De senaste dagarna har ett antal aktörer vässat klorna för att ta upp kampen med Apples iTunes Store vad gäller webbtjänster för musik och film.

Först lät Sony meddela att man lanserar Qriocity inom några månader. Till en början är tjänsten exklusiv för Sonys produkter, däribland Playstation och Vaio, men på sikt är tanken att den även ska göras tillgänglig till andra plattformar.


Qriocity kommer ha ett stort utbud av Hollywoodfilmer redan från dag ett.

Sedan kom beskedet att Nokia startar om från grunden med nya Ovi Musik. Ut med soporna kastas DRM-skyddade wma-filer och den tidigare mjukvaran som endast fungerade med Windows. I stället erbjuds helt vanliga mp3-filer (256 kbps) som man kan spela upp i valfri dator, mobil eller musikspelare. För enkelhetens skull köper man sin musik direkt i webbläsaren. Priset ligger på mellan 7 och 12 kronor per låt och 90 kronor för ett album. Med andra ord är det i stort sett samma priser som på iTunes Store, den stora skillnaden är att Apple i stället för mp3 valt att satsa på formatet aac som ger hälften så stora filer vid samma ljudkvalitet.


Numera erbjuder Ovi Musik drm-fria mp3-filer.

Nu nås vi dessutom av beskedet att Voddler bestämt sig för att satsa på amerikanska tv-serier. Bland de mest kända titlarna återfinns House, Heroes och The Office. Varje avsnitt kostar 9 kronor att hyra, vilket är aningen dyrare än om man skaffar ett konto på amerikanska iTunes Store. Där kostar det 99 cent (motsvarande 7,20 kronor) att hyra ett avsnitt.


Nu kan man hyra amerikanska tv-serier via Voddler.

Avslutningsvis står även Google i startgroparna att lansera en egen musiktjänst. Det senaste budet är att den kommer i gång lagom till jul, rapporterar Reuters.

Hur den hårdnande konkurrensen kommer att påverka Apple och iTunes Store återstår att se.