Håll debatten levande

Frågor om vårt kommentarsystem, se vår FAQ: idg.se/faq

Kommentatorn ansvarar själv fö;r sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

iPhone gav många
ofrivillig sovmorgon

...

2010-11-01 10:17

*fniss*

tva

...

2010-11-01 14:30

Det är sådana här dagar man ler som Androidägare. iPhone, vilket skämt :D

[Leviathan]

...

2010-11-01 17:02

Ja, iPhoneägare ler de andra 364 dagarna.. ;)

Alliansen!

...

2010-11-01 17:51

LOL!
Bra kommentar! :)

unikt_idg_namn

...

2010-11-01 18:48

Tveksamt men bra kommentar ;)

[Leviathan]

...

2010-11-01 21:11

Att kalla iPhone som skit för en sådan bugg är ändå rätt larvigt.

För att dra till med en klassisk bilanalogi (som ju sällan går att lägga på teknikvärlden, men jag gör det ändå): det är som att säga att bilen är värdelös bara för att bilbältet inte fungerar.

Samtidigt är det lite fånigt att det ändå händer såpass mycket tjaffs. Det är ju Apple som gör både hård- och mjukvara. Borde inte det vara än mindre strul med grejorna då? Menar inte att det är kass, överlag är det bra, men ändå?

star-affinity

...

2010-11-02 08:23

Da maste jag bara fa komma med ett litet inlegg tillbaka. :)

Far du lovligen kora utan sekerhetsbelte?

(skrivet fran min ipad sa jag trottnade pa aae skiten ;) )

Ludio

...

2010-11-05 12:28

Bilen ÄR värdelös då du inte får köra den.

Glimmer

There's an app for that !

2010-11-01 10:03

=)

Allan Allansson

Theres an app for that !

2010-11-01 11:47

Faktiskt, jag använde Sleep Cycle och då var det inga problem.

dezt

Theres an app for that !

2010-11-08 14:11

Verkligen? Bryter inte en sådan app mot villkoren för app storen? Iphonen har ju redan en alarmfunktion inbyggd.

ratex

Tveksam ursäkt.

2010-11-01 10:21

Jag tycker inte man ska lita blint på att telefonen och larm "uppdaterar" sig själv automatisk.
Själv så dubbelkollade jag min android-klocka innan jag gick och la mej i går. (Ja, jag vet, jag är jätte bäst så det behöver ni inte kommentera)

Faster Sixten - Liberal MacTaliban

Tveksam ursäkt.

2010-11-01 10:30

Det var inte problemet i detta fall.

Igår kollade jag att klockan ställt om sig. Det hade den.

Sen kollade jag larmet och det var också ställt på rätt tid. 07.45. Då jag skulle upp lite tidigare idag så ändrade jag det återkommande larmet till 07.05 och sparade ändringarna.

Klockan gick rätt och larmet stod rätt. Ändå ringde klockan inte idag på morgonen. Som tur väl var så hade min flickvän väckt mig strax innan. Jag tänkte inte så mycket på det utan gick upp och gav mig iväg. Kl 08.05 gick larmet igång.

Det verkar som att alarmet inte använder sig av tiden som visas på iPhonen. Det verkar vara någon dold klocka och sedan så ändras tidsvisningen som visas beroende om man aktiverat day light saving. Problemet verkar vara att larmet går på den "dolda" klockan och inte den som jag ser på telefonen.

Snillet

Tveksam ursäkt.

2010-11-01 10:34

Jag trodde att alarm som man sparat efter övergången till vintertid inte påverkades.

Tveksam ursäkt.

2010-11-01 14:57

Nomaltid heter det.

confused

Tveksam ursäkt.

2010-11-01 15:10

Nej.

Tveksam ursäkt.

2010-11-01 19:35

Jo

einord

Tveksam ursäkt.

2010-11-01 21:39

Nej, vintertid eller normaltid. Definitivt inte "nomaltid".

Tveksam ursäkt.

2010-11-01 21:41

Inte om man är från Halmstad.
Eller om man e nomad... Då kanske man räknar i nomadtid?

einord

Tveksam ursäkt.

2010-11-01 10:32

Hur gjorde du för att kolla Androidklockan innan du gick och lade dig? Kunde du se om den kommer klara tidsomställningen eller inte innan den hade hänt eller gick du och lade dig efter tidsomställningen?

Elias

Tveksam ursäkt.

2010-11-01 10:35

Ja, med tanke på att tidsomställningen var natten till söndagen så var det inga problem att kolla att den gick rätt på söndag kvällen.

Faster Sixten - Liberal MacTaliban

Tveksam ursäkt.

2010-11-01 11:20

I fallet Apple så gick ju klockan rätt, men den ringde vid fel tillfälle ändå (om du nu läste artikeln).

GreiZ

Tveksam ursäkt.

2010-11-01 12:25

Fast i alla fall på min androidlur säger telefonen något i stil med "larmet kommer aktiveras om x h y min", vilket oftast är rätt lätt att verifiera att det låter rimligt. Såklart kan även någon bugg smyga sig in i den koden men det fick i alla fall mig att få förtroende för telefonen när jag skulle somna in på söndagskvällen :)

J_P

Tveksam ursäkt.

2010-11-01 11:22

Ah, jag tänkte att problemet uppstod på söndagmorgonen - nu är jag med.

Elias

Tveksam ursäkt.

2010-11-01 11:10

När jag ställer larmet på min Desire så säger den "Det här larmet ringer om x timmar och y minuter". Så när jag ställde larmet vid sovdags kring 23 på lördagskvällen och ställde larmet på 08 så justerades tidsomställningen när telefonen sa "Det här larment ringer om x timmar..". Så jag visste att jag inte behövde ställa om klockan själv och att "telefonen" hade koll på vintertidsbytet.

Jag vaknade i rätt tid och kom till jobbet som tänkt.

hajo

Tveksam ursäkt.

2010-11-01 10:50

Android har tydligen också en bugg. Mitt vardagslarm var också tillbakaställt en timme imorse, så 05:35 ringde min lur för väckning...
Kollade jag larmet visade den ändå 06:35. Fick ändra tiden och spara om för att fixa det.

Mohjive

Gäller endast vissa återkommande larm

2010-11-01 10:05

Det gäller de larm som är inställda på att återkomma vissa dagar i veckan, t ex mån-fre. Larm som går varje dag eller vid ett tillfälle fungerar utan problem.

Det vore ju också bra om ni skrev vad som verkligen händer. Det är inte så att det inte ringer alls utan det ringer en timme förskjutet, tex larm som är inställt att ringa kl 06.00 ringer kl 07.00 istället.

Sedan är det väl knappast upp till operatörerna att hitta buggar och fel i programvara?

M***

Gäller endast vissa återkommande larm

2010-11-01 14:17

Står iofs i rubriken att det var iPhone som orsakade problemet.

Det står ingetnting om någon operatör utöver Telia som September hade ett helt annat fel som orsade liknande problem.

David Mårtensson

Inte bara iPhone

2010-11-01 10:06

Även min HTC har svårt med omställningen till vintertid. Kan det vara fel i Telias nät?

Lize

Inte bara iPhone

2010-11-01 10:40

HTC Desire och Telia. Inga problem här.

Sir_Ed

Inte bara iPhone

2010-11-01 11:11

HTC HD2 här. Tiden spökade fram och tillbaka hela tiden igår, hjälpte inte att ställa om manuellt, så jag ställde annan väckarklocka. Idag efter kl 10, så funkar det som det ska.

Lize

Inte bara iPhone

2010-11-01 11:27

Japp, vi har haft 5-6 användare hittils idag som har klagat på sina windows mobiler som var helknäppa större delen av dagen igår.

K...

Inte bara iPhone

2010-11-01 12:47

Jag har företagstelefon, så varje gång jag synkade mot vår Exchangeserver så blev tiden rätt, sedan efter ett tag ballade det ur, men som sagt var så fungerar det sedan ett antal timmar.

Lize

Inte bara iPhone

2010-11-01 11:15

Desire och telia här med, inga konstigheter här i alla fall, den ringde när den skulle.

KTL

Inte bara iPhone

2010-11-01 11:29

Inga problem med HTC Hero och Telia, tiden var i alla fall rätt på söndag morgon.

Count Zero Interrupt

Inte bara iPhone

2010-11-01 13:20

Min Galaxy Spica (Android 2.1) som ställs efter Telenors nät hade inga problem alls.

Natanael L

Inte bara iPhone

2010-11-01 22:37

Min iPhone ändrade klockan.
Min HTC HD2 Mini ändrade inte klockan.

ayeee

Inte bara iPhone

2010-11-01 22:53

Min iPhone ändrade klockan.
Min HTC HD2 Mini ändrade inte klockan.

ayeee

Fick en trevlig överaskning

2010-11-01 10:26

iPhonen hjälpte mig i morse och gav mig en trevlig sovmorgon. Som tur är ringde en kompis 4 minuter innan föreläsningen och jag lyckades komma någorlunda i tid.

Echuu

Fick en trevlig överaskning

2010-11-01 13:10

Ja detta förklarar varför jag inte vaknade imorse förrän mitt backup-alarm (en gammal analog alarmklocka) tog vid i sista minut! Det blev till att springa till jobbet i panik, och inte kom jag i tid ändå.

Jag testade ställa in samma alarm på 13:19 nyss men det ringde inte då heller. Hur länga ska detta fortsätta innan Apple löser problemet!?

Sorb

Fick en trevlig överaskning

2010-11-01 13:32

Engadget har gjort tester och kommit fram att bara manuella och ALLA DAGAR larm fungerar.

http://www.engadget.com/2010/11/01/iphone-dst-bug-causing-alarms-to-fail-across-europe/

Echuu

Fick en trevlig överaskning

2010-11-01 13:28

Jisses! Så Apple har alltså känt till det här i tre veckor men har struntat i att gå ut med ett alarm till alla användare!? Tack för den Apple. De gav väl den ansvariga programmeraren sparken så snabbt att de inte hunnit anställa någon som kan fixa det ännu :-/

Sorb

Fick en trevlig överaskning

2010-11-04 15:32

Något åt det hållet ja. De har helt enkelt inte brytt sig om att fixa det i tid innan tidsbytet trots att det skedde tidigare i Nya Zeeland än i Europa.

Jilkon

inställningen "Vardagar" funkar inte längre!

2010-11-01 10:35

Inte nog med att alarmet låg en timme försent, den verkar inte vilja spela upp inställda alarm som ska ringa varje vardag heller.

För att få den att ringa på rätt timme - ta bort din programmerade inställning och gör en ny.

Finns någon workaround för att få den att ringa varje vardag?


Jag kommer försova mig resten av livet.

valmont74

inställningen "Vardagar" funkar inte längre!

2010-11-01 10:41

Kalender alarm funkar fortfarande. Bara klock alarmet som är galet.

Tauren Shaman

inställningen "Vardagar" funkar inte längre!

2010-11-01 11:12

Hur ställer man in "klockalarmet" på iphone?

Tryffel

inställningen "Vardagar" funkar inte längre!

2010-11-01 12:32

"Clock" / "Alarm" ? :P

Tauren Shaman

inställningen "Vardagar" funkar inte längre!

2010-11-01 12:36

Clock?

Tryffel

inställningen "Vardagar" funkar inte längre!

2010-11-01 17:09

Det är utrikiska för klocka.

ppson

inställningen "Vardagar" funkar inte längre!

2010-11-01 17:01

Men försök lite nu... Det jag frågade om var det som någon kallade "klockalarmet". Det har jag aldrig sett eller hört talas om. Enda sättet (förutom genom nån app) att sätta ett alarm i iPhone är väl genom kalendern, och då piper det bara en enda gång.

Tryffel

inställningen "Vardagar" funkar inte längre!

2010-11-01 17:23

Du har en App som heter Klocka. I denna appen så har du en flik som på svenska heter Påminnelser (symbolen är en väckarklocka).

ppson

inställningen "Vardagar" funkar inte längre!

2010-11-01 11:44

"Finns någon workaround för att få den att ringa varje vardag?"

Ja, du kryssar i de dagar du vill att den ska ringa.

dezt

inställningen "Vardagar" funkar inte längre!

2010-11-01 11:48

Jo, men som jag skrev var det ju just den funktionen som inte funkade längre.

Att få den att ringa vid ett tillfälle funkar, inte att ha den på flera dagar. Det funkade tom i lördags, efter klockomställningen är det god natt.

valmont74

inställningen "Vardagar" funkar inte längre!

2010-11-01 14:29

Enligt andra kommentarer här ska det fungera om du tar bort larmet helt och skapar ett nytt.

Olpa

Är det inte bättre...

2010-11-01 10:50

... om de jobbar på problemet istället för på en kommentar? :)

echo ß > /dev/null

Är det inte bättre...

2010-11-01 10:56

Underbart! :-D

(Om någon missat det, så står det alltså "Apple i England har bekräftat att de arbetar på en kommentar till problemen.")

// hugin

Jag upplevde då detta nu!

2010-11-01 11:04

Jag vaknade halv 9 och tänkte, en halvtimme kvar, då somnar jag om för alarmet ringer 10 som det ska. Men inte ringde det nått alarm:P

richardtenggren

!

2010-11-01 12:18

Mellan halv 9 och 10 är det 90 minuter!

matber

!

2010-11-01 14:58

Oj förlåt, hoppas jag inte förstörde din dag. Så klart det är 1.5timme, 90min eller 5400sekunder.

richardtenggren

!

2010-11-02 10:25

Man tänker inte alltid riktigt klart när man är nyväckt.

GutteG

Inga problem

2010-11-01 10:57

Min väckarklocka, placerad någonstans i min skalle, väckte mig som vanligt 2-3 timmar innan jag behövde gå upp.
Har inte behövt väckarklocka på säkert 10 år. Otroligt skönt att slippa bli tvångsväckt.

johannes eriksson

Inga problem

2010-11-01 11:48

Praktiskt... vakna för tidigt är dock inget för mig, men i hyfsad tid - inga som helst problem. Skönt att slippa väckarklocka för vardagsrutinerna helt klart, och skönt att inte bära på en armbandsklocka eller liknande å stirra på vad klockan är hela tiden heller...

Oskar Duveborn

Lite bättre tester efterfrågas ..

2010-11-01 10:59

man kan ju tycka att en produkt som det säljs miljontals exemplar av ska vara rejält testad ..
- Antar att dom missat just detta testfall.

Dr. Spock

Lite bättre tester efterfrågas ..

2010-11-01 11:45

Du är smart du, själv antar jag att de har sett problemet och skitit i det.

dezt

Inrutat liv...

2010-11-01 11:20

Sötejesus, ställer verkligen folk klockan på typ års-schema =o
Även om mitt liv vore så inrutat, så skulle jag aldrig erkänna det för mig själv och ställa "väckarklockan" på ett sådant vis...

pkb

Inrutat liv...

2010-11-01 12:12

Beundransvärt

det är djuriskt lätt att vara anti

Inrutat liv...

2010-11-01 13:54

jag tror det kallas för att ha ett jobb

valpis

Inrutat liv...

2010-11-01 16:15

+1

kajetan

Härliga Apple

2010-11-01 11:22

Det finns ingen gräns för hur omtänksamma Apple är. Ytterligare en otroligt innovativ feature. Inte nog med att dom gav oss en urmysig och rolig gummisnodd, dom bjuder på en timmes sovmorgon också! Kan dom bara slänga ett festligt exploderande batteri och kalla det för iFireWorks så är jag helsåld.

Gnu fighter

Härliga Apple

2010-11-01 12:11

hahahahahahahah ifireworks vad ball!

Macmaniman

Avskaffa sommartiden

2010-11-01 11:23

Är det bara jag som ifrågasätter det rimliga i att ställa om klockan? Orsakar bara problem, och själva idén om att myndigheter vet bättre än du och jag hur vi lägger upp våran tid känns som en rest av Sovjet.
Jag hade ren tur som råkade vakna av mig själv i morse.

Dan Ahlin

Avskaffa sommartiden

2010-11-01 12:14

Nej det är inte bara du.
Meningslöst påhitt som bara skapar problem och merarbete.

det är djuriskt lätt att vara anti

Håller med!

2010-11-01 12:39

Bort ska den!

ArthurF

Avskaffa sommartiden

2010-11-01 16:05

Sommartiden har faktiskt ett syfte även om du inte känner till det. Man får helt enkelt en extra timmes solljus på eftermiddag/kväll under sommarhalvåret på det viset. Alternativet är att ha olika arbetstider vilket egentligen är precis lika "konstigt" i det avseendet. Det är även energisparande då man använder mindre belysning på det viset. Det är dock rätt marginellt skulle jag tro rent personligt :)

Men personligen föredrar jag iaf att ställa klockan två gånger i halvåret framför att ha olika arbetstider, och jag tar gärna de två omställningarna per år för att få ut extra soltimmar :)

EtherMan

Avskaffa sommartiden

2010-11-01 16:45

Varför då inte ställa fram normaltiden en timme och ha det så jämt?
Vi kommer ju aldrig ändå att få det till att vara nog med sol per dag på vintern pga vårt geografiska läge - solen är inte uppe nog länge hur vi än vrider på tiden.

Spyfrog

Avskaffa sommartiden

2010-11-01 17:43

För att det då skulle vara bäcksvart när rätt stor del av befolkningen börjar jobba. Och om man justerar arbetstiden till en timme senare för att kompensera, ja då har man gjort det genom att justera arbetstiden istället. Och att justera arbetstiden och då ha olika jobbtider på sommaren eller vintern, är precis lika "korkat" som att klockan ändras. Det enklaste hade självklart varit att låta bli några justering alls och skita i den där extra timmen men de flesta har valt att man vill ha den där extra timmen.

EtherMan

Avskaffa sommartiden

2010-11-01 21:15

Ständig sommartid vore det bästa. Man behöver inte ens justera några arbetstider. Det är i praktiken väldigt få som har någon som helst nytta av ljuset ute på vinterhalvåret nu när det finns artificiellt ljus att tillgå vart man vill..

Alliansen!

Avskaffa sommartiden

2010-11-01 23:19

Err.. Vi har sommartid för att få en extra timme ljus på SOMMAREN. Inte för att få en extra timme på vintern. Och visst har du artificiellt ljus att tillgå, vilket är varför det även är intressant att det man har sänker energiförbrukning genom att ha det på detta vis. Just genom minskningen av artificiellt ljus.

EtherMan

Avskaffa sommartiden

2010-11-01 21:15

Oavsett hur du gör kommer du att ha mörkt på morgonen när folk börjar jobba på morgonen under delar av vintern eftersom Sverige ligger långt norrut.

Spyfrog

Avskaffa sommartiden

2010-11-01 23:04

Fast nu är det inte för vinterhalvåret som man har sommartid. Utan för sommaren. Vintertid är "normaltid".. Det är sommartiden som är den "onormala"

EtherMan

Apple i ett nötskal

2010-11-01 12:19

Mycket kan man säga om M$, men all skit de har fått ta genom åren har i alla fall gjort dem ödmjuka. Det är bara Apple som kan veta om ett problem som detta utan att i alla fall varna sina användare. Tur att jag noterade detta redan i går och kunde varna mina vänner. Riktigt pinsamt.

Esset

Apple i ett nötskal

2010-11-01 12:39

"- Apple gillar inte att vi kommenterar fel och brister i deras produkter."
Det om något är väl pinsamt?

Zezam

Apple i ett nötskal

2010-11-01 13:17

som Apple försäljare får man inte påpeka brister i telefonen.

MangeJ

Apple i ett nötskal

2010-11-02 09:27

Hur gör man då som säljare då en kund tvekar mellan att köpa en iPhone 3 och en iPhone 4 om man inte får påpeka några brister? iPhone 3s brister är väl ändå fixade i iPhone 4 men om man som säljare inte får påpeka detta så är en iPhone 3 lika bra som en iPhone 4 :D

Zezam

Apple i ett nötskal

2010-11-01 13:22

Måste säga att det citatet säger allt. Sammanfattar väl i princip samtliga anledningar till att jag aktivt väljer bort Apple...

WinstonSmith

Apple i ett nötskal

2010-11-01 16:43

det är väl allmänt känt att Apple är hårda med vad man som återförsäljare får göra och säga.
"Vi vet bäst vad vår telefon kan och inte kan, så det är vi som berättar det"

MangeJ

Inget problem för mig!

2010-11-01 12:57

Inget problem för mig!
Men är man smart så borde man ju köra med manuell inställd tid just den natten...

Testa stänga av t.ex. 3G, ställ in klockan manuellt några minuter/timmar, och sätt på 3G igen så blir tiden rätt.

GordonFlash

Inget problem för mig!

2010-11-01 12:57

"Men är man smart så borde man ju köra med manuell inställd tid just den natten..."

Jättesmart att behöva krångla med något som borde vara självklart att det fungerar automatiskt.

Men är man riktigt, riktigt smart köper man en tupp som alltid väcker en i tid.

Allan Allansson

Inget problem för mig!

2010-11-01 21:01

Tydligen så är du kanske inte så smart att du fattade det jag menade, JÄTTESVÅRT att trycka på 2-3 knappar just det natten, ojojoj... jo men visst du har väl säkert en tupp där ute i skogen.

GordonFlash

Drabbad

2010-11-01 13:06

Jag blev drabbad, men då min iPhone är ett sekundärt morgonlarm så ringde tack och lov väckarklockan.

En timme senare satte iPhonen igång. Märklig bugg får jag säga...

tedsvensson

Vardagsinställningen - workaround!

2010-11-01 13:32

Ställ klockan en timme FÖRE aktuell påminnelsetid. Tex ska du vakna 07.00, ställ in den 06.00.

Detta är alltså för oss som har en påminnelse som återkommer varje vardag. Ska du endast ha en påminnelse som inte upprepar sig, använd den "riktiga" tiden.

valmont74

Vaknade för tidigt

2010-11-01 13:44

Jag hade min SE Naite på att få tiden från operatören. Är det SEs eller Tele2s fel att jag vaknade 1h för tidigt?

sig

HTC HD2 eventuell lösning för tele2 & telia

2010-11-01 14:48

För Telia:
Start - inställningar - anslutningar - anslutningar - avancerat - välj nätverk - Telia Online (eller liknande) - sen antar jag redigera - proxyinställningar - bocka ur/ta bort proxy - OK, OK, OK, stäng

Jag hade tele2 så jag var tvungen att gå in på:
Start - inställningar - personligt - GSM/UMTS-tjänst - markera Tidssynkronisering --> hämta inställningar - bocka ur "[] Ändra tidszon och klockslag automatiskt" --> OK, OK, stäng

Där någonstans finns lösningen förhoppningsvis för the wonderfull world of windows :)

brentan

Sluta skylla på Iphone.

2010-11-01 15:55

Oki, själv är jag antiapple, men detta är bara löjligt och man får skylla på sig själv om man använder den som väckarklocka. Gå och skaffa en riktigt väckarklocka istället!

DT33

Sluta skylla på Iphone.

2010-11-01 16:24

Vad är en riktig väckarklocka?

Så om man missar ett möte p.g.a. den inbyggda kalendern i iphonen så är ditt tips: Skaffa en riktig kalender? Om man missar samtal p.g.a. en bugg i iphonen så är ditt tips: Skaffa en riktig telefon. Ja listan jag göras lång... Tycker absolut inte man får skylla sig själv, Apple har valt att lägga in en väckarklocka i telefonen, och då ska dom fan se till att den fungerar också. Att saker och ting sen kan gå snett är en helt annan sak, och jag skyller inte på Apple att jag kom försent till jobbet idag. Och en vanlig väckarklocka kan också sluta väcka vid rätt tid, batteriet tar slut, strömavbrott m.m. Och om min bil pajar skriver jag inte inlägg på nätet och skyller på tillverkaren att jag försov mig.

Tibby

Testa!

2010-11-01 16:20

Testade detta på min iPhone 3G med iOS 4.1

Har du ett vardagsalarm kl 5.30 säger vi, så sätt alarmet på 4.30 så ringer det i rätt tid.
Testat med ett larm och det verkade fungera, får se om den ringer som den skall imorgon bitti, annars har jag en annan klocka som ringer 5 minuter senare som backup ifall jag somnar om ändå så.

Är detta verkligen ett så stort problem egentligen?

Läste även på nätet att det skall vara en fix på väg från Apple i iOS 4.1.1 återstår att se när den kommer...

apelsinen skalas

Testa!

2010-11-01 16:49

Om Apple är smart så kommer den inom en vecka eftersom amerikanarna går över till ny tid nästa helg och de stämmer för sådana här saker...

Spyfrog

Testa!

2010-11-01 21:17

Då lär det vara tajmat till det skall du se..

Alliansen!

Yes

2010-11-01 16:40

Yes, fick också sovmorgon p g a min iPhone. Kul att vi var många.

cmlewan

Tiden gick ju bakåt?

2010-11-01 17:03

Att skylla på sommar-/vintertid fungerar ju bara på våren. På hösten så blir man ju en timme tidig till jobbet!

StonerSteve

Även min klocka ringde på fel tid

2010-11-01 17:11

Tur man har en inbyggd väckarklocka i kroppen!

kjellsvensson

Blev sen.

2010-11-01 17:49

Blö! Detta förklarar varför morgonen blev förskjuten, jag trodde bara att jag hade stängt av telefonen i sömnen eller nåt. Vaknade tjugo i åtta, tur att man inte har långt till jobbet.

Riktigt dåligt av Apple. Jag kan leva med att nya iLife strular lite grand (man kan förvänta sig lite dåligt putsad mjukvara i en .0-release) men det här är ändå 4.1. Bu!

Martin_L

Men se där

2010-11-01 23:50

Då var det ju fel på min iPhone imorse som larmade 07:45 när larmet stod på 06:45. Jag trodde jag råkat stänga av den eller något under morgontröttheten. Fick inte riktigt till det. Hoppas det funkar imorgon men nu har jag ställt ett annat larm också.

Oputres

Men se där

2010-11-02 08:38

Förb.. Kan tyckas petigt med en sådan sak som att väckarklockan inte fungerar på en telefon.. Men fler av oss använder just mobilen som väckarklocka eftersom den faktiskt aldrig råkar ut för strömavbrott. Har inte försovit mig på flera år tack vare mobil klockan.

I förrgår kväll kollade jag att min Iphone 4 ställt om sig till rätt tid, somnade och vaknade en timme för tidigt. Klockan hade då ställt tillbaks sig till sommartid igen. Startade om telefonen och det fixade sig, min sömn var dock förstörd..

Efter att ha läst om buggen så tog jag bort alla larm, startade om sk***n och satte nytt larm, i morse så ringde den inte alls och jag blev försenad till jobbet!

Ikväll eldar jag igång min gamla SE W960i och sätter larm, den har då aldrig felat mig.

Blizzter

Samma bugg uppstår om du reser

2010-11-02 07:22

Jag upptäckte denna bugg för ett par månader sedan när jag reste till England. Då min iPhone upptäckte att jag befann mig i en annan tidzon så ställde den om klockan en timme och alarmet satte igång en timme försenat.

Jaysee

Problemet är konstant!

2010-11-02 09:05

Prova igår ta bort och lägga tillbaka mina upprepande larm, nu imorse så är det samma problem fortfarande!

Testade då ta bort dom på nytt och starta om telefonen idag, la tillbaka larm på andra tider för att kontrollera om det fungerar.

Men icke samma problem uppstår!!

Vad gör man åt detta från Apples sida? Börjar grubbla på vad man köpt!

DeXtr0

Varför ska vi vara sämre än amerikanarna

2010-11-02 18:29

Nu gör vi en grupptalan och stämmer skiten ur apple.

snoopy_

Man kan alltid

2010-11-03 07:34

lösa det tillfälligt tills apple gör det genom att ställa larmet en timme tidigare än vanligt, så ringer det ju när det ska ;)

Akiland

Hata Apple

2010-11-03 12:31

... är rätt och riktigt! Pisk och stryk ska dom ha. Men att hata den mest underbara och vackraste telefon som någonsin tillverkats på grund av att tillverkaren suger, är barnsligt!

Apple gör, och har, många fel men design, det kan dom! Och buggar finns i allt. Även Android och Windows Mobile 7, så det är inte ett alternativ att gå över till Android eller ngt annat...

Detta problemet går ju att lösa, till dess att Apple fixar det korrekt... Att iOS 4.1 har många fel och brister är ju konstigt (denna buggen, den som dök upp förra veckan etc) iom att 4.0 INTE hade dom felen. Men det är så det är - är själv utvecklare, och ibland fuckar man upp det... Det är dock inte telefonens fel. Min iPhone 4 är ändå den enda lur jag skulle tänka mig. Skulle det stå mellan en Android lur eller 'pensionärstelefonen', så skulle jag ta den sistnämda direkt! :)

FransUrbo

Workaround Iphone G4 Alarm

2010-11-06 09:31

1.Öppna abonnemang fast telefoni och beställ väckning 2.Köp en Android och använd den som väckarklocka
3.Sätt Iphones alarmklocka en timme tidigare
4.Sov vidare

Kamandi

Fixat

2010-11-07 10:31

i 4.2 märker jag... Får hoppas den går guld snart :)

Tauren Shaman

Comments powered by Disqus

- MacWorld:

In ear-lurar med flexibel akustik


- MacWorld:

iPhone

Apple avfärdar kinesiska anklagelser


- MacWorld:

iBeacon

Apple planerar ny hårdvara för iBeacon


- MacWorld:

"Stor iPhone 6 kan försenas till 2015"



- MacWorld:

iPhone 6

Redan nu finns piratkopior av iPhone 6



Nyheter och tips från Teknik & Trender. ANNONS

Surfa som hemma även utomlands

Så slipper du betala när internet inte används

Laddaren som skapar elektricitet med hjälp av vatten och salt

Så enkelt reparerar du din Iphone själv







- MacWorld:

Apple

Apple frias i amerikanskt patentmål


- MacWorld:

Swift

Apples utvecklare bloggar om Swift


- MacWorld:

iWatch

"Nya förseningar för Apples iWatch"


- MacWorld:

iPhone

Kinesisk oro över Apples platstjänster


- MacWorld:

App Store

App Store firar 6-årsjubileum


- MacWorld:

Prylarna som gör iPhone till proffskamera


- MacWorld:

Safari

Apple testar nya versioner av Safari


- MacWorld:

Apples volymköp kommer till Sverige


- MacWorld:

Apple A8

TSMC tillverkar processorer åt Apple

MacWorlds podcast


Du har väl inte missat vår podcast? Redaktionen diskuterar spaningar och nyheter i Applevärlden. Prenumerera för att inte missa något avsnitt.
Allt om OS X Yosemite och iOS 8