Analysföretaget Distimo har undersökt förhållandet mellan pris och försäljningssiffror på App Store för iPhone och iPad jämfört med App Store för Mac.

Vad gäller antalet nerladdningar laddas det ner fem gånger fler iPhone- än iPadprogram och fem gånger fler iPad- än Macprogram.

Vad gäller intäkter från försäljning är de dubbelt så höga på iPhone- som iPadprogram och återigen dubbelt så höga på iPad- som Macprogram.

De genomsnittliga priset på de 300 vanligaste apparna för iPhone ligger på 1,57 dollar, för iPad på 4,19 dollar och för Mac 11,21 dollar.



En logisk slutsats av siffrorna är att ju lägre prislapp en utvecklare sätter, desto större chans att i slutändan tjäna stora pengar. Sålunda kan vi antagligen räkna med att priserna för många program till iPad och Mac på sikt kommer närma sig priserna för program till iPhone och iPod Touch, åtminstone vad gäller App Store.

Avslutningsvis kan konstateras att andelen gratisprogram ligger på 35 procent vad gäller iPhone, 29 procent för iPad och endast 12 procent för Mac.