Efter att Apple i går skickade ut ett pressmeddelande där företaget förklarar varför iPhone samlar in användarnas position ställde Steve Jobs, Phil Schiller och Scott Forstall upp på en telefonintervju med Wall Street Journal.

På frågan om varför Apple tog så lång tid på sig att möta kritiken uppger Steve Jobs att alla ville vara helt på det klara med hur tekniken ska förklaras lättförståeligt.

– När folk anklagar oss för saker så vill vi först ta reda på sanningen. Det tog ett par dagar för oss att undersöka alla dessa uppgifter. Sedan behövde tid för att skriva en förklaring som förklarar tekniken på ett enkelt sätt, och här är vi nu en vecka senare, säger Steve Jobs till Wall Street Journal.

Under intervjun förklarade Apples programutvecklingschef, Scott Forstall, varför iPhone samlade in så mycket information jämfört med exempelvis Android som endast samlar in en begränsad mängd positionsinformation.

– Vi bestämde oss för att sätta storleken på databasfilen till två megabyte, halva storleken jämfört med en mp3-låt. Vi upptäckte i efterhand att det är ganska stort och räcker för att samla in information under en väldigt lång tid, säger Scott Forstall till Wall Street Journal.

De tre företagscheferna vidhöll dock att informationen som samlades in var anonym och används endast bland annat för att förbättra tiden det tar för gps-mottagaren att fastställa en position. Under inga omständigheter knyts informationen samman med varken en användare eller viss telefon, försäkrar Steve Jobs.

Steve Jobs tycker även att media bör granska hur andra företag använder informationen som samlas in. Han antyder att andra företag inte är lika måna om användarnas integritet när det handlar om information kring deras position.

– Det kommer att bli intressant att se hur aggressivt eller slappt media kommer att agera vad gäller att undersöka de andra spelarna i den här industrin, och se vad de hittar. Vissa av dem gör inte vad vi gör, det är helt klart, säger Steve Jobs.

Det taiwanesiska medieföretaget Next Media Animation har varit snabbt med att skapa en parodi på hela affären som nu fått smeknamnet ”Locationgate”.