde är bättre. Om du mäter från en äkta bild med skärmen anpassad för vanlig användning, vill säga. Men tyvärr kommer siffran i ­annonserna i regel inte från ett sådant scenario. ANSI-standarden – som använder en schackrutig bild – ställer nämligen inga krav på rummet. Detta utnyttjar tillverkarna genom att använda omgivande ljus för att ge rätt resultat.

Trots detta är det svårt att få mer än ett tusental i resultatvärde, vilket har fått tillverkarna att börja använda ett nytt begrepp: Dynamiskt kontrastförhållande. Här finns det inget definierat sätt att mäta nivån, men i princip mäter man från en konstruerad ­svärta där skärmen till och med kan stänga av vissa delar av ytan.

Det här gör det enklare att skruva upp siffrorna, och flera tillverkare visar sju- och ­åttasiffriga värden. Eller oändligt, om skärmen verkligen är av. Tyvärr är den praktiska skillnaden noll eftersom du normalt tittar på ­dess innehåll i stället för att beundra den elektroniskt avstängda skärmen.

Detta hindrar inte leverantörerna från att använda resultaten i reklamen. Somliga företag ”glömmer” dessutom att tala om att det är den dynamiska siffran de visar. Heder där till Apple för att de visar det statiska värdet. Men oavsett vad de olika märkena väljer att presentera är det alltså bara skräp som inte kan användas för jämförelse.




Sida 1 / 3

Innehållsförteckning